Dzisiaj jest 01 paź 2014, 23:16



regeneracja wtryskiwaczy


Strefa czasowa UTC+2godz. [letni]





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
PostZamieszczono: 13 lut 2012, 02:08 
Nowoczesny silnik jest uzależniony od wielu niepozornych pomocników,
którzy niczym mali agenci dostarczają mu niezbędnych informacji

Obrazek

Przepływomierz powietrza pojawił się w silnikach wraz z rozwojem zasilania wtryskowego. Służy do pomiaru ilości zasysanego przez silnik powietrza. Można w ten sposób określić stopień obciążenia jednostki napędowej w danym momencie. Dzięki temu sterownik silnika wie, ile paliwa podać silnikowi w danej chwili, aby skład mieszanki był zawsze optymalny. Nowoczesne silniki mogą być efektywne i jednocześnie spełniać rygorystyczne normy czystości spalin. W silnikach, które nie wymagają precyzyjnego pomiaru, nie stosuje się przepływomierzy. Do określania obciążenia silnika wykorzystuje się wtedy czujniki ciśnienia bezwzględnego, które cechuje prosta konstrukcja i mała awaryjność. Pierwsze przepływomierze tylko mechanicznie wpływały na ilość paliwa, jaka trafiała do cylindra. Zasada ich działania była prosta: w przewodzie powietrznym znajdowała się klapka połączona zespołem dźwigni z regulatorem ciśnienia wtrysku. Jednak wraz z rozwojem elektroniki i masowym zastosowaniem sterowników silnika przepływomierz stał się tylko elementem pomiarowym dostarczającym informacje do jednostki centralnej w postaci impulsów elektrycznych. Przez pewien czas stosowano jeszcze przepływomierze łopatkowe współparacujące z potencjometrem. Rozwiązanie to miało wiele wad: było nieprecyzyjne, stwarzało zbędny opór w układzie dolotowym i zbyt wolno reagowało na szybko zmieniające się warunki. Problemy te rozwiązały przepływomierze szeroko stosowane obecnie. Najbardziej popularne są dwa rozwiązania. Pierwsze z nich to tzw. przepływomierz z gorącym drutem. Jego podstawowa zaleta to niewielki opór powietrza, precyzyjny pomiar i szybka reakcja. Jest jednak dosyć wrażliwy i często ulega uszkodzeniu. Drugi rodzaj to będący jednym z najnowszych rozwiązań przepływomierz z opornikiem. Jest on dużo mniej awaryjny i jeszcze bardziej precyzyjny od przepływomierza z drutem. Przepływomierz powietrza jest na tyle istotnym elementem, że jego uszkodzenie przekłada się na niewłaściwą pracę silnika. Objawy są różne w zależności od modelu samochodu. Czasem niewłaściwy jest skład mieszanki, ale auto jedzie normalnie, a czasem nie ma mocy. Mimo niewielkich rozmiarów przepływomierze są drogie. Alternatywą mogą być części używane lub zamienniki. Trzeba pamiętać jednak, aby dobrać część pasującą do konkretnego silnika. Identyczny wygląd zewnętrzny nie znaczy, że nowa część będzie działać poprawnie. Jak działa przepływomierz powietrza? áNa drodze zasysanego strumienia powietrza umieszczony jest cienki drucik rozgrzewany do temperatury około 100°C. Opływające go powietrze chłodzi go z intensywnością zależną od tego, jak wiele powietrza trafia do silnika. Urządzenie elektroniczne stara się utrzymać stałą temperaturę drucika. Jeśli sterownik musi dostarczyć dużo prądu do drucika, to wie, że przepływ powietrza jest duży. Im większy przepływ powietrza, tym więcej paliwa można dostarczyć do silnika. W przepływomierzach z opornikiem utrzymywana jest stała różnica temperatur pomiędzy opornikiem a powietrzem trafiającym do silnika. Wynosi ona ok. 180°C. Zasada działania jest jednak podobna: im więcej energii trzeba na podgrzewanie opornika, tym więcej paliwa dostaje silnik. Objawy uszkodzenia przepływomierza - Najczęstszym objawem jest wyraźny spadek mocy silnika. Samochód nie chce przyspieszać. Towarzyszy temu też pogorszenie kultury pracy. - W niektórych autach objawy nie są dokuczliwe, sterownik może przejść na ustawienia domyślne i silnik pracuje w miarę poprawnie. Pali się tylko lampka "check engine". - Sygnałem o złej pracy przepływomierza powietrza jest też niewłaściwy skład spalin i wyższe zużycie paliwa. Uniknij usterek 1 Podstawowym czynnikiem wpływającym na złą pracę przepływomierza powietrza są zbierające się na nim zabrudzenia. Szczególnie wrażliwy na to jest przepływomierz z gorącym drutem. Dla zwiększenia jego żywotności wystarczy regularnie wymieniać filtr powietrza. Często przepływomierze ulegają awarii po montażu tzw. sportowych filtrów powietrza. Mają one zazwyczaj dużo gorsze od oryginalnych (zwłaszcza te bez atestów) zdolności do wychwytywania zanieczyszczeń. 2 Przepływomierze nie tolerują strzałów w kolektorze dolotowym. Dlatego niesprawne instalacje gazowe są powodem częstych uszkodzeń przepływomierzy. Czasem wystarczy jeden "strzał", czasem usterka następuje dopiero po kilku. Ryzyko "strzałów" maleje niemal do zera po zastosowaniu nowoczesnego wtrysku gazu. 3 W niektórych modelach aut przepływomierz łatwo zepsuć, wjeżdżając z dużą prędkością w głęboką kałużę. Jeżeli na element pomiarowy przepływomierza trafi mgiełka wody, może dojść do natychmiastowego przepalenia drucika.


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
PostZamieszczono: 13 lut 2012, 02:20 
Trwałość przepływomierza masowego jest obliczona na 120 tys. km, jednak nieregularne wymiany i stosowanie niskiej jakości filtrów powietrza powoduje, że ulegają one zużyciu nawet po 60 tys. km przebiegu.

Obecnie na rynku pojawiło się wiele zamienników przepływomierzy masowych do najbardziej popularnych samochodów na naszym rynku. Można je spotkać w postaci wkładki lub kompletne z obudowami. Inżynierowie z firmy Bosch przebadali 5 różnych zamienników występujących na rynku i porównali je z oryginałami. Już na pierwszy rzut oka część z badanych zamienników wskazywała na niską jakość wykonania. Materiały i tworzywa sztuczne ulegały deformacji lub pęknięciom pod wpływem zmian temperatur, jakie mają miejsce podczas codziennej eksploatacji o różnych porach roku.

Jednak w porównaniu był kładziony nacisk na dokładność charakterystyk, czyli wartość sygnału do rzeczywistego przepływu. Badania wykazały, że odchylenia charakterystyk od oryginału sięgały nawet do 40%.

Skutkiem tego jest:
- obniżenie mocy silnika nawet do 50%
- większe zużycie paliwa średnio o 15%
- nie spełnianie norm czystości spalin
- podwyższenie emisji cząsteczek stałych w przyp. Diesla
- uszkodzenie katalizatora

Ponadto specjaliści z firmy Bosch zalecają wymianę kompletnego przepływomierza z obudową. Podczas eksploatacji wnętrze obudowy oraz sitka od strony filtra powietrza ulegają zabrudzeniu oparami pochodzącymi z odpowietrzenia skrzyni tłokowo-korbowej silnika, co powoduje zwiększenie oporów przepływu powietrza do silnika.


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
PostZamieszczono: 04 mar 2012, 22:06 
Przepływomierz to takie sprytne urządzenie, które przekształca informację o ilości zasysanego powietrza przez silnik na informację zrozumiałą dla komputera wtryskowego. Komputer potrzebuje tę informację aby skalkulować ilość paliwa wtryskiwanego do cylindrów i moment zapłonu tak aby proces spalania przebiegał prawidłowo. Przepływomierz jest zamocowany na drodze zasysanego powietrza, zaraz za filtrem. Jest kilka typów stosowanych przepływomierzy. Opiszę tutaj dwa najczęściej stosowane, w tym obydwa w silnikach BMW.

1.Przepływomierz klapkowy

Jest to najstarszy chyba stosowany przepływomierz. Przepływomierz ten mierzy objętość zasysanego powietrza za pomocą klapy oraz temperaturę powietrza za pomocą termistora. Z tych dwóch wartości komputer kalkuluje masę powietrza zasysanego do silnika i dobiera masę paliwa. Gęstość powietrza zależy od jego temperatury a ponieważ klapa mierzy objętość, która jest stała trzeba wykonać dodatkowy pomiar temperatury. Przepływomierz składa się z:
Klapy pomiarowej
Tłumika
Sprężyny kontrującej
Potencjometru
Kanału bocznikowego
Śruby regulacji wolnych obrotów
Styku pompy paliwa(nie zawsze)
Termistora

Podczas pracy powietrze oddziałuje na klapę pomiarową odchylając ją oraz sprężynę proporcjonalnie do objętości zasysanego powietrza. Druga klapa zwana tłumikiem spręża powietrze w komorze tłumiącej i działa jak amortyzator, co hamuje gwałtowne ruchy oraz wibracje klapy. Ponieważ klapa ma pewną masę i przez to bezwładność to gwałtowne dodanie gazu powoduje przerzut klapy i chwilowe wzbogacenie mieszanki, tak jak w przypadku pompki wzbogacającej w gaźniku.
Informacja o kącie wychylenia klapy jest przekazywana poprzez oś na ślizgacz potencjometru zamocowanego w szczelnym pudełku. Sygnał ze ślizgacza potencjometru wędruje do komputera wtryskowego. Potencjometr r1 wychyla się tak samo jak klapa, czyli proporcjonalnie do objętości powietrza. Ta proporcja jest trochę dziwna, ale jest to skompensowane poprzez odpowiednie wartości rezystorów bocznikujących potencjometr r2 tak, aby faktycznie była to zależność proporcjonalna do objętości powietrza.
W niektórych wykonaniach potencjometr uruchamia styk włączający pompę paliwa. Trzeba przyznać, że to mądry pomysł.
Śruba przepuszczająca powietrze przez kanał bocznikowy niezależny od ustawienia klapy pomaga kontrolować wolne obroty. Jest ustawiana fabrycznie i nie zaleca się jej przestawiać;)))
Są 2 typy tych przepływomierzy. Pierwszy z nich, wcześniej stosowany, używa napięcia akumulatora jako zasilającego i podaje napięcie zmieniające się od zera do napięcia akumulatora wraz z rosnącym kątem wychylenia klapy. Używany był z komputerami analogowymi l-jetronic i cyfrowymi motronikami. Ponieważ napięcie zasilające zmienia się tak samo i na przepływomierzu jak i w komputerze tak samo nie ma to wpływu na pomiar. Drugi typ otrzymuje +5V z komputera i wartość ta maleje wraz z kątem wychylenia klapy.
Usterki są powiązane najczęściej z eksploatacjąn a paliwie gazowym. Tzw. płomień zwrotny czyli strzał powoduje zamknięcie klapy do oporu i rozsadzenie obudowy przepływomierza bądź uszkodenie samej klapy. Nieudolnie posklejane silikonem przepływomierze nie chca potem już spełniać należycie swojej funkcji.
Ja je skutecznie naprawiam, rozbieram, prostuje, robię otwory, skręcam i dopiero uszczelniam. Jakby coś piszcie na maila.
Obecnie używa się przepływomierzy z "gorącym drutem". Jest to rura z zamontowanym w środku małym czujnikem.
Polega to na tym, że prosty obwód elektroniczny pilnuje stałej temperatury platynowego drucika który jest chłodzony przez opływające go powietrze. Temperatura drucika jest utrzymywana na poziomie około 120-130 stopni powyżej temperatury powietrza i jest mierzona przez termistor obok drucika. Przepływające powietrze powoduje szybsze tracenie ciepła przez drucik i elektronika zwiększenie natężenie prądu płynącego przez niego tak, aby skompensować ubytek temperatury. Napięcie, które zasila drucik jest jednocześnie napięciem wyjściowym dla komputera wtryskowego. Przepływomierz mierzy od razu masę powietrza. Im powietrze zimniejsze i gęstsze tym bardziej chłodzi drucik, im szybciej płynie tez bardziej chłodzi. Genialne. Przy gwałtownym dodaniu gazu następuje rozchwianie mostka elektronicznego i gwałtowny wzrost prądu, drucik się natychmiast nagrzewa i prąd maleje do wartości potrzebnej do utrzymania jego temperatury. Ten gwałtowny skok daje nam "przerzut" taki sam jak przy normalnym przepływomierzu i gaźniku i chwilowe wzbogacenie mieszanki.
Przepływomierz zawiera dodatkowy termistor, który mierzy temperaturę powietrza zasysanego, ale tym razem ta informacja jest potrzebna do skompensowania wpływu temperatury otoczenia na termistor mierzący temp. drucika. Najczęstszą przyczyną niedomagań tego przepływomierza jest zabrudzenie kanału pomiarowego. Silnik da się zapalić, ale nie ma mocy. Przepływomierz ten ma wiele zalet np. nie stawia oporu powietrzu i jest odporny na strzelenie gazu, ale niestety niską trwałość rzędu 60kkm, potem zmienia parametry i jeśli komputer nie potrafi tego skompensować to mamy do czynienia z utratą mocy silnika. Dlatego też większość silników z tym przepływomierzem ma moc wyższą po wyjeździe z fabryki niż deklarowaną, jest to moc na "zapas" tak, aby po utracie dalej mieścił się w normie.
Jest jeszcze jeden typ stosowany przez japończyków, w wielkim uproszczeniu dział on na zasadzie gwizdka i mierzy częstotliwość oscylacji powietrza zależną od jego masy przepływającej przez "gwizdek". Wadą jest skomplikowana budowa, zaletą brak oporów, duża trwałość i brak ograniczenia przepływu.


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
PostZamieszczono: 05 lis 2012, 00:09 
Witam. Kiedyś miałem taki przypadek ,że zapaliła się sprężynka w Fordzie Mondeo 2,0 TDCI układ Common Rail Dephi. Po badaniu wyszło ,że mam uszkodzony przepływomierz, a w ogóle miałem problem z zapalaniem i mocą. Po wymianie przepływomierza okazało się ,że moc wróciła, ale nie do końca. Po wielu diagnostykach okazało się ,że wtryskiwacze są zapchane. Serwis wysłał wtryskiwacze do naprawy w Bosch Service i okazało się ,że końcówki przegrzane i są zapadnięte otworki w końcówkach wtryskiwaczy. Ciekawy jestem czy przepływomierz miał wpływ na uszkodzenie wtryskiwaczy.


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

 Podobne tematy
 Tytuł tematu   Forum   Autor   Odpowiedzi 
 Uszkodzenia wtryskiwaczy common rail  WTRYSKIWACZE COMMON RAIL BOSCH INFORMACJE OGÓLNE  Rzeszut  2
 wadliwa praca silnika a rodzaj uszkodzenia wtryskiwacza  WTRYSKIWACZE COMMON RAIL BOSCH INFORMACJE OGÓLNE  lukas1983  0
 Dlaczego wystepują usterki, uszkodzenia pompowtryskiwaczy  POMPOWTRYSKIWACZE INFORMACJE OGÓLNE SAMOCHODY OSOBOWE  Anonymous  0
 Objawy uszkodzonych wtryskiwaczy? Forester 2.0  SUBARU common rail denso  Anonymous  1
 Przepływomierz  LANCIA common rail  zbyszek55  1
Szukaj:
Przejdź do:  

Nowości NowościMapa Strony Mapa StronyIndex Mapy strony Index Mapy stronyRSS RSSLista kanałów Lista kanałównaprawa turbosprezarekregeneracja wtryskiwaczy stat4u


Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group