Common Rail – Regeneracja, naprawa wtryskiwaczy i pomp, pompowtryskiwacze
http://www.commonrailforum.pl/

Co zrobić jak zamarznie ropa, olej napędowy w dieslu
http://www.commonrailforum.pl/co-zrobic-jak-zamarznie-ropa-olej-napedowy-w-dieslu-t1467.html
Strona 1 z 1

Autor:  Dik [ 09 lut 2012, 02:24 ]
Tytuł:  Co zrobić jak zamarznie ropa, olej napędowy w dieslu

Zima z bardzo ujemnymi temperaturami powietrza, to dla samochodów z silnikami wysokoprężnymi często okres walki o życie. Mimo stosowania zimowego paliwa diesle mogą w takich warunkach wcale nie odpalić.
'Martwy' diesel zimą? Sprawdź świece i paliwo "Martwy" diesel zimą? Sprawdź świece i paliwo Szczególnie w zimie właściciele aut z silnikami napędzanymi olejem napędowym powinni mieć się na baczności. Zamarzające paliwo i niesprawne świece żarowe to dwa podstawowe zagrożenia, które powodują, że samochód trzeba zamienić na komunikację miejską by dostać się do pracy. Dlaczego tak się dzieje? Winna jest temu pośrednio konstrukcja samego silnika wysokoprężnego.

Do cylindrów jednostki dieslowskiej wtłaczane jest tylko powietrze. Olej napędowy jest z kolei wtryskiwany bezpośrednio nad tłok lub też w przypadku nowych konstrukcji, do specjalnej komory początkowej. Oznacza to, że w czasie początkowego procesu spalania, elementy w komorze spalania przez które wtłaczane jest paliwo, musi być dodatkowo ogrzane. Za to właśnie odpowiedzialne są świece żarowe, które przed uruchomieniem silnika mają zapewnić podgrzanie powietrza w cylindrze i komory spalania (mówi o tym kontrolka na desce rozdzielczej). Następnie, po zgaśnięciu kontrolki i przekręcenia kluczyka w stacyjce, zainicjowanie procesu spalania następuje samoczynnie na skutek oddziaływania wysokiego ciśnienia i temperatury nad tłokiem. W jednostkach benzynowych proces ten inicjuje natomiast iskra elektryczna, która powoduje wybuch mieszanki i uruchomienie silnika.

Nie trudno się więc domyślić, że niesprawne świecie żarowe drastycznie ograniczają niezawodność jednostki wysokoprężnej. W trakcie dużych mrozów cały blok silnika jest bardziej ochłodzony, co dodatkowo utrudnia rozgrzanie komory spalania do właściwej temperatury.

Kolejna zmorą dla "samozapłonowców" zimą jest objaw zamarzania paliwa. Według ekspertów już 10-stopniowy mróz wystarczy, by olej napędowy zamarzł w zbiorniku paliwa. Co prawda już jesienią wszystkie renomowane stacje paliw sprzedają wzbogacony olej napędowy o temperaturze zamarzania poniżej -22 czy nawet -31 stopni Celsjusza, jednak czasami zdarza się, że w zbiorniku pozostały resztki "letniego" oleju napędowego. A ten potrafi zamarznąć i skutecznie zapchać filtr paliwa.

Dzieje się tak, ponieważ w oleju napędowym, przy niskich temperaturach wytrąca się parafina. Przybiera ona formę drobnych kryształków lub płatków i wraz z paliwem przedostaje się do wspomnianego filtra paliwa, "zaklejając" jego kanaliki i blokując dalszy przepływ paliwa do komory spalania.

Jedyne rozwiązanie w takiej sytuacji to odczekanie aż paliwo w zbiorniku odmrozi się samoistnie. Najlepiej wprowadzić wówczas auto do ogrzewanego garażu. Po żadnym pozorem nie należy „rozcieńczać” oleju napędowego dolewając do zbiornika benzyny. O ile starsze konstrukcje silników wysokoprężnych radziły sobie niemal bez problemu z przetrawieniem takiej mieszanki, o tyle w nowych jednostkach diesla może dojść do poważnych uszkodzeń całego układu wtryskowego.

W celach profilaktycznych, aby uniknąć nieprzyjemnych rozczarowań związanych z zamarzaniem paliwa, zalecane jest stosowanie uszlachetniaczy do oleju napędowego. Można je kupić praktycznie na każdej stacji. Nie są drogie, a pozwolą zaoszczędzić wiele stresu. zrodlo mojeauto pl

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+2godz. [letni]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/