Dzisiaj jest 25 kwie 2024, 09:06



regeneracja wtryskiwaczy


Strefa czasowa UTC+2godz. [letni]





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
PostZamieszczono: 06 lut 2012, 02:23 
Nieodpowiedniej jakości paliwo może być przyczyną poważnych i kosztownych awarii układów zasilania w nowoczesnych silnikach Diesla. Dlatego warto przekazać klientowi serwisu kilka dobrych rad.
Obrazek

Wprowadzenie do seryjnej produkcji układów Common Rail było prawdziwym przełomem w konstrukcji silników wysokoprężnych. Użytkownicy diesli mogą się cieszyć niskim zużyciem paliwa i elastycznością silnika, przy jednoczesnym braku ich dotychczasowych wad: głośnej pracy i stosunkowo niewielkiej mocy. Silniki wyposażone w układ CR są również bardziej ekologiczne i mogą spełniać kryteria najostrzejszych norm czystości spalin. Wydaje się, że jedynym ich mankamentem są wysokie wymagania dotyczące zasilającego je paliwa.
Tymczasem sprzedawane na polskich stacjach benzynowych oleje napędowe nie zawsze są (mówiąc oględnie) najlepszej jakości. Z tego też powodu często dochodzi do awarii samochodów wyposażonych w układ Common Rail, a koszty ich naprawy niejednego użytkownika mogą przyprawić o omdlenie. Powszechne w naszym kraju problemy z jakością paliwa sprawiają też, że serwisy mają kłopot z określeniem warunków gwarancji, zarówno na sprzedane części, jak i wykonaną usługę.

Co się leje z dystrybutora
Na temat tego, co można zatankować na polskiej stacji paliw mówi się w mediach od lat, ale warto byłoby tę wiedzę podsumować. Z dystrybutora z napisem "ON" może zatem popłynąć:

olej napędowy spełniający wszystkie normy (odpowiednie paliwo)
olej napędowy z domieszką wody lub zawierający inne zanieczyszczenia, których poziom przekracza dopuszczalne granice
olej napędowy nie mający odpowiednich właściwości smarnych (tzw. suche paliwo)
olej opałowy (nieodpowiedni do napędzania samochodów)
odbarwiony olej opałowy (nie nadające się do stosowania, szczególnie "agresywne" paliwo)

Oczywiście, do zasilania silników samochodowych nadaje się tylko pierwsze z wymienionych paliw. Stosowanie każdego innego, prędzej czy później, doprowadzi do usterki w układzie zasilania zarówno w autach z CR, jak i starszych konstrukcjach, przy czym te pierwsze ulegną awarii znacznie szybciej. Niestety, o tym co wlaliśmy na stacji paliw często dowiadujemy się dopiero w warsztacie. Wystarczy zwykła niedbałość pracowników, którzy nie zatroszczą się o czystość zbiorników, by z pompy, z której zwykle tankowaliśmy przyzwoitej jakości olej napędowy, popłynęła zabójcza dla naszego Common Raila ciecz.
Zawarta w oleju napędowym woda powoduje skorodowanie elementów, zaś tzw. "suche paliwo" - ich zatarcie. Stosowanie zanieczyszczonego paliwa, a także oleju opałowego prowadzi do zniszczenia gładzi na powierzchni elementów precyzyjnych, co w konsekwencji kończy się ich unieruchomieniem, lub utratą niezbędnej swobody ruchu.
Skontrolowanie warunków pracy układu CR wymaga sprawdzenia stanu jego elementów, a czasem wykonania ekspertyzy stosowanego oleju napędowego. W niektórych przypadkach zaś, już sama kontrola podzespołów ujawnia, że silnik zasilany był niewłaściwym paliwem. Tak jest np. w przypadku oleju opałowego odbarwionego kwasem solnym, który pozostawia na elementach układu zasilania charakterystyczny brązowy osad, wskazujący jednoznacznie na przyczynę awarii.

Kilka rad dla klienta
Klient serwisu musi być rzetelnie poinformowany o przyczynach usterki. Pracownicy warsztatu powinni mu również poradzić, by tankował auto wyłącznie na renomowanych i sprawdzonych stacjach paliw. Oprócz tego, warto zalecić użytkownikowi samochodu wyposażonego w układ Common Rail kilka prostych, lecz skutecznych rozwiązań, które ograniczają ryzyko awarii. O to one:

Stosować wyłącznie oryginalne filtry paliwa (nie zaś produkty o tzw. "porównywalnej jakości"). Oszczędzanie na filtrach do samochodu z CR grozi bolesnymi finansowo konsekwencjami. W porównaniu do kosztów naprawy auta, różnica w cenie produktu jest znikoma.
Skrócić okresy eksploatacyjne filtrów o 1/3 w stosunku do zleceń producenta pojazdu. Paliwo, które trafia do baku często zawiera rozmaite zanieczyszczenia. Zabrudzony filtr nie pozwala na jego skuteczną filtrację. Podciśnienie w układzie CR może wtedy spowodować naruszenie medium filtracyjnego, a wówczas uwolniony brud przedostanie się do elementów układu i spowoduje jego awarię.
Stosować dodatkowy 2 lub 5 mikronowy filtr-separator wody. Odpowiedniej jakości olej napędowy nie zawiera wody, dlatego producenci układów CR stosują precyzyjne 2-5 mikronowe filtry, ale bez separatorów wody, które traktowane są jako wyposażenie dodatkowe. Mogą być one montowane (jeżeli jest to przewidziane) przez ASO producentów pojazdów w trybie przedsprzedażnym. W okresie pogwarancyjnym mogą być instalowane przez każdy serwis.
W okresie gwarancyjnym po naprawie podzespołu serwisować samochód wyłącznie w warsztacie, w którym została wykonana usługa. Nie jest to, co prawda formalny wymóg związany z warunkami gwarancyjnymi, ale dobre rozwiązanie dla klienta, który w razie ewentualnej reklamacji nie będzie obawiał się zarzutów, że jego auto było niewłaściwie serwisowane w innym warsztacie. Taka sytuacja prowadzi często niepotrzebnych nieporozumień. Serwisowanie pojazdu w punkcie serwisowym, który wykonał naprawę lub wymianę części jest dla klienta gwarancją szybkiego i prawidłowego rozpatrzenia ewentualnych roszczeń.
Na bieżąco stosować odpowiednie dodatki do paliwa. Określenie "właściwy dodatek" mogłoby być tematem osobnego artykułu, ale ograniczymy się do kilku prostych założeń. Na miano to zasługują preparaty:

wyprodukowane przez producenta układu zasilania silników wysokoprężnych, producenta paliwa, lub producenta pojazdu
zwiększające liczbę cetanową paliwa
zwiększające właściwości smarne paliwa
mające właściwości konserwujące i czyszczące
obniżające temperaturę, w której z paliwa wytrącają się cząstki stałe

Takimi cechami odznacza się np. "Performance Formula", preparat jednego z liderów w produkcji układów zasilania silników wysokoprężnych, amerykańskiej firmy Stanadyne. Dodatek ten znajduje skuteczne zastosowanie w układach Common Rail. Pozwala on na:

przedłużenie okresu eksploatacji elementów układu CR do 25%
obniżenie kosztów eksploatacji do 16%
redukcję zużycia paliwa do 9,6%
zwiększenie momentu obrotowego do 9,8%
zwiększenie mocy silnika do 7,5%
ułatwienie startu zimnego silnika
zwiększenie elastyczności pracy silnika (również w niskich temperaturach)
rozwiązanie problemów kondensacyjnych paliwa

Reasumując, można stwierdzić, że typowe problemy Diesla wynikające ze stosowania do zasilania silników z układem CR niskiej jakości paliwa mogą być znacznie ograniczone przez zastosowanie odpowiednich systemów filtracyjnych (standardowych i rozszerzonych) oraz właściwych dodatków paliwowych.
Rozwiązania te nie są jednak skuteczne w przypadku tzw. "chrzczonego" paliwa. Tutaj jedynym skutecznym sposobem jest nie stosowanie oleju napędowego pochodzącego z niepewnego źródła.zrodlo swiat motoryzacji



Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

 Podobne tematy
 Tytuł tematu   Forum   Autor   Odpowiedzi 
 Renault Premium silnik common rail  RENAULT common rail - Regeneracja wtryskiwacza | Naprawa wtrysku  Anonymous  1
 Silnik Fiat 2,4 JTD Common Rail wady, zalety, usterki  FIAT common rail - Regeneracja wtryskiwaczy | Naprawa wtrysków  Anonymous  1
 Serwis ukladow common  HONDA common rail - Regeneracja wtryskiwaczy | Naprawa wtrysków  Anonymous  4
 Dwa silniki diesla common rail 2.5 i 3.0 ISUZU  ISUZU common rail - Regeneracja wtryskiwaczy | Naprawa wtrysków  Anonymous  1
Szukaj:
Przejdź do:  

Nowości NowościMapa Strony Mapa StronyIndex Mapy strony Index Mapy stronyRSS RSSLista kanałów Lista kanałównaprawa turbosprezarekregeneracja wtryskiwaczy stat4u


Dokumenty i regulaminy | Polityka prywatności | Polityka cookies
Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group