Następstwa stosowania nieodpowiedniego paliwa W ostatnim czasie wielu użytkowników samochodów z silnikami wysokoprężnymi Common Rail zdecydowało się na tankowanie oleju opałowego. Cena jest dwukrotnie niższa, a samochód też jeździ. Niestety paliwo to jest powszechnie dostępne również na wielu stacjach benzynowych – także tych autoryzowanych przez duże koncerny naftowe. W związku z rosnącymi problemami firm transportowych i bardzo ostrą pomiędzy nimi konkurencją wiele profesjonalnych – mogłoby się wydawać – firm, również stosuje w swoich pojazdach ten typ paliwa. Stosowanie takiego paliwa jest jednakże niezgodne z prawem. Poza aspektem prawnym istnieje również aspekt techniczny. Olej opałowy przeznaczony jest do instalacji grzewczych, nie musi więc spełniać norm wymaganych do przeznaczonego do napędzania pojazdów oleju napędowego. Najważniejszy warunek dotyczy właściwości smarnych, których olej opałowy nie spełnia. Stosowane przez niektórych kierowców „uszlachetniacze” dolewane do oleju opałowego na niewiele się z reguły zdają. W samochodzie, który zasilany jest „opałówką”, nie są więc smarowanie podczas spalania gładzie tłoków. W wyniku tego cierpi silnik. Pompy wtryskowej również smarowane są paliwem. Jeśli paliwo nie ma odpowiednich właściwości smarnych, pompa wtryskowa Common Rail ulega o wiele szybszemu zużyciu. Taka pompa wtryskowa może następnie trafić do jednego z serwisów Bosch specjalizujących się w naprawach układów wtryskowych Diesla. Jakże wielkie jest zdziwienie klientów, kiedy na własne oczy przekonują się, jak wygląda pompa wtryskowa z ich samochodów. Jeszcze bardziej zdziwiony i niezadowolony jest klient, kiedy dowiaduje się o kosztach remontu pompy uszkodzonej poprzez eksploatację na oleju opałowym. Okazuje się nagle, że oszczędności wynikające z jazdy na „opale” są niczym przy kosztach, jakie trzeba pokryć za naprawę, którą wywołała eksploatacja pojazdu na paliwie innym, niż przewidziany oleju napędowy. Błędne jest myślenie, że jeśli auto jest jeszcze w okresie gwarancyjnym, naprawa pompy wtryskowej z samochodu jeżdżącego na oleju opałowym też będzie traktowana jako naprawa gwarancyjna. Profesjonalne serwisy naprawiające pompy Common Rail nie będą miały trudności z ustaleniem prawdziwej przyczyny niesprawności pompy wtryskowej. W zdarzających się sporadycznie sporach pomiędzy klientami a serwisantami, dotyczących przyczyn powstania usterki pompy, bywa i tak, że wysyła się paliwo lub uszkodzony element pompy do ekspertyzy. W takim przypadku klient ma do dyspozycji dodatkowo ekspertyzę niezależnej instytucji o jakości używanego paliwa. Stosowanie paliwa, które jest wprawdzie tańsze, ale nie spełnia wymogów stawianych przez konstruktorów silników, jest zatem nieuzasadnione. Nie dość, że jest to działanie niezgodne z prawem to jeszcze mało intratne – z reguły koszty napraw przewyższają zyski wynikające ze stosowania w samochodzie paliwa słabszej jakości.
|
|