Common Rail – Regeneracja, naprawa wtryskiwaczy i pomp, pompowtryskiwacze
http://www.commonrailforum.pl/

Czy w zimie kolor Oleju Napędowego może się zmienić?
http://www.commonrailforum.pl/czy-w-zimie-kolor-oleju-napedowego-moze-sie-zmienic-t1515.html
Strona 1 z 1

Autor:  Mokate [ 18 lut 2012, 22:36 ]
Tytuł:  Czy w zimie kolor Oleju Napędowego może się zmienić?

i jeszcze jeden ciekawy artykuł jaki znalazłem o nieszczęsnym zimowym paliwie
Jeden z klientów zadał mi pytanie: Czy w zimie olej napędowy zmienia swój kolor?
Odpowiedź brzmi TAK i tutaj mógłbym zakończyć artykuł ;)
Jednak żarty na bok, poniżej znajdziecie kilka słów wyjaśnienia.

ZCFPPgodnie z normą europejską EN590, Oleje Napędowe o zimowej specyfikacji powinna charakteryzować temperatura CFPP <-20stop C. Sprzedaż tych paliw odbywa są w okresie od 16 listopada do końca lutego.

Jak napisałem w poprzednim artykule zimą warto zatankować trochę oleju napędowego Premium a zamożniejsi kierowcy mogą całkowicie zrezygnować ze standardowego oleju napędowego i cieszyć się paliwem, którego temperatura blokady zimnego filtra CFPP ustalona jest między -32 a -40 stop. C.

Kolor oleju napędowego w zimie może się różnić w zależności od jego składu, parametrów będących pochodną kompozycji paliwa oraz temperatury otoczenia.

1. Standardowe oleje napędowe, które można kupić na stacjach paliw mają kolor słomkowo-żółty. Żółty kolor oleje napędowe zawdzięczają FAME (estrom metylowym wyższych kwasów tłuszczowych), czyli po prostu biopaliwom, które zgodnie z normą EN590 mogą być dodawane do oleju napędowego w ilości do 7% objętości paliwa. Informację o ilości dodanego biopaliwa znajdziecie w Świadectwie jakości paliwa, które dostarczane jest razem z paliwem. Taki olej napędowy nie jest jeszcze biopaliwem, bo dopiero po przekroczeniu 7% biodiesla w ON takie paliwo musi być oznaczone, jako Biopaliwo.
Dodanie biopaliwa do oleju napędowego powoduje zmiany nie tylko w kolorze, ale również w pozostałych znacznie istotniejszych parametrach tego paliwa, co znajduje odzwierciedlenie w parametrach użytkowych takich jak np. nieco większe zużycie paliwa czy zmniejszona mrozoodporność.

2. Oleje Napędowe Premium – łatwo je rozpoznać, bo każda firma paliwowa robi z nich sztandarowy produkt i trudno nie zauważyć ich reklam po zaparkowaniu pojazdu na stacji.

Paliwa Premium to np. Verva, V-power, Diesel Gold, Ultimate czy Dynamic oraz “arktyczne” oleje napędowe, które trudno znaleźć na stacjach paliw oznaczone nazwami własnymi 1Z40 i A2 produkcji krajowych producentów są one jaśniejsze od swoich tańszych odpowiedników i można odnieść wrażenie, że są prawie przeźroczyste. Do tych paliw często nie jest dodawane biopaliwo natomiast dodawane są lżejsze frakcje np. hydrorafinowany olej napędowy i nafta, która poprawia m. in. parametry zimowe paliwa i dlatego wygląda ono nieco inaczej od standardowego Oleju Napędowego. CFPP takiego wynosi nawet do -40stop. C.

Wszystkie wymienione powyżej Oleje Napędowe zmieniają w zimie swój kolor na mleczny.
Kiedy to następuje?
Otóż wtedy, kiedy mrozy są na tyle duże, że temperatura otoczenia spada poniżej temperatury mętnienia CP danego oleju napędowego.
Paliwa Premium mają lepsze parametry związane z „mrozoodpornością”, czyli CP i CFPP są niższe.
Kiedy olej napędowy mętnieje oznacza to, że w paliwie zaczynają wytrącać się kryształki parafiny, które łączą się w większe grupy i na początku zmieniają kolor paliwa na mleczny.
Następnie w wyniku dalszego obniżania się temperatury zamieniają one olej napędowy w charakterystyczną „kaszkę” parafinową.
Temperatura, przy, której pojazd zostaje unieruchomiony na skutek postępującej krystalizacji parafiny w oleju napędowym zawiera się między CP a CFPP. Więcej na ten temat możecie przeczytać w tym artykule: KLIK!

Podsumowując:
- Jaśniejsze paliwa sprzedawane na naszych stacjach paliw są z reguły bardziej odporne na mrozy.
- KAŻDY olej napędowy zmieni kolor pod wpływem niskiej temperatury, pozostaje tylko pytanie, jaką dane paliwo ma temperaturę mętnienia CP

Ostatnia ważna informacja dotycząca zimowego oleju napędowego dotyczy zapisów w normie EN590, która określa parametry, jakie musi spełnić to paliwo w Europie.
Norma europejska na olej napędowy EN590 przewiduje, że CFPP oleju napędowego zimowego (gat. F) powinno wynosić, nie więcej niż -20stop C. Oznacza to teoretycznie, że producenci paliw nie muszą produkować paliw o lepszych parametrach, bo temp. – 20stop. C jest tą wartością, o której mówi norma.

I tutaj pytanie, które przemyślcie podczas mroźnego weekendu:
Czy podana wyżej informacja może mieć wpływ na sposób rozpatrywania przez koncerny paliwowe reklamacji, na jakość zimowego paliwa? zrodlo maciejmikula pl

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+2godz. [letni]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/