Ciekawy artykuł z jednego z blogów
Oczywiście „zamarzł” to potoczne określenie wykrystalizowania się parafiny z oleju napędowego, która zapchała filtr paliwa i uniemożliwiła uruchomienie pojazdu z silnikiem Diesla.
Dlaczego wytwarza się parafina podczas niskich temperatur, czym są temperatura zablokowania zimnego filtra CFPP i temperatura mętnienia CP.
parafina w filtrze paliwaCo można zrobić kiedy temperatura otoczenia spada poniżej -20 stop. C:
zatankować do baku co najmniej 50% paliwa o wzmocnionej mrozoodporności – takie właściwości mają na ogół oleje napędowe premium (Orlen Verva, Lotos Dynamic, Shell V-power, Statoil Diesel Glod, BP Ultimate) temperatura zablokowania zimnego filtra CFPP w tych paliwach na ogół oscyluje między -32 do -40 stop C i w zimie znacząco poprawia ochronę przed krystalizowaniem się parafiny w paliwie.
Pomimo wysokich cen paliw polecam napełnienie baku do pełna i utrzymywanie w miarę możliwości wysokich stanów paliwa w zbiorniku podczas zimy. Ogranicza to parowanie a następnie skraplanie się pary wodnej na ściankach zbiornika. Ściekająca ze ścianek zbiornika woda może w dłuższym okresie czasu doprowadzić do sytuacji, kiedy olej napędowy znajdujący się w baku nie będzie spełniał wymogów norm jakościowych dla tego paliwa. Myślę, że nie trzeba nikomu tłumaczyć, że woda w paliwie to nie jest pożądaną cieczą.
Można zaopatrzyć się w depresator, który może pomóc obniżyć temperaturę blokady zminego filtra CFPP o kilka stopni Celsjusza. Ja podchodzę do depresatorów z dystansem z uwagi na ich ograniczoną skuteczność ze względów, które opisałem TUTAJ.
Na rynku jest szeroka oferta tych preparatów niektóre z nich to: Diesel Protector, Skydd Black Barrow czy STP
Polecam również regularną wymianę filtrów paliwa, które z uwagi na dość wysoką temperaturę mętnienia CP oleju napędowego sprzedawanego w Polsce mogą zacząć zapychać się kryształkami parafiny, jeśli paliwo „zmętniało” ale nadal jest jednorodną cieczą.
Jako ostatnią podaję metodę wykorzystywaną przez część właścicieli firm transportowych i jednocześnie niezalecana przez producentów nowoczesnych silników Diesla: dodanie 3-5% benzyny bezołowiowej do zbiornika z olejem napędowy. Nie jest to zalecane do nowoczesnych silników wysokoprężnych, choć takie wskazania można znaleźć w instrukcjach obsługi samochodów starszych generacji podczas zimowego użytkowania pojazdu.
Czy dodawać benzynę do oleju napędowego to pozostawiam wyłącznie Waszej ocenie i pomimo sprawdzenia tego sposobu przez firmy transportowe nie zachęcam do tego rozwiązania ale z uwagi powszechność stosowania tej metody nie sposób było o niej nie wspomnieć.
UWAGA:
Wszystkie opisane wyżej metody zapobiegające wytrącaniu się parafiny z oleju napędowego nie doprowadzą do rozpuszczenia się parafiny, która już wytrąciła się w baku lub układzie paliwowym.
Jeżeli mróz unieruchomi silnik wysokoprężny na drodze to pozostaje odholować pojazd do ciepłego pomieszczenia i starać się dogrzewać okolice przewodów paliwowych, wymienić filtr paliwa i czekać aż dodatnia temperatura doprowadzi do rozpuszczenia parafiny w paliwie. zrodlo maciejmikula pl