Dzisiaj jest 26 kwie 2024, 17:08



regeneracja wtryskiwaczy


Strefa czasowa UTC+2godz. [letni]





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
PostZamieszczono: 19 lut 2012, 17:12 
Witam ponownie - odgrzewam temat odnosnie uzywania tzw biopaliwa (biodiesela) w Jego przypadku to mieszanina 50/50 olej roslinny/olej napedowy........... i to juz nie jest biodiesel.
Olej roslinny aby zostal biokomponentem musi byc poddany obrobce aby wytracic min. mydla szlam i gliceryne, poniewaz uzywanie czystego oleju z olejem napedowym spowoduje ze w krotkim czasie padnie pompa wtryskowa a po zagszaniu silnika zasilanego takim paliwem - scianki cylindra zaczna rdzewiec i zrobia sie wzery. Najprostsza metoda otrzymania "surowego" biokomponentu to reakcja METANOLIZY. W wielkim skrocie: jest to reakcja transestryfikacji (czyli dodaniu alkoholu metylowego do oleju np rzepakowego) i wyniku tej reakcji powstana nam estry metylowe kwasów oleju rzepakowego (nasz biokomponent). Do powstania calej reakcji potrzebny jest jeszcze katalizator np wodorotlenek potasu. W wyniku wczesniej opisanej reakcji powstaja tak naprawde 2 fazy: glicerynowa i estrowa ktore rozdzielaja sie w reaktorze, rozdziela sie je i faze glicerynowa (potocznie gliceryna tech. po oczyszczeniu mozna zagospodarowac) natomiast estry metylowe ( estry "surowe" ) trzeba oczyscici ogrzac w celu oddestylowania metanolu (jego nadmiaru) . Moze to wszystko wygladac jak wielka reakcja chem do ktorej trzeba miec super sprzet..... Nie trzeba , sa w sprzedazy juz proste "domowe" wytwornie bikomponentu.
Najwazniejsze w tym procesie jest uzsykanie dobrego oleju - oczyszczonego z dobrych ziaen np rzepaku i wlasciwie przeprowadzona reakcja transestryfikacji - dopiero taki skladnik gwarantuje dobra jakosc a co za tym idzie dluga zywotnosc silnika, ochrone srodowiska i (jesli rzad WYRAZI CHEC I ZAANGAZOWANIE) oszczednosci dla potencjalnego kierowcy. Taki biokomponent mozna juz uzywac w mieszaninie z ON jaednak mieszajac go w proporcji powyzej 30 % moze powodowac zapychanie sie filtra paliwa, trudnosci z uruchomieniem silnika przy niskich temp. dlatego taki biokomponent trafia di rafinerii gdzie dodawane sa odpowiednie uszlachetniacze i wtedy do sprzedazy.
Znam testy silnikow w ktorych uzywano takiego biopaliwa w mieszaninie 50/50 i po 150 000 tys rozebrano silnik i nie zauwazono "wyjatkowych" sladow zuzycia.
W naszym kraju mamy problem bo jest "brak checi i woli poltycznej" na biopaliwo stad nie wiedza ludzi czy uzywanie oleju roslinnego. Wyprodukowanie biopaliwa w taki sposob jak opisalem wyzej nie przyniesie zadych spadkow cen na stacji paliw pniewaz nie ma dofinansowania do tego typu projektow a do tego brak w Polsce odpowiedniego prawa i norm na takie paliwo dyskfaklifikuje je w uzytkowaniu.
Teraz troche ciekawostek:
- przeczytalem ostatnio ze Skoda Auto Polska straszy utrata gwarancji na silniki w przypadku uzytkowania plskiego biodiesela a w Slowacji juz od kilku lat sprzedaje sie mieszanine 30/70 biopaliwa pochodzenia rzepakowego i wszyscy na tym jezdza i skody tez......... i nawet My ktorzy jedziemy tam na wakacje kupujem i nawet nie wiemy ze wlasnie nasz motor pracuje na biodieselu.
- w Niemczech trzeba uwazac na to co kupujemy bo ich biodiesel to 100% paliwo pochodzenia roslinnego (FAME) i zeby takie paliwo uzywac nalezy miec odpowiednio instalacje w samochodzie (jak przy LPG czy CNG) to paliwo jest u nich drogie i kupuje je firmy ktore maja flote pojazdow a korzystajac z takiego paliwa maja pewne ulgi podatkowe (szczegolow nie znam)
- cytat z ksiazki W. Podkówka "Biopaliwo, Gliceryna, Pasz z Rzepaku - Rozdzial I str. 17,18,19:Kierunki wytyczone przez władze Unii Europejskiej i zapisane w Białej Księdze z 1997 r. obligują do przedstawienia własnej strategii rozwoju produkcji energii ze źródeł odnawialnych. W polskich warunkach oznacza to dodawanie bioetanolu do benzyny oraz estrów metylowych kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego do oleju napędowego. Powoduje to dynamiczny rozwój nowego kierunku produkcji i wzrost zapotrzebowania na surowce rolnicze. Jednak przedstawiciele życia politycznego i gospodarczego, jak również użytkownicy samochodów i innych maszyn napędzanych silnikami spalinowymi mają wątpliwości, czy takie założenia są słuszne z uwagi na wyższe ceny paliw ekologicznych niż tradycyjnych. Produkcja energii ze źródeł odnawialnych ze względów czysto komercyjnych jest nieopłacalna. Dopiero uwzględnienie aspektów ekologicznych i politycznych, jak również gospodarczych, czynią tę produkcję interesującą. Następujące powody uzasadniają konieczność zastąpienia olejów napędowych paliwami ekologicznymi:
1) zasoby ropy naftowej są ograniczone; aktualny poziom wydobycia i zapo¬
trzebowania dla całego świata wskazuje, że zasoby ropy naftowej wystarczą
na około 50 lat, Polska zaś jest krajem bez własnych źródeł paliw płynnych;
2) stosowanie RME wpłynie korzystnie na ochronę środowiska, a głównie at
mosfery przed gazami wywołującymi efekt cieplarniany. Wydobyte z głębi
ziemi - węgiel, gaz, ropa naftowa są spalane na jej powierzchni. W procesie
spalania powstaje dwutlenek węgla, który uczestniczy w procesie fotosynte
zy, krąży na powierzchni ziemi, zasila atmosferę, jednak nie wraca już
w głąb ziemi, skąd go wydobyto. Ilość dwutlenku węgla w atmosferze ciągle
się zwiększa, co powoduje efekt cieplarniany i wzrost temperatury ziemi.
Zjawisko to jest niekorzystne. RME produkowane z biomasy roślinnej,
spalane w silniku, w podobny sposób uwalnia dwutlenek węgla. W procesie
fotosyntezy rośliny wchłaniają uwolniony dwutlenek węgla, który ponownie
wraca do produkcji. Cały proces obiegu dwutlenku węgla odbywa się na
powierzchni ziemi i w atmosferze, a ilość gazu jest cały czas stała. Przy
spalaniu RME wytwarza się mniej więcej tyle dwutlenku węgla, ile rośliny
pobrały w czasie wzrostu (zamknięty obieg dwutlenku węgla). Nawet jeśli
weźmiemy pod uwagę cały proces produkcyjny od uprawy do dostawy
RME do stacji paliw, emisja dwutlenku węgla przy spalaniu jest o 60-80%
niższa niż w przypadku tradycyjnego oleju napędowego. Z badań wynika,
że na 1000 litrów oleju napędowego (łącznie z przerobem) emisja dwutlenku
węgla wynosi 3200 kg, Wynika z tego:
że ograniczenie wydobycia paliw kopalnych powoduje zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery;
3) uzyskujemy lepsze spalanie w silniku, co ma wpływ na zmniejszenie smogu
i związków rakotwórczych w otoczeniu, co z kolei powoduje obniżenie
kosztów leczenia społeczeństwa;
4) RME praktycznie nie zawierają siarki, a tym samym ich stosowanie ograni
cza zjawisko występowania „kwaśnych deszczy";
5) nie zawiera benzolu i innych związków aromatycznych;
6) jest substancją bezpieczną, bowiem temperatura zapłonu wynosi około
170°C;
7) dodatek RME do oleju napędowego podnosi jego własności smarne (lepsza
adhezja RME do gładzi cylindrów i łożysk), a więc wydłuża żywotność sil
nika (większy przebieg);
8) łatwo ulega biodegradacji i w przypadku awarii nie zagraża glebie i wodom
gruntowym - w normalnych warunkach w ciągu 28 dni mikroorganizmy
rozkładają go w 99%;
9) powoduje wzrost zapotrzebowania na rzepak, co stwarza realne szansę na
zagospodarowanie jego nadwyżek, jak również na zagospodarowanie gleb
odłogowanych z powodu skażenia ich przez przemysł oraz gruntów ugoro-
wanych;
10) poprawia głównie bilans pasz białkowych, bowiem przy produkcji RME
uzyskuje się wytłoki lub śrutę poekstrakcyjną, cenną paszę dla krów i świń.
Powoduje to ograniczenie importu śruty sojowej;
ll)przynosi korzyści gospodarcze - rozwój rolnictwa i przetwórstwa rolnego na wsi, powstawanie nowych inwestycji i miejsc pracy;
12) powoduje zmniejszenie ujemnego bilansu w handlu zagranicznym z powo¬
du mniejszych zakupów pasz wysokobiałkowych i ropy naftowej;
13) subwencjonowanie własnego rolnictwa.
Przeciwnicy wysuwają argumenty wskazujące, że to paliwo ma więcej wad niż zalet i należy być ostrożnym w jego powszechnym zastosowaniu. Do najczęściej podnoszonych zastrzeżeń należą:
1) wyższa cena RME niż oleju napędowego;
2) niższa od 8 do 17% wartość opałowa, co wiąże się z większym zużyciem
paliwa przez silnik;
3) konieczność modyfikacji systemów wtryskowych z uwagi na wyższą lep
kość estrów w porównaniu z olejem napędowym- (dodalem osobiscie: tylko w przypaku uzywania 100% ekopaliwa)
4) tworzenie się w silniku osadu, szczególnie na wtryskach, zwłaszcza jeżeli
nie odpowiada normie;
5) powstawanie w spalinach formaldehydu i akreoliny, które są niebezpieczne
dla ludzi;
6) zwiększona emisja NOK podczas spalania;
7) mniejsza odporność na utlenianie, co ma szczególne znaczenie przy dłuż
szym przechowywaniu;
8) higroskopijność, czyli samoistne pochłanianie wody;

9) zwiększona podatność na rozwój mikroorganizmów;
10) możliwość blokowania systemu filtrującego paliwo przez powstające osady;
H) działanie rozpuszczające wobec niektórych materiałów uszczelniających (dotyczy to głównie uszczelek gumowych obecnie nie stosowanych) i lakierów, zwłaszcza przy stosowaniu czystych (100%) RME;
12) możliwości rozcieńczania oleju silnikowego, a w efekcie konieczność częst
szych jego wymian;
13) konieczność częstszej wymiany filtru oleju.
Do pośrednich negatywnych skutków stosowania RME należy zaliczyć możliwość skażenia gleby środkami ochrony roślin stosowanymi przy uprawie rzepaku, jak również zanieczyszczenia metanolem i katalizatorami, produktami ubocznymi metanolizy (w przypadku prymitywnych przetwórni).
Spalanie paliw jest nie tylko źródłem energii, lecz również przyczynia się do zanieczyszczania atmosfery takimi związkami, jak tlenki azotu, siarki, węgla, cząstki stałe i inne. Nawet dwutlenek węgla emitowany w nadmiarze jest „gazem cieplarnianym'". Mając na uwadze wymienione fakty, należy dążyć do racjonalnego wykorzystania dostępnych paliw.
Trudno jest obliczyć ilość dwutlenku węgla emitowanego do atmosfery przy spalaniu biopaliw, natomiast nie ma takich problemów przy spalaniu przez silnik oleju napędowego lub RME. W tym przypadku należy jednak uwzględnić emisję dwutlenku węgla związaną z produkcją nawozów, środków ochrony roś¬lin, środków do procesu metanolizy (metanolu, katalizatorów i innych) oraz z przeróbką nasion rzepaku (energia elektryczna). Do wyprodukowania wymienionych produktów zużywa się energię pochodzącą z kopalin (gazu ziemnego, ropy, węgla). Z wielu szacunkowych obliczeń wynika, że można zmniejszyć o 50-60% ilość emitowanego do atmosfery dwutlenku węgla, wprowadzając za¬miast oleju napędowego biopaliwa. Zakładając, że 5% oleju napędowego zostanie zastąpione RME, to całkowita redukcja dwutlenku węgla będzie wynosiła około 3%.
W wielu publikacjach sugeruje się, że RME jest pozbawione wad i będzie panaceum na wiele niedoskonałości oleju napędowego z ropy naftowej. Niemniej jednak należy brać pod uwagę przedstawione powyżej problemy i zagrożenia. Niższa toksyczność paliw pochodzenia roślinnego w stosunku do paliw z ropy naftowej, jak również ich odnawialność, nie może przysłaniać „negatywnych cech'' paliw na bazie estrów metylowych kwasów tłuszczowych. Należy mieć również świadomość, że większość występujących problemów dotyczy estrów, które nie spełniają wymagań jakościowych. Przy zastosowaniu RME nieodpowiedniej jakości negatywne skutki nie występują od razu, lecz w czasie długotrwałej i intensywnej eksploatacji silnika. Skutki tego zjawiska można zminimalizować i wyeliminować stosując RME wysokiej jakości, która związana jest z ciągłą kontrolą produktu i udoskonalaniem technologii produkcji. Niekorzystne cechy RME mogą być niwelowane poprzez stosowanie odpowiednich dodatków, wykorzystywanych także do oleju napędowego. Mogą to być dcprc-satory, antyutleniacze, środki ograniczające korozję i inne.

Innymi slowy mowiac ON + biokomponent jest ok, ON+ olej roslinny=nieporozumienie

Ktos powie ja na tym jezdze i wszystko ok (zalezy jak dlugo) na oleju opalowym tez da sie zezdzic pytanie brzmi jak dlugo???

Temat bidiesela w Polsce przypomina mi czasy kiedy LPG wchodzilo na polski rynek, nie bylo norm na gaz, instalacje zakladal kto chcial bez jakiejkolwiek wiedzy tech., oleje produkowane w Polsce byly nie odpowiednie (spalaly sie razem z LPG w wyniku podwyzszonej temp) silniki zamiast spalac okolo 20 % wiecej lpg paliy 20 % mniej (stad glowice i pierscienie lecialy juz po 50 000) itd .... dlatego utarlo sie haslo : ze lpg niszczy silnik - Dokladnie to samo jest teraz z biopaliwem: brak wiedzy , poparcia rzadzacych, przepisow, norm eksploatacuyjnych powoduje ze jest szara strefa produkcji biokomponentu a to doprowadzi do produkcji zlej jakosci RME (rape methyl esters) czyli naszego biokomponentu. To wszystko doprowadzi do tego ze pomysl biopaliw produkcji polskiej UPADNIE a rafinerie beda sprzedawaly biodiesela ale zagraniczny i wtedy przejrzymy na oczy - POLAK MADRY PO SZKODZIE. Pozdrawiam


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

 Podobne tematy
 Tytuł tematu   Forum   Autor   Odpowiedzi 
 Stół Probierczy CR JET - Opinie porady  COMMON RAIL INFORMACJE OGÓLNE - Regeneracja  DROMAR  46
 Ditex 2.0 cdti wykres wtrysków- proszę o wyjaśnienie  COMMON RAIL INFORMACJE OGÓLNE - Regeneracja  Anonymous  3
 hartridge sabre opinie  WTRYSKIWACZE COMMON RAIL BOSCH INFORMACJE OGÓLNE  moto_cholewa  10
 Publikacje,książki,materiały na temat CR  WTRYSKIWACZE COMMON RAIL BOSCH INFORMACJE OGÓLNE  Anonymous  0
 Ford Mondeo mk3 czy warto?, Proszę o opinie  FORD common rail delphi - Regeneracja wtrysków | Naprawa wtryskiwaczy  Anonymous  13
Szukaj:
Przejdź do:  

Nowości NowościMapa Strony Mapa StronyIndex Mapy strony Index Mapy stronyRSS RSSLista kanałów Lista kanałównaprawa turbosprezarekregeneracja wtryskiwaczy stat4u


Dokumenty i regulaminy | Polityka prywatności | Polityka cookies
Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group