Dzisiaj jest 29 mar 2024, 18:04



regeneracja wtryskiwaczy


Strefa czasowa UTC+2godz. [letni]





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
PostZamieszczono: 06 lut 2012, 00:22 
Szeroko nagłośniona technologia Common Rail pozwala na zmniejszenie emisji spalin i hałasu w silnikach wysokoprężnych z wtryskiem bezpośrednim.

Minęła dekada, od kiedy w silnikach wysokoprężnych montowanych w samochodach osobowych zaczęto stosować systemy Common Rail.
Obrazek

Po raz pierwszy Common Rail, którego producentem jest Bosch, wykorzystano w Alfie Romeo 156 JTD i Mercedesie-Benz C 220 CDI. Common Rail to system oparty na wspólnej listwie wtrysku, w której ciśnienie jest niezależne od obrotów silnika i regulowane w zależności od potrzeb. Ciśnienie to może przekroczyć 1350 barów. Listwa zasila bezpośrednio wtryskiwacze, a dawka paliwa i moment wtrysku są bardzo precyzyjnie regulowane przez moduł elektroniczny. Znacznie wyższe ciśnienie wtrysku pozwala na zdecydowanie lepsze rozpylenie paliwa i uzyskanie bardziej jednolitej mieszanki paliwowo-powietrznej. Zapewnienie lepszego spalania pozwala na obniżenie emisji spalin (gazów i cząstek stałych).
Common Rail pozwala również na zastosowanie wtrysku wstępnego: tuż przed właściwym wtryskiem paliwa następuje wtrysk mikroskopijnej dawki w celu stopniowego zwiększenia ciśnienia spalania w cylindrze. Dzięki zmniejszeniu różnic temperatury w cylindrze w momencie spalania, uzyskujemy mniej gwałtowny jego przebieg. Technika wtrysku wstępnego pozwala również na zmniejszenie hałaśliwości pracy silników dTi.

Zalety te przekonują producentów aut do tego stopnia, że na całym świecie w nowo produkowanych samochodach osobowych z silnikami wysokoprężnymi stosuje się niemal wyłącznie systemy wtryskowe Common Rail. Pozytywy związane z tym rozwiązaniem przekonały do niego także kierowców. W 2006 r. w Europie Zachodniej co drugi nowo zarejestrowany samochód osobowy był wyposażony w silnik Diesla. W roku 1997, kiedy technologia Common Rail dopiero wchodziła na rynek, samochodów z wysokoprężnymi jednostkami napędowymi było zaledwie 22 proc.

Dalsza optymalizacja systemu Common Rail zapewnić ma utrzymanie konkurencyjności silników wysokoprężnych w porównaniu do benzynowych. Diesle nadal zużywają ponad 30 proc. mniej paliwa, a emisja CO2 jest niższa o 25 proc. Dzięki technologii Common Rail można spełnić normy emisji Euro 5 i Euro 6.
Zróżnicowane specyfikacje techniczne producentów silników spełniają systemy Common Rail w wersjach z zaworami elektromagnetycznymi i piezowtryskiwaczami. Technologię Common Rail czekają już wkrótce kolejne innowacje. Z jednej strony będzie to wzrost ciśnienia wtrysku do 2000 barów i więcej (obecnie 1350, 1600 i 1800 barów). Z drugiej strony, na potrzeby krajów nowo uprzemysłowionych, takich jak Indie czy Chiny, tworzone są nowe, ekonomiczne, jeśli chodzi o produkcję, systemy Common Rail o ciśnieniach wtrysku od 1100 do 1450 barów. Są one przeznaczone przede wszystkim dla segmentu tanich samochodów.

Zasada działania

W tradycyjnym układzie wtrysku paliwa w silnikach Diesla, pompa sekcyjna wytwarza tylko w określonych, dla poszczególnych cylindrów, momentach ciśnienie, które otwiera wtryskiwacz i paliwo zostaje rozpylone w cylindrze lub komorze spalania. Ten system wymaga korektora dawki paliwa (przy pompie), gdyż dawka paliwa rośnie w funkcji obrotów (bez tego silnik charakteryzowałby się niestatecznością obrotów). Nowszym rozwiązaniem jest pompa rozdzielaczowa, nie wymagająca już korektora dawki. W systemie Common-rail pompa wytwarza cały czas ciśnienie, akumulator ciśnienia wyrównuje ciśnienie, zaś wtryskiwacze otwierane są elektronicznie. Właśnie rozwój elektroniki i precyzji obróbki wtryskiwaczy (mikrodawki paliwa) sprawił, że system common-rail mógł się zrealizować w praktyce. W systemie tym wtrysk odbywa się pod znacznie wyższym ciśnieniem (nawet o około 10 razy wyższym niż ma to miejsce w klasycznych układach wtryskowych).

Warto w tym miejscu powiedzieć, iż idea zasilania ze wspólnego zbiornika (nazywano to systemem akumulatorowym) była znana od dawna. Jednakże silnik wysokoprężny z klasycznym układem wtrysku (układ stricte mechaniczny) charakteryzował się niestatecznością obrotów - dawka paliwa rosła w nim w miarę wzrostu obrotów - co sprawiało, iż system ten sprawdzał się jedynie do silników stacjonarnych o stałych obrotach (np. do zasilania generatora prądotwórczego). Dopiero rozwój elektroniki umożliwił praktyczne wykorzystanie systemu akumulatorowego pod szyldem Common-rail.

Sterowanie elektroniczne oraz szybkie otwieranie i zamykanie wtryskiwacza (znikomy czas zwłoki) pozwala na podział dawki paliwa na 3 etapy: dawka pilotująca, dawka właściwa oraz dawka dopalająca. W kolejnych generacjach silnika Common rail jak np. MultiJet Fiata liczba etapów wtrysku może być większa niż 3 i nie musi być stała - może się zmieniać w zależności od takich czynników jak obciążenie silnika, obroty itp.

Silniki Common rail charakteryzują się:

* lepszym spalaniem paliwa,
* wysoką sprawnością termodynamiczną,
* mniejszym wydzielaniem ciepła,
* mniejszym hałasem,
* mniejszą emisją spalin niż silniki poprzedniej generacji.<br * łatwością uzyskania wysokich parametrów użytkowych (moc, moment obrotowy).</span></p>
Wiele wspomnianych zalet wynika z podziału dawki paliwa na kilka etapów. Ponieważ wszystkie rodzaje paliw do silników diesla charakteryzują się tzw. zwłoką zapłonu - zastosowanie małej dawki pilotażowej przed GMP pozwala na podanie dawki właściwej w obszar zapłonu dawki pilotażowej - przez co praca silnika jest bardziej miękka i cicha - przy zachowaniu wysokiej sprawności termodynamicznej silnika.

Silniki zasilane systemem Common-Rail (lub też pompowtryskiwaczami) wymagają dobrej jakości oleju napędowego, wtryskiwacze pracują pod dużym ciśnieniem każde zanieczyszczenie paliwa może przyczynić się do powstania uszkodzeń.

Silniki Common rail zostały jako pierwsze użyte przez Fiata w modelach Alfa Romeo w 1997 roku, a technologia jest powszechnie używana przez Fiata pod nazwą JTD oraz MultiJet.

Różni ich nie tylko oznaczenie producenta (JTD, HDI, DCI, CDI, TDCI, CRDI, CDTI, CTDI czy TDI w modelach koncernu VW, który również zdecydował się na stosowanie systemu CR, także w jendostkach skonstruowanych jako silniki z pompowtryskiwaczami-np. 2.0TDI), ale także generacja systemu. Obecnie najpowszechniej stosowany jest system Common Rail tzw. II generacji. Charakteryzuje się on ciśnieniem 1600 bar i wielofazowością wtrysku (do 7 faz, najczęściej 5). Powoli wchodzi do sprzedaży III generacja systemu zasilania CR, jednak obecnie (maj 2007) jeszcze rzadko stosowany (np. Audi w silniku 3.0 TDI - silnik ten jako pierwszy z grupy VW nie wykorzystuje pompowtryskiwaczy ze względu na twardą pracę i wysoki poziom hałasu oraz niższą kulturą pracy jednostek zasilanych za pomocą pompowtryskiwaczy potocznie oznaczanych jako TDI-PD, Renault 2.0dCi 175KM a także 1.5 dCi 105KM, silnik koncernu PSA 1.6 (HDI, TDCI czy po prostu D - takie oznaczenie stosuje Volvo)). Również firma Toyota opracowała zaawansowany silnik oznaczony D4D. I generacja CR już jest praktycznie nie stosowana w nowych samochodach osobowych. Jednak na rynku wtórnym powszechnie spotyka się silniki Diesla zasilane tym systemem. Charakteryzuję się on ciśnieniem wtrysku rzędu 1350 bar.

System ten jest stosowany też do zasilania silników samochodów ciężarowych. zródło bosch


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

 Podobne tematy
 Tytuł tematu   Forum   Autor   Odpowiedzi 
 Silnik Fiat 2,4 JTD Common Rail wady, zalety, usterki  FIAT common rail - Regeneracja wtryskiwaczy | Naprawa wtrysków  Anonymous  1
 Serwis ukladow common  HONDA common rail - Regeneracja wtryskiwaczy | Naprawa wtrysków  Anonymous  4
 Dwa silniki diesla common rail 2.5 i 3.0 ISUZU  ISUZU common rail - Regeneracja wtryskiwaczy | Naprawa wtrysków  Anonymous  1
 Delphi: system Multec® Common Rail w VW Polo Bluemotion  VOLKSWAGEN common rail bosch - Regeneracja wtryskiwaczy | Naprawa wtrysków  Anonymous  2
Szukaj:
Przejdź do:  

Nowości NowościMapa Strony Mapa StronyIndex Mapy strony Index Mapy stronyRSS RSSLista kanałów Lista kanałównaprawa turbosprezarekregeneracja wtryskiwaczy stat4u


Dokumenty i regulaminy | Polityka prywatności | Polityka cookies
Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group