Nadanie kodów IMA we wtryskiwaczach common rail w czasie eksploatacji samochodu nie wystarcza. Dzieje się tak dlatego , że zużywają się elementy wtryskiwacza, zapychają się od powstających nagarów otworki końcówki wtryskiwacza co powoduje zmianę poszczególnych dawek wtryskiwacza. Ze względu na to , że silnik diesla z układem wtrysku common rail jest bardzo wrażliwy na zmianę dawek sterownik silnika na bieżąco wprowadza korekty poszczególnych dawek wtryskiwaczy. Korekta dawki polega na zmianie czasu wtrysku , który jest liczony od momentu włączenia elektromagnesu wtryskiwacza do pierwszego wtrysku paliwa. Korekta czasów wtryskiwacza wyznaczana jest na podstawie czujnika spalania stukowego ,który rozpoznaje nieprawidłowości w spalaniu silnika. Czasy wtrysku są zmieniane do momentu , aż czujnik spalania nie będzie rozpoznawał spalania stukowego. W tym momencie sterownik zapisuje w swojej mapie (pamięci) odpowiednie czasy wtrysku przy których nie zachodzi spalanie stukowe. Niektóre układy common rail same sprawdzają co jakiś czas korekty na wtryskiwaczach co może objawić się nierówną pracą silnika na biegu jałowym nie należy zwracać na to uwagę bo jest to normalny i jak najbardziej prawidłowy efekt tej kontroli. Czujnik spalania stukowego można diagnozować badają przebieg za pomocą oscyloskopu. Innym sposobem wykonania kalibracji korekt na wtryskiwaczach przez sterownik silnika jest sprawdzenie dawek podczas hamowania silnikiem. W czasie kiedy pedał gazu jest puszczony, a włączony jest bieg wyłączane są wtryskiwacze. W tym momencie następuje załączenie jednego wtryskiwacza i na podstawie odczytu z czujnika położenia wału korbowego przez sterownik silnika sprawdzana jest reakcja na zmianę prędkości obrotowej silnika .Jeżeli prędkość obrotowa się nie zmienia oznacza to że została osiągnięta prawidłowa wartość wtrysku. Tan zabieg jest wiele razy powtarzany przez sterownik i zapisy do pamięci sterownika silnika.
|
|