|
Nieodpowiedniej jakości paliwo może być przyczyną poważnych i kosztownych awarii układów zasilania w nowoczesnych silnikach Diesla. Dlatego warto przekazać klientowi serwisu kilka dobrych rad.
Wprowadzenie do seryjnej produkcji układów Common Rail było prawdziwym przełomem w konstrukcji silników wysokoprężnych. Użytkownicy diesli mogą się cieszyć niskim zużyciem paliwa i elastycznością silnika, przy jednoczesnym braku ich dotychczasowych wad: głośnej pracy i stosunkowo niewielkiej mocy. Silniki wyposażone w układ CR są również bardziej ekologiczne i mogą spełniać kryteria najostrzejszych norm czystości spalin. Wydaje się, że jedynym ich mankamentem są wysokie wymagania dotyczące zasilającego je paliwa. Tymczasem sprzedawane na polskich stacjach benzynowych oleje napędowe nie zawsze są (mówiąc oględnie) najlepszej jakości. Z tego też powodu często dochodzi do awarii samochodów wyposażonych w układ Common Rail, a koszty ich naprawy niejednego użytkownika mogą przyprawić o omdlenie. Powszechne w naszym kraju problemy z jakością paliwa sprawiają też, że serwisy mają kłopot z określeniem warunków gwarancji, zarówno na sprzedane części, jak i wykonaną usługę.
Co się leje z dystrybutora Na temat tego, co można zatankować na polskiej stacji paliw mówi się w mediach od lat, ale warto byłoby tę wiedzę podsumować. Z dystrybutora z napisem "ON" może zatem popłynąć:
olej napędowy spełniający wszystkie normy (odpowiednie paliwo) olej napędowy z domieszką wody lub zawierający inne zanieczyszczenia, których poziom przekracza dopuszczalne granice olej napędowy nie mający odpowiednich właściwości smarnych (tzw. suche paliwo) olej opałowy (nieodpowiedni do napędzania samochodów) odbarwiony olej opałowy (nie nadające się do stosowania, szczególnie "agresywne" paliwo)
Oczywiście, do zasilania silników samochodowych nadaje się tylko pierwsze z wymienionych paliw. Stosowanie każdego innego, prędzej czy później, doprowadzi do usterki w układzie zasilania zarówno w autach z CR, jak i starszych konstrukcjach, przy czym te pierwsze ulegną awarii znacznie szybciej. Niestety, o tym co wlaliśmy na stacji paliw często dowiadujemy się dopiero w warsztacie. Wystarczy zwykła niedbałość pracowników, którzy nie zatroszczą się o czystość zbiorników, by z pompy, z której zwykle tankowaliśmy przyzwoitej jakości olej napędowy, popłynęła zabójcza dla naszego Common Raila ciecz. Zawarta w oleju napędowym woda powoduje skorodowanie elementów, zaś tzw. "suche paliwo" - ich zatarcie. Stosowanie zanieczyszczonego paliwa, a także oleju opałowego prowadzi do zniszczenia gładzi na powierzchni elementów precyzyjnych, co w konsekwencji kończy się ich unieruchomieniem, lub utratą niezbędnej swobody ruchu. Skontrolowanie warunków pracy układu CR wymaga sprawdzenia stanu jego elementów, a czasem wykonania ekspertyzy stosowanego oleju napędowego. W niektórych przypadkach zaś, już sama kontrola podzespołów ujawnia, że silnik zasilany był niewłaściwym paliwem. Tak jest np. w przypadku oleju opałowego odbarwionego kwasem solnym, który pozostawia na elementach układu zasilania charakterystyczny brązowy osad, wskazujący jednoznacznie na przyczynę awarii.
Kilka rad dla klienta Klient serwisu musi być rzetelnie poinformowany o przyczynach usterki. Pracownicy warsztatu powinni mu również poradzić, by tankował auto wyłącznie na renomowanych i sprawdzonych stacjach paliw. Oprócz tego, warto zalecić użytkownikowi samochodu wyposażonego w układ Common Rail kilka prostych, lecz skutecznych rozwiązań, które ograniczają ryzyko awarii. O to one:
Stosować wyłącznie oryginalne filtry paliwa (nie zaś produkty o tzw. "porównywalnej jakości"). Oszczędzanie na filtrach do samochodu z CR grozi bolesnymi finansowo konsekwencjami. W porównaniu do kosztów naprawy auta, różnica w cenie produktu jest znikoma. Skrócić okresy eksploatacyjne filtrów o 1/3 w stosunku do zleceń producenta pojazdu. Paliwo, które trafia do baku często zawiera rozmaite zanieczyszczenia. Zabrudzony filtr nie pozwala na jego skuteczną filtrację. Podciśnienie w układzie CR może wtedy spowodować naruszenie medium filtracyjnego, a wówczas uwolniony brud przedostanie się do elementów układu i spowoduje jego awarię. Stosować dodatkowy 2 lub 5 mikronowy filtr-separator wody. Odpowiedniej jakości olej napędowy nie zawiera wody, dlatego producenci układów CR stosują precyzyjne 2-5 mikronowe filtry, ale bez separatorów wody, które traktowane są jako wyposażenie dodatkowe. Mogą być one montowane (jeżeli jest to przewidziane) przez ASO producentów pojazdów w trybie przedsprzedażnym. W okresie pogwarancyjnym mogą być instalowane przez każdy serwis. W okresie gwarancyjnym po naprawie podzespołu serwisować samochód wyłącznie w warsztacie, w którym została wykonana usługa. Nie jest to, co prawda formalny wymóg związany z warunkami gwarancyjnymi, ale dobre rozwiązanie dla klienta, który w razie ewentualnej reklamacji nie będzie obawiał się zarzutów, że jego auto było niewłaściwie serwisowane w innym warsztacie. Taka sytuacja prowadzi często niepotrzebnych nieporozumień. Serwisowanie pojazdu w punkcie serwisowym, który wykonał naprawę lub wymianę części jest dla klienta gwarancją szybkiego i prawidłowego rozpatrzenia ewentualnych roszczeń. Na bieżąco stosować odpowiednie dodatki do paliwa. Określenie "właściwy dodatek" mogłoby być tematem osobnego artykułu, ale ograniczymy się do kilku prostych założeń. Na miano to zasługują preparaty:
wyprodukowane przez producenta układu zasilania silników wysokoprężnych, producenta paliwa, lub producenta pojazdu zwiększające liczbę cetanową paliwa zwiększające właściwości smarne paliwa mające właściwości konserwujące i czyszczące obniżające temperaturę, w której z paliwa wytrącają się cząstki stałe
Takimi cechami odznacza się np. "Performance Formula", preparat jednego z liderów w produkcji układów zasilania silników wysokoprężnych, amerykańskiej firmy Stanadyne. Dodatek ten znajduje skuteczne zastosowanie w układach Common Rail. Pozwala on na:
przedłużenie okresu eksploatacji elementów układu CR do 25% obniżenie kosztów eksploatacji do 16% redukcję zużycia paliwa do 9,6% zwiększenie momentu obrotowego do 9,8% zwiększenie mocy silnika do 7,5% ułatwienie startu zimnego silnika zwiększenie elastyczności pracy silnika (również w niskich temperaturach) rozwiązanie problemów kondensacyjnych paliwa
Reasumując, można stwierdzić, że typowe problemy Diesla wynikające ze stosowania do zasilania silników z układem CR niskiej jakości paliwa mogą być znacznie ograniczone przez zastosowanie odpowiednich systemów filtracyjnych (standardowych i rozszerzonych) oraz właściwych dodatków paliwowych. Rozwiązania te nie są jednak skuteczne w przypadku tzw. "chrzczonego" paliwa. Tutaj jedynym skutecznym sposobem jest nie stosowanie oleju napędowego pochodzącego z niepewnego źródła.zrodlo swiat motoryzacji
|
|
|