Układy Common Rail posiadają podzespoły umożliwiające precyzyjne sterowanie wysokim ciśnieniem, co w połączeniu z dokładnym wtryskiem pozwala spełnić najwyższe wymagania norm spalin, wpływa na poprawę osiągów silnika oraz pozwala znacznie zmniejszyć zużycie paliwa.
Konsekwencją podwyższenia ciśnień wtrysku do wartości 1600 bar jest konieczność wykonania podzespołów z jeszcze większą dokładnością dla zapewnienia wysokiej szczelności układu, a przez to niesprawność całego systemu może wystąpić już w przypadku znacznie mniejszych zużyć elementów precyzyjnych niż w przypadku klasycznych układów. Duży wpływ ma tu jakośc paliwa.
Do sprawdzania parametrów pomp CR służy przystawka EPS 945 zapewniająca automatyzację procesu testowania pompy. Przystawka ta pozwala na wytworzenie oraz ciągłą regulację wysokiego ciśnienia wytwarzanego przez pompę w różnych zakresach prędkości obrotowych pod różnym obciążeniem. Urządzenie jest w stanie na bieżąco kontrolować wartości wydatku, ciśnienia oraz przelewu. Dzięki precyzyjnemu czujnikowi ciśnienia oceniana jest jakość regulacji ciśnienia na podstawie analizy diagramu przyrostu ciśnienia wytwarzanego prze każdą z sekcji tłoczących. Na ekranie monitora są prezentowane w sposób ciągły wszystkie etapy przeprowadzanego cyklu pomiarowego. Potrzebne przy tym dane są pobierane z nowego CD-Testdata. Technologia umożliwia naprawę pomp CR produkowanych zarówno przez firmę BOSCH jak i ZEXEL.Sprawdzenie pompy pod obciążeniem pozwala na wyciagnięcie wniosków, co do przyczyn niesprawności pompy oraz pozwala wskazać uszkodzone części.
Dotychczasowe doświadczenia wskazują, że:
przyczyną niesprawności systemu Common Rail nie jest wcale uszkodzenie całej pompy a jedynie zużycie, zablokowanie lub nieszczelność jednego z jej elementów, którego wymiana przywraca pełną sprawność pompie. źródłem niesprawności może być jedynie nieprawidłowa regulacja ciśnienia przez zawór DRV w pompie CP1 lub zawór proporcjonalny M-prop w pompach CP2, CP3.x, CP1H. nietrudnym do usunięcia jest niesprawność lub nieszczelność sekcji tłoczących bardzo często za usterkę nie jest odpowiedzialna wcale pompa, a niesprawność innych komponentów dających podobne objawy na samochodzie.
Prawidłowa praca systemu Common Rail zależy w dużej mierze od właściwego stanu technicznego wtryskiwaczy sterowanych elektromagnetycznie. W roku 2007 firma Bosch wdrożyła technologię naprawy oraz testowania wtryskiwaczy CRI pierwszej oraz drugiej generacji. Technologia obejmuje wymianę następujących elementów: końcówki wtrysku, nakrętki, króćca z filtrem szczelinowym oraz uszczelnień. Po wykonaniu naprawy wtryskiwacz testowany jest pod obciążeniem na stanowisku probierczym wyposażonym w zestaw CRI 846. Podczas testu mierzona jest szczelność oraz dawki w kilku punktach obciążenia takich jak wolne obroty, częściowe oraz pełne obciążenie oraz dawka pilotażowa. Jednym z najważniejszych elementów testu wtryskiwaczy CRI jest możliwość wyznaczenia klas oraz kodów IMA, gwarantujących poprawną pracę silnika oraz spełnianie ostrych norm spalin nadzorowanych przez system EOBD. Dotychczasowa technologia pozwala na naprawę ponad 60% przypadków uszkodzeń wtryskiwaczy, które w głównej mierze związane są z nieszczelnością oraz zużyciem części rozpylającej.
żródło bosch
Ostatnio przesunięty w górę 03 sty 2012, 08:01 przez: Anonymous.
|