Common Rail – Regeneracja, naprawa wtryskiwaczy i pomp, pompowtryskiwacze
http://www.commonrailforum.pl/

Paliwo zamarza w dieslu ,wytrącanie się parafiny
http://www.commonrailforum.pl/paliwo-zamarza-w-dieslu-wytracanie-sie-parafiny-t1469.html
Strona 1 z 1

Autor:  Mesio [ 09 lut 2012, 02:37 ]
Tytuł:  Paliwo zamarza w dieslu ,wytrącanie się parafiny

Wytrącenie się parafiny z oleju napędowego oznacza koniec jazdy. Nie znaczy to jednak, że dieslem nie da się jeździć przy -30ºC

Gdy robi się zimno, od razu widać, kto oszczędza na paliwie (bądź też dał się oszukać nieuczciwym sprzedawcom). Przy -20°C wzdłuż poboczy ustawiają się sznury ciężarówek, które czekają na ocieplenie. Im zimniej, tym ich więcej.

Cóż, dla niektórych kierowców najważniejsze jest, aby na stacji za napełnienia baku TIR-a paliwem mogli zjeść za darmo obiad, a jakość paliwa nie gra roli. Jeśli na jakiejś stacji właściciel wyprzedaje w grudniu zapasy paliwa przejściowego, to postępuje wbrew prawu. To jest możliwe jesienią, w styczniu – mało prawdopodobne, ale zdarza się.

Ogniska rozpalane przez kierowców pod autobusami to bynajmniej nie zamach terrorystyczny, tylko próba ogrzania silnika lub baku paliwa (nie róbcie tego
w aucie osobowym, bak z plastiku to nie rzadkość!). To, oczywiście, nie jest normalne, bo podstawowe paliwo spełniające normę EN 590 (każde paliwo dieslowskie sprzedawane na polskich stacjach musi być z nią zgodne) przy -20°C powinno umożliwić nie tylko jazdę, lecz także uruchomienie zimnego silnika na mrozie.

Powstaje pytanie: co robić, jeśli temperatura jest niższa niż -20°C? Pytać, zanim zatankujemy, co tankujemy. Na wielu stacjach benzynowych w Polsce sprzedawane jest paliwo o ulepszonych parametrach (w zakresie wytrącania się parafiny i blokowania filtra paliwa), bo przepisy mówią o wymaganiach minimalnych, co nie znaczy, że wystarczających w każdych warunkach. Jeśli i to nam nie wystarczy bądź też już mamy w baku paliwo nieodpowiednie do warunków, można je ewentualnie ulepszyć.

Na wielu stacjach benzynowych i w niemal każdym hipermarkecie czy sklepie motoryzacyjnym możemy kupić dodatki do paliwa. Zimą najbardziej popularne są depresatory zwane też antyżelami. Mają za zadanie obniżyć temperaturę, w której z oleju napędowego wytrąca się parafina blokująca układ paliwowy.

Po pierwsze, jeśli antyżel ma pomóc, należy go wlać do zbiornika, gdy paliwo jest jeszcze ciepłe – np. przy tankowaniu. Gdy z oleju napędowego już wytrąciła się parafina, antyżel nic nie wskóra. Pomoże tylko ogrzanie auta (np. w garażu) lub gdy mróz nieco ustąpi. Wówczas paliwo wraca do swoich pierwotnych właściwości. Uwaga: przy silnym mrozie antyżel przewożony w bagażniku może zamienić się w gęstą masę, która do niczego się nie nadaje. Producenci mówią (zapewne słusznie), że taki środek działa dopiero po dodaniu do paliwa.

Po drugie, specjaliści od paliw nie są zgodni co do skuteczności tego rodzaju środków dodawanych samodzielnie przez kierowców. Można przyjąć, że mają one sens wówczas, gdy jakość tankowanego paliwa pozostawia sporo do życzenia.

Po trzecie, niektórzy producenci aut (dotyczy to w szczególności diesli z filtrami cząstek stałych) zdecydowanie zabraniają dolewania do paliwa czegokolwiek. Zapewne dodatek paliwowy nic w silniku nie zepsuje, ale w każdym wypadku wlewamy go do baku na własną odpowiedzialność.

Jeśli masz diesla…

- Pamiętaj o spuszczaniu wody z filtra paliwa. Jeśli tego nie zrobiłeś przed zimą, zrób to teraz, ale najlepiej w garażu, nie na mrozie.

- O tej porze roku staraj się tankować dobre, zimowe paliwo. Pamiętaj, że depresator z butelki nie czyni cudów i może obniżyć temperaturę wytrącania się parafiny z paliwa najwyżej o kilka °C.

- Jeśli w instrukcji auta nie ma opisanych przeciwwskazań, możesz stosować dodatek uszlachetniający do paliwa. Najbardziej ekonomiczne są koncentraty dolewane do baku w małych dawkach.

- Jeżeli z paliwa wytrąciła się parafina, nie próbuj odpalić silnika za wszelką cenę. Na pewno się to nie uda. Samochód najlepiej odholować do garażu, a gdy da się uruchomić silnik, zbiornik zatankować czymś, co się nadaje do użytku.

- Problemy z uruchomieniem (nie pracą) silnika to często skutek nie kiepskiego paliwa, a usterki świeć żarowych. Takie awarie dają o sobie znać właśnie zimą – w dodatniej temperaturze nawet słabe świece dają sobie radę.zrodlo auto swiat pl

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+2godz. [letni]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/