Dzisiaj jest 29 mar 2024, 15:46



regeneracja wtryskiwaczy


Strefa czasowa UTC+2godz. [letni]





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2 ] 
Autor Wiadomość
PostZamieszczono: 15 mar 2012, 22:09 
W 1997 r. światło dzienne ujrzał motor 1.9 JTD (pierwsza jednostka z CR na świecie!), a niecałe 12 miesięcy później – silnik R5 2.4 JTD, zaprojektowany z myślą o topowych wersjach aut Fiata, Alfy Romeo i Lancii.

Konstruktorzy nie musieli się nawet zbytnio wysilać. Nowa jednostka bazowała na stosowanym już wcześniej pięciocylindrowym silniku 2.4 TD wyposażonym w komorę wstępną. Wersja CR oprócz nowego układu wtryskowego otrzymała inną głowicę (ale także z dwoma zaworami na cylinder) oraz zmodyfikowany osprzęt (m.in. turbinę ze zmienną geometrią łopatek – ewenement w owych czasach!). Dostępne były dwa warianty mocy: 130 KM (Fiat Marea) oraz 136 KM (modele Alfy Romeo i Lancii).

W 2001 r., żeby dostosować jednostkę 2.4 JTD do normy czystości spalin Euro 3, zastosowano nowe wtryskiwacze. Moc wzrosła wtedy do 140 KM, a nieco później – do 150 KM. I to właśnie ta wersja uchodzi za jednego z ciekawszych diesli common rail z głowicą dwuzaworową, dostępnych obecnie na rynku wtórnym. Jest tak dlatego, że motor 2.4 JTD 10V „sam z siebie” psuje się stosunkowo rzadko.

Usterki są z reguły efektem zaniedbań użytkowników oraz zwykłego „zmęczenia” materiału – musimy liczyć się np. z drobnymi wyciekami oleju i awariami osprzętu (m.in. przepływomierza). Z czasem posłuszeństwa może odmówić czujnik położenia wału, a także pompa wysokiego ciśnienia. W obu przypadkach usterki objawiają się problemami z rozruchem.

Większe naprawy (np. wymiana „dwumasu”) mogą być dość drogie – nie wszystkie elementy występują jako zamienniki, a ceny w ASO potrafią być wyższe niż w przypadku podzespołów do nowszych motorów 20V! Mocną stroną jest dość trwały układ wtryskowy. Spalanie? Średnio wynosi 7-8 l/100 km, czyli całkiem nieźle jak na tak duży silnik. Druga generacja układu common rail produkcji Fiata (m.in. z większą liczbą wtrysków na cykl niż w JTD) trafiła na rynek w 2003 r. W celu odróżnienia od starszych konstrukcji nazwę zmieniono na Multijet (Fiat, Lancia) oraz JTDM (Alfa Romeo). W przypadku jednostki 2.4 oznaczało to wprowadzenie nowoczesnej głowicy z czterema zaworami na cylinder, a także filtra cząstek stałych (początkowo opcja, później standard). Wzrosła też moc oraz (znacząco!) moment obrotowy. Dostępne były wersje 175, 180 i 185 KM, a od 2005 r. – również 200 KM.

Topową odmianę o mocy 210 KM zarezerwowano dla Alfy Romeo. W porównaniu z silnikami 10V znacznie wzrosło zaawansowanie konstrukcji, choć niestety – również i awaryjność. W starszych silnikach usterki z reguły spowodowane były dużymi przebiegami, w nowszych natomiast pojawiły się błędy konstrukcyjne. Najpoważniejszy popełniono w projekcie kolektora ssącego odmiany 200-konnej – nagminnie dochodziło do defektów klapek przysłaniających i otwierających kanały dolotowe (w zależności od obciążenia).

Efekt? Brak mocy i przechodzenie w tryb awaryjny. Aby rozwiązać problem, Fiat ogłosił akcję naprawczą (2007 r.). Oprócz kolektora (obecnie w ASO kosztuje 1,2 tys. zł) wymieniano także wszystkie wtryskiwacze i zawór EGR. W wersji 210 KM oraz silnikach wyprodukowanych po 2007 r. problem nie występuje.

Warto także wiedzieć o czasochłonnej wymianie paska rozrządu. W warsztacie niezależnym za usługę zapłacimy co najmniej 300-400 zł, a za komplet części – przynajmniej drugie tyle. Podsumowanie - O używanych samochodach z dieslem pod maską mówi się, że ich awaryjność w dużej mierze zależy od sposobu eksploatacji, czyli po prostu: „jak dbasz, tak masz”. O ile reguła ta sprawdza się w przypadku starszych i prostszych konstrukcyjnie 10-zaworowych odmian 2.4 JTD, o tyle nowsze wersje 2.4 20V JTDM borykają się z takimi usterkami, na które użytkownicy nie mają wpływu (np. powszechny problem z kolektorami ssącymi w wersji 200-konnej, kłopoty z osprzętem).

Warto o tym pamiętać, bo mimo wielu zalet – niezłej kultury pracy, całkiem dobrych osiągów i umiarkowanego spalania – fiatowski diesel 2.4 może okazać się dość drogi w eksploatacji. Sytuację dodatkowo pogarsza ograniczony dostęp do tanich zamienników i wysokie ceny robocizny oraz części w ASO (dotyczy to i odmian 10V, i 20V).


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
PostZamieszczono: 26 mar 2024, 12:50 
Offline

Rejestracja: 12 cze 2023, 12:42
Posty: 26
Miejscowość: Czakczak
W 1997 roku Fiat wprowadził na rynek motor 1.9 JTD, pierwszą jednostkę z Common Rail na świecie, a niecałe 12 miesięcy później pojawił się silnik R5 2.4 JTD, stworzony z myślą o najwyższych wersjach samochodów Fiat, Alfy Romeo i Lancii. Konstruktorzy wykorzystali już istniejącą pięciocylindrową jednostkę 2.4 TD, wyposażając ją w komorę wstępną. Wersja CR otrzymała nowy układ wtryskowy, inną głowicę (z dwoma zaworami na cylinder) oraz zmodyfikowany osprzęt, w tym turbinę ze zmienną geometrią łopatek. Dostępne były dwie wersje mocy: 130 KM (Fiat Marea) oraz 136 KM (modele Alfy Romeo i Lancii).

W 2001 roku, aby dostosować jednostkę 2.4 JTD do norm Euro 3, zastosowano nowe wtryskiwacze, co podniosło moc do 140 KM, a później nawet do 150 KM. Wersja ta uchodzi za ciekawy diesel Common Rail z dwuzaworową głowicą, rzadko ulegającą awariom. Najczęstsze usterki wynikają z zaniedbań użytkowników oraz naturalnego zużycia materiałów, takie jak drobne wycieki oleju czy problemy z osprzętem. Może dojść do usterek czujnika położenia wału czy pompy wysokiego ciśnienia, objawiających się problemami z rozruchem.

Większe naprawy, jak wymiana dwumasowego koła zamachowego, mogą być kosztowne, a nie wszystkie elementy są łatwo dostępne jako zamienniki, co skutkuje wysokimi cenami części w ASO. Mocną stroną jest trwały układ wtryskowy. Silnik ten średnio spala 7-8 l/100 km, co jest dobrą wartością jak na jego wielkość. W 2003 roku wprowadzono drugą generację układu Common Rail, nazwaną Multijet (Fiat, Lancia) oraz JTDM (Alfa Romeo). Wersja 2.4 oznaczała wprowadzenie nowoczesnej głowicy z czterema zaworami na cylinder i filtru cząstek stałych. Moc i moment obrotowy znacząco wzrosły, dostępne były wersje od 175 do 200 KM.

Topową wersję 210 KM zarezerwowano dla Alfy Romeo. W porównaniu z silnikami 10-zaworowymi, wzrosło zaawansowanie konstrukcyjne, ale niestety również awaryjność, szczególnie w wersji 200-konnej z powodu defektów klapek w kolektorze ssącym. Fiat ogłosił akcję naprawczą, wymieniając kolektor, wtryskiwacze i zawór EGR. Wymiana paska rozrządu jest czasochłonna i kosztowna. W przypadku starszych modeli 2.4 JTD, ich awaryjność zależy głównie od sposobu eksploatacji, natomiast nowsze wersje 2.4 JTDM borykają się z usterkami konstrukcyjnymi. Ich eksploatacja może być kosztowna ze względu na ograniczony dostęp do tanich części zamiennych oraz wysokie ceny robocizny i oryginalnych części w ASO.


__________________________
https://otomedi.pl/kalkulator-paracetamol-ibuprofen/


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2 ] 

Szybka odpowiedź
Nazwa użytkownika:
Tytuł:
Wiadomość:

Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Rozmiar czcionki:
Kolor czcionki
Pytanie
Wpisz w to pole dużymi literami wyraz NARZĘDZIA:
To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
   


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

 Podobne tematy
 Tytuł tematu   Forum   Autor   Odpowiedzi 
 Fiat punto II Jtd - pompa paliwowa nie dzaiała  FIAT common rail - Regeneracja wtryskiwaczy | Naprawa wtrysków  Anonymous  2
 Najnowszy silnik Hondy Accord 2.2 i-DTEC w praktyce  HONDA common rail - Regeneracja wtryskiwaczy | Naprawa wtrysków  Anonymous  2
 Serwis ukladow common  HONDA common rail - Regeneracja wtryskiwaczy | Naprawa wtrysków  Anonymous  4
 Dwa silniki diesla common rail 2.5 i 3.0 ISUZU  ISUZU common rail - Regeneracja wtryskiwaczy | Naprawa wtrysków  Anonymous  1
Szukaj:
Przejdź do:  

Nowości NowościMapa Strony Mapa StronyIndex Mapy strony Index Mapy stronyRSS RSSLista kanałów Lista kanałównaprawa turbosprezarekregeneracja wtryskiwaczy stat4u


Dokumenty i regulaminy | Polityka prywatności | Polityka cookies
Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group