Dzisiaj jest 28 mar 2024, 11:30



regeneracja wtryskiwaczy




Odpowiedz
Nazwa użytkownika:
Tytuł:
Treść wiadomości:
Wprowadź tutaj treść wiadomości. Nie może ona mieć więcej niż 73000 znaków. 

Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Rozmiar czcionki:
Kolor czcionki
Opcje:
BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone
Wyłącz BBCode
Wyłącz emotikony
Wyłącz przetwarzanie odnośników
Pytanie
Wpisz w to pole dużymi literami wyraz NARZĘDZIA:
To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
   

Przegląd tematu - Silniki MAN TGA
Autor Wiadomość
  Tytuł:  Silniki MAN TGA  Odpowiedz z cytatem
W cenionym typoszeregu silników TGA z układem wtrysku common rail o mocach 480, 530 i 660 KM ta ostatnia jednostka napędowa uchodzi, zdaniem fachowców, za majstersztyk techniki wtrysku bezpośredniego. Kontynuując nasz cykl (w poprzednim numerach pisaliśmy o napędach Mercedesa Actrosa, Volvo FH 12, Volvo na gaz ziemny i Iveco Stralisa)
W cenionym typoszeregu silników TGA z układem wtrysku common rail o mocach 480, 530 i 660 KM ta ostatnia jednostka napędowa uchodzi, zdaniem fachowców, za majstersztyk techniki wtrysku bezpośredniego. Kontynuując nasz cykl (w poprzednim numerach pisaliśmy o napędach Mercedesa Actrosa, Volvo FH 12, Volvo na gaz ziemny i Iveco Stralisa) przedstawiamy najmocniejszą jednostkę MAN-a - V10.
Technologia common rail
Obrazek
Najnowszy i najmocniejszy silnik MAN-a V10 D2840 LF25 jest stosowany tylko w najcięższym, czteroosiowym ciągniku balastowym o ciężarze całkowitym do 250 ton. Jednostka ta wykonana jest w technice 16-zaworowej (dwa zawory ssące plus dwa wydechowe), w układzie V z przekładnią automatyczną MAN TipMatic, współpracującą ze sprzęgłem - przemiennikiem momentu obrotowego typu WSK440.
Dzięki technice wtrysku bezpośredniego common rail Boscha, dwóm turbosprężarkom Holset i intercoolerowi, ta zwarta i jednocześnie lekka jednostka 10-cylindrowa osiąga olbrzymi moment obrotowy 2700 Nm praktycznie już od 950 obr./min. Tak dużą moc w dolnym przedziale prędkości obrotowych uzyskano dzięki podniesieniu ciśnienia wtrysku do 1600 barów. Nowa pompa wtryskowa Boscha wraz z elektromechanicznymi, 5-otworkowymi wtryskiwaczami, zasilanymi napięciem 24 woltów, podaje dokładnie odmierzone paliwo nad denko specjalnie wyprofilowanego tłoka. Komputer wtrysku ECU nadzoruje całą pracę układu wtryskowego, a w sytuacjach wymagających większego zapotrzebowania na ON lub podczas rozruchu wysyła dodatkowy impuls elektryczny, wyzwalający tzw. dotrysk każdego z 10 wtryskiwaczy.
Proekologiczne nowości
Jak już wspomnieliśmy, 10-cylindrowa jednostka napędowa o zwartej zabudowie wykonanej z metali lekkich zajmuje mało miejsca pod maską ciągnika balastowego i już dziś spełnia normy emisji spalin Euro 3 i 4. Dzięki zastosowaniu zewnętrznego układu recyrkulacji spalin EGR, dodatkowo chłodzonego za pomocą intercoolera, wyeliminowano znaczną ilość trujących tlenków azotu NOx i sadzy. W celu dalszej poprawy czystości spalin, w układzie tłumika wydechu przewidziano katalizator utleniający, minimalizujący wydzielanie się szkodliwej sadzy.
Zarówno opisywany silnik, jak i pozostałe jednostki napędowe typoszeregu TGA seryjnie wyposażone są w hamulec silnikowy EVB. Zespół przełożenia napędu może być również przełączony z trybu automatycznego TipMatic na ręczne semi-automatyczne wybieranie przełożeń, nawet w dowolnej chwili. Podczas pracy automatycznej, 12-biegowej skrzyni biegów przełożenia zapinają się "w górę", a także "w dół" w najbardziej odpowiednim zakresie prędkości obrotowej.
Na uwagę zasługuje również inna nowość MAN-a - unikatowy, opracowany wespół z firmą VOITH - MAN Pritarder (hydrauliczny hamulec wodny, seryjnie występuje w silniku D2876 - 530 KM), zintegrowany z układem chłodzenia silnika i współpracujący ze wspomnianym wcześniej hamulcem EVB. To pewne źródło dodatkowego hamowania silnika w sytuacjach szczególnych, np. zjazdy w górach przy dużym obciążeniu. Dzięki małej masie i prostej technice zapewnia on spore korzyści dla samego ciągnika: mniejsze zużycie hamulców zasadniczych i wyeliminowanie tzw. fadingu, bezpieczeństwo w ekstremalnych warunkach, zmniejszenie kosztów serwisowania, wysoka wydajność już przy niskich prędkościach obrotowych.
Wyrafinowana elektronika
W najnowszej jednostce V10 dostępna jest opcja ACC (ang. Adaptive Cruise Control), czyli układ utrzymywania stałej odległości między pojazdami. ACC dostosowuje prędkość ciągnika do prędkości pojazdu jadącego z przodu i utrzymuje bezpieczną odległość. Wykorzystuje się tu znane z fizyki zjawisko Dopplera. ACC może także sterować pracą hamulca zasadniczego i wspomnianego retardera w sytuacjach wymagających skutecznego wyhamowania.
Nowością w rodzinie TGA (TrucknologyR Generation A) są pojazdy z osią pchaną/wleczoną w układzie 6x2/2, 6x2/4 lub 6x2-4 o ciężarze całkowitym od 12 ton. Elektronika jest również obecna przy sterowaniu osi pchanej. Można tu dokonać wyboru pomiędzy resorowaniem pneumatycznym i piórowym.
Kolejną nowinką zarządzaną przez elektronikę jest układ zarządzania hamulcem ciągłym MAN BrakeMatic. Kierowca załącza ten układ przez naciśnięcie dźwigni przy kierownicy. Wówczas podczas jałowego ruchu pedału hamulca uruchamia się równocześnie hamulec silnikowy i retarder. Funkcje układu zarządzania hamulcem ciągłym są przy tym "inteligentnie" sprzężone z regulatorem prędkości jazdy - tempomatem.
Podstawowe dane techniczne i eksploatacyjne
MAN 10V D2840LF25 MAN D2876
Pojemność skokowa (ccm) 18.273 12.816
Moc maksymalna (KM) przy obr./min 660 - 1.900 530 - 1.900
Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr./min 2.700 / 1.000 -1.600 2.300 / 950 - 1.600
Wtrysk paliwa wtrysk bezpośredni Bosch common rail wtrysk bezpośredni Bosch common rail
Ciśnienie wtrysku (bar) 1.600 1.600
Ilość zaworów na cylinder 4, 10 cylindrów w układzie V 4, 6 cylindrów w układzie rzędowym
Gwarancja Mechaniczna - 2 lata lub 200 tys. km, 3 lata na lakier; 6 lat na perforację nadwozia Mechaniczna - 2 lata lub 200 tys. km, 3 lata na lakier; 6 lat na perforację nadwozia
Wymiana oleju co 80 tys. km w silniku sprawdzenie w skrzyni automatycznej MAN TipMatic w czasie przeglądu lub wg wskazań komputera MAN FFR w osi tylnej co 500 tys. km, w przekładni MAN ComfortShift wg wskazań komputera MAN FFR
Obrazek
Post Zamieszczono: 15 mar 2012, 22:07


Przejdź do:  

Nowości NowościMapa Strony Mapa StronyIndex Mapy strony Index Mapy stronyRSS RSSLista kanałów Lista kanałównaprawa turbosprezarekregeneracja wtryskiwaczy stat4u


Dokumenty i regulaminy | Polityka prywatności | Polityka cookies
Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group