Dzisiaj jest 13 maja 2024, 22:06



regeneracja wtryskiwaczy




Odpowiedz
Nazwa użytkownika:
Tytuł:
Treść wiadomości:
Wprowadź tutaj treść wiadomości. Nie może ona mieć więcej niż 73000 znaków. 

Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Rozmiar czcionki:
Kolor czcionki
Opcje:
BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone
Wyłącz BBCode
Wyłącz emotikony
Wyłącz przetwarzanie odnośników
Pytanie
Wpisz w to pole dużymi literami wyraz NARZĘDZIA:
To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
   

Przegląd tematu - Jubileusz Diesla - 100 milionów wtryskiwaczy Common Rail
Autor Wiadomość
  Tytuł:  Jubileusz Diesla - 100 milionów wtryskiwaczy Common Rail  Odpowiedz z cytatem
Jubileusz Diesla - 100 milionów wtryskiwaczy Common Rail do samochodów osobowych

Pod koniec roku 2005 Bosch wyprodukował stumilionowy egzemplarz wtryskiwacza Common Rail do silników Diesla w samochodach osobowych.

Tylko w tym roku z taśm produkcyjnych siedmiu fabryk firmy na trzech kontynentach zejdzie 26 milionów wtryskiwaczy. Obecnie już niemal co trzeci nowy samochód w Polsce jest wyposażony w silnik wysokoprężny.
Obrazek

Common Rail to układ wtryskowy do silnika Diesla, który w znaczący sposób poprawia wydajność spalania, obniżając przy tym emisję zanieczyszczeń i poziom hałasu. Po raz pierwszy został zastosowany w 1997 roku w samochodzie Alfa Romeo 156, a następnie w Mercedesie C 220 CDI. W 2003 roku na rynek została wprowadzona trzecia generacja systemu Common Rail z innowacyjnymi piezowtryskiwaczami typu Inline, obniżająca emisję szkodliwych substancji nawet o 20% w porównaniu do wcześniejszych układów. Mając na względzie dalsze zmniejszenie wartości emisji spalin Bosch planuje rozwój tego systemu tak, aby ciśnienie wtrysku osiągnęło wartość 2000 barów. Za wykorzystanie piezotechnologii, która przyczynia się do tego, że silniki benzynowe i silniki Diesla emitują mniej zanieczyszczeń, naukowcy i inżynierowie firm Bosch i Siemens VDO otrzymali tegoroczną Nagrodę Przyszłości przyznawaną przez prezydenta Republiki Federalnej Niemiec.

Diesel, jako wyjątkowo ekonomiczny i przyjazny środowisku napęd, cieszy się niesłabnącym powodzeniem, szczególnie w Europie. Nie bez przyczyny, gdyż samochody z silnikami Diesla zużywają ok. 30% mniej paliwa niż porównywalne auta z silnikami benzynowymi, czego dowodzą dane za rok 2004 opublikowane przez Federalny Urząd ds. Komunikacji. Inaczej mówiąc, gdyby kierowca samochodu z silnikiem Diesla przesiadł się dziś do porównywalnego samochodu z napędem benzynowym, musiałby wziąć pod uwagę zwiększone o ok. 50% zużycie paliwa i odpowiednio wyższy jego koszt oraz mniejszą liczbę kilometrów przejechanych na pełnym zbiorniku. A ze względu na spodziewany dalszy wzrost cen paliw, ekonomiczność Diesla będzie odgrywać w przyszłości jeszcze większą rolę.

Obecnie w Europie Zachodniej niemal co drugi nowo zarejestrowany samochód jest wyposażony w silnik Diesla. Także w Polsce rośnie udział nowych pojazdów z silnikami wysokoprężnymi, który wynosi obecnie 32,8% (rok wcześniej 26,1%). Jak podaje Samar, w listopadzie tego roku sprzedano 6 158 diesli, o 8% więcej niż w listopadzie 2004. Od początku roku w Polsce sprzedano 71 143 nowe auta z silnikiem wysokoprężnym, o 7,6% mniej niż w tym samym czasie roku 2003 (dla porównania: aut z silnikami benzynowymi sprzedano w tym czasie aż o prawie 33% mniej).

Gdyby wszystkie samochody były wyposażone w silnik wysokoprężny, w samych tylko Niemczech można by zaoszczędzić rocznie ponad pięć miliardów litrów paliwa – odpowiada to zasięgowi 94 miliardów kilometrów, jakie mógłby przejechać przeciętny samochód z silnikiem Diesla oraz dystansowi porównywalnemu do trzystukrotnego pokonania trasy Ziemia-Słońce i z powrotem. Na takim rozwiązaniu zyskałoby również środowisko, ponieważ silniki Diesla emitują ok. 25% mniej dwutlenku węgla niż porównywalne samochody z napędem benzynowym. Niższe zużycie paliwa oznacza także ochronę kopalnych zasobów energii. Dodatkowo, wyższy moment obrotowy silników Diesla osiągany w niższym zakresie obrotów gwarantuje dużą dynamikę jazdy, którą ceni sobie wielu kierowców.

Szczypta techniki
Koncepcja Common Rail pozwala na elastyczny podział dawki wtrysku na kilka wtrysków pilotujących, wtrysk główny oraz wtryski dodatkowe, dzięki czemu możliwe jest optymalne dopasowanie parametrów systemu wtryskowego do konstrukcji danego silnika. W kolektorowych systemach Common Rail funkcje wytwarzania ciśnienia oraz wtrysku są realizowane niezależnie od siebie. Pompa wtryskowa i zespół czujników utrzymują w kolektorze (Rail) zaprogramowane w charakterystyce systemu sterowania silnikiem ciśnienie wynoszące maks. 1600 barów – odbywa się to niezależnie od prędkości obrotowej silnika oraz wielkości dawki wtryskiwanego paliwa. Następnie sztywnymi przewodami paliwo jest doprowadzane do wtryskiwaczy i rozpylaczy, które precyzyjnie rozpylają paliwo w komorze spalania silnika. Moduł sterujący silnika Diesla (EDC) z wysoką precyzją zarządza nie tylko licznymi funkcjami silnika, ale także wszystkimi parametrami wtrysku, np. ciśnieniem w kolektorze oraz momentem wtrysku i czasami otwarcia rozpylaczy.

W systemach Common Rail pierwszej i drugiej generacji pracą wtryskiwacza sterowała cewka elektromagnetyczna na wtryskiwaczach. Drążek tłoczka przenosił siłę hydrauliczną potrzebną do otwarcia i zamknięcia dyszy wtryskiwacza na iglicę. W systemach Common Rail trzeciej generacji do samochodów osobowych element wykonawczy wtryskiwacza składa się z setek cienkich płytek materiału piezokrystalicznego. Piezokryształy posiadają właściwość odkształcania się w polu elektrycznym. We wtryskiwaczach piezokrystalicznych typu Inline element piezokrystaliczny jest zintegrowany w korpusie wtryskiwacza, tuż przy iglicy. Ruch materiału piezokrystalicznego przenoszony jest we wtryskiwaczu na szybko przełączającą się iglicę bez stosowania dodatkowych elementów mechanicznych. Rozwiązanie to pozwala na bardziej precyzyjne dozowanie ilości wtryskiwanego paliwa i lepsze rozpylenie paliwa w komorze spalania silnika. Dzięki wtryskiwaczom o szybszym czasie przełączania można zmniejszyć odstęp pomiędzy poszczególnymi wtryskami oraz podzielić dawkę paliwa przypadającą na cykl spalania na sekwencję pojedynczych wtrysków.

Trwają prace nad przyszłą, czwartą już generacją systemu Common Rail. Ma ona jeszcze bardziej obniżyć emisję zanieczyszczeń, zmniejszyć zużycie paliwa i zredukować poziom hałasu podczas spalania przy jednoczesnym wzroście mocy silnika. Wprowadzenie na rynek nowego układu Bosch zaplanował na 2008 rok. W systemach Common Rail czwartej generacji zostaną po raz pierwszy zastosowane wtryskiwacze ze wzmocnieniem hydraulicznym. Technologia HADI (Hydraulically Amplified Diesel Injector) wykorzystuje specjalny tłok, który zwiększa ciśnienie we wtryskiwaczach nawet do 2500 barów. Nowa technika stwarza tym samym możliwość pracy przy znacznie niższym ciśnieniu systemowym i wytwarzania bardzo wysokiego ciśnienia dopiero we wtryskiwaczach.

Obniżenie emisji zanieczyszczeń w trakcie spalania stanie się możliwe także w wyniku zastosowania specjalnej geometrii wtrysku. Paliwo nie będzie wtryskiwane do komory spalania gwałtownie, ale przy stopniowo wzrastającym ciśnieniu. Taka procedura wtrysku pozwala osiągnąć łagodniejszy przebieg spalania z mniejszymi skokami temperatury i odpowiednio niższą emisją tlenków azotu. Następuje również poprawa składu mieszanki paliwowo-powietrznej, a tym samym redukcja powstawania sadzy. System Common Rail czwartej generacji podobnie jak te wcześniejsze, będzie mógł, realizować wtrysk wielokrotny w jednym cyklu, przez co możliwe będzie sterowanie regeneracją filtra cząstek stałych.

Rozwój systemu Common Rail Boscha

1997 wprowadzenie na rynek światowej nowości – systemu Common Rail do samochodów osobowych (ciśnienie wtrysku 1350 barów, pierwsze zastosowania seryjne Alfa Romeo i Mercedes-Benz)

1999 system Common Rail do pojazdów użytkowych (ciśnienie wtrysku 1400 barów, pierwsze zastosowanie seryjne Renault (RVI))

2001 druga generacja systemów Common Rail do samochodów osobowych (ciśnienie wtrysku 1600 barów, pierwsze zastosowania seryjne Volvo i BMW)

2002 druga generacja systemów Common Rail do pojazdów użytkowych (ciśnienie wtrysku 1600 barów, pierwsze zastosowanie seryjne MAN)

2003 trzecia generacja systemów Common Rail z piezowtryskiwaczami typu Inline do samochodów osobowych (ciśnienie wtrysku 1600 barów, pierwsze zastosowanie seryjne Audi)

2005 100 milionów wtryskiwaczy Common Rail do samochodów osobowych

Grupa Bosch jest wiodącym w świecie producentem techniki motoryzacyjnej i przemysłowej, dóbr użytkowych oraz technicznego wyposażenia budynków. Obroty przedsiębiorstwa, zatrudniającego 242 tys. pracowników, wyniosły w 2004 roku 40 mld. euro. Założony w 1886 roku w Stuttgarcie przez Roberta Boscha (1861-1942) „Warsztat mechaniki precyzyjnej i elektrotechniki” to dziś wielki koncern skupiający fabryki i dysponujący sprawnie funkcjonującą siecią dystrybucyjną oraz serwisową, posiadający ok. 260 spółek zależnych i 10 tys. zakładów serwisowych w ponad 130 krajach świata.

Działalność grupy Bosch w Polsce obejmuje sprzedaż części samochodowych na rynek wtórny i wyposażenie fabryczne, sprzętu car audio Blaupunkt, elektronarzędzi Bosch, Skil i Dremel, urządzeń z zakresu techniki grzewczej oferowanych głównie pod markami Junkers i Buderus, systemów zabezpieczeń i sprzętu z zakresu napędów i sterowań (Bosch-Rexroth). Ponadto w Polsce odbywa się produkcja systemów hamulcowych Boscha (w Mirkowie koło Wrocławia), a także sprzedaż i produkcja (w Łodzi) sprzętu AGD w ramach spółki Bosch-Siemens Sprzęt Gospodarstwa Domowego (udział Boscha 50%).

Społeczno-prawna struktura grupy Bosch zapewnia jej finansową niezależność i rynkową samodzielność. Umożliwia to przedsiębiorstwu inwestowanie w znaczące projekty, które zagwarantują mu przyszłość, a jednocześnie pozwala spełniać misję społeczną zgodną z przekonaniami założyciela firmy. 92% udziałów w spółce Robert Bosch GmbH należy do Fundacji im. Roberta Boscha. Funkcje rynkowe udziałowca wypełnia instytucja powiernicza Bosch Industrietreuhand KG.
Post Zamieszczono: 02 lut 2012, 23:07


Przejdź do:  

Nowości NowościMapa Strony Mapa StronyIndex Mapy strony Index Mapy stronyRSS RSSLista kanałów Lista kanałównaprawa turbosprezarekregeneracja wtryskiwaczy stat4u


Dokumenty i regulaminy | Polityka prywatności | Polityka cookies
Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group