Dzisiaj jest 29 mar 2024, 01:08



regeneracja wtryskiwaczy


Strefa czasowa UTC+2godz. [letni]





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
PostZamieszczono: 19 lut 2012, 14:47 
Dobrze funkcjonujące i niezawodne świece żarowe pomagają w sposób decydujący podczas każdego rozruchu zimnego silnika. Poprzez intensywne badania i rozwój pionierskiej pracy firma NGK oferuje w każdej chwili najbardziej aktualny stan wiedzy w tej dziedzinie, a także wyznacza standardy w technologii świec żarowych.
Świece żarowe firmy NGK zapewniają szybki zapłon i spalanie przyjazne dla środowiska także w temperaturach poniżej temperatury zamarzania, przy czym zapewniają optymalne warunki zapłonu wtryskanego paliwa przez energię cieplną transportowaną do obszaru spalania.
Obrazek
Budowa
Zasadniczo podstawową funkcją świec żarowych jest dostarczenie dodatkowej energii dla uruchomienia silnika.

W zimnej porze roku silniki wysokoprężne nie uruchamiają się tak jak powinny. Samo powstałe ciepło często nie wystarcza do zadowalającego uruchomienia silnika. W rezultacie brakuje niezbędnego ciepła w komorach spalania. Straty ciepła spowodowane zimnymi cylindrami i zasysanym powietrzem uniemożliwiają samozapłon. Bez doprowadzenia ciepła silnik wysokoprężny nie osiąga wymaganych temperatur.
Funkcja świec zapłonowych

Zasadniczo podstawową funkcją świec żarowych jest dostarczenie dodatkowej energii dla uruchomienia silnika. Świece żarowe firmy NGK dostarczają niezbędnej energii. Przed rozruchem silnika do świecy żarowej podawane jest napięcie i świeca żarowa rozgrzewa się do temperatury ponad 800 °C. To ciepło znacznie polepsza zdolność rozruchu zimnego silnika. Poza tym wytwarzanie ciepła przez świecę żarową optymalizuje spalanie zmniejszając dym i inne emisje.
Położenie montażowe w silniku

Świece żarowe zamontowane są w głowicy silnika. Pręt żarzenia wystaje do komory żarzenia lub komór wstępnych. Pręt żarzenia powinien znajdować się dokładnie na brzegu wirów mieszanki. W ten sposób ciepło może być skierowane dokładnie tam, gdzie jest potrzebne. Jednakże pręt nie może wystawać za daleko do komory spalania, gdyż wtedy nie byłoby zapewnione przygotowanie paliwa i tworzenie palnej mieszanki paliwa z powietrzem.

Obrazek
Pręt żarzenia wystaje do komory żarzenia lub komór wstępnych, aby wytworzyć ciepło dokładnie tam, gdzie jest potrzebne

Silnik wysokoprężny w przeciwieństwie do silnika benzynowego jest silnikiem z samoczynnym zapłonem. Zassane powietrze podgrzewane jest w cylindrach wskutek sprężania do temperatury około 700-900 °C, co powoduje samoczynny zapłon wtryśniętego paliwa. Silnik wysokoprężny wymaga zatem wyższego sprężenia (stopień sprężania 20-24:1) i odpowiednio stabilniejszej konstrukcji niż silnik benzynowy. W celu osiągnięcia wymaganej temperatury także w niekorzystnych warunkach pracy, jak rozruch zimnego silnika lub mróz, należy doprowadzić dodatkowe ciepło do komory spalania.
Znaczenie świecy żarowej w silniku wysokoprężnym

Świece żarowe działają zasadniczo jak grzałka nurnikowa: Energia elektryczna dopływa do spirali żarowej, która mocno nagrzewa się (do 1000 °C).

Ta prosta zasada powoduje jednak w praktyce pewne trudności związane z okresem użytkowania, zabezpieczeniem przed przegrzaniem i poborem prądu. W latach 60-tych rozruch trwał nawet do 30 sekund. W latach 80-tych czas rozruchu zmniejszył się do 3-5 sekund. Po wprowadzeniu silników TDI w temperaturach zewnętrznych powyżej 0 °C różnice w porównaniu z silnikiem benzynowym były praktycznie niezauważalne. Jedynie w temperaturach poniżej 0 °C wymagane jest nadal podgrzewanie.
Przyszły rozwój silników i świec żarowych

Rozwój nie jest jednak w żadnym wypadku zakończony. Wymagane są świece zdolne do dogrzewania. Świece żarowe powinny podgrzewać nie tylko w fazie rozruchu, lecz również do 3 minut w fazie rozgrzewania silnika w zależności od temperatury. W ten sposób można od początku zapewnić wysoką kulturę pracy i niską emisję. To wymusza zwiększone wymagania dla okresu użytkowania świec żarowych.

Ponadto, w przyszłości stosowane będą silniki wysokoprężne o niskim stopniu sprężania, które wskutek silnego doładowania osiągają wysoką moc przy jednocześnie niskich emisjach. Koncepcje tego rodzaju mają złe właściwości rozruchu wynikające z konstrukcji. Świece żarowe ceramiczne przeznaczone do pracy w wysokich temperaturach posiadają pewne zalety, gdyż rozgrzewają się do znacznie wyższych temperatur niż świece z prętem metalowym i dodatkowo charakteryzują się dłuższym okresem użytkowania.

Dzięki postępowi w technologii świec żarowych w przyszłości trudno będzie stwierdzić różnice we właściwościach rozruchu silnika wysokoprężnego i benzynowego.

Wstępne żarzenie
Świeca żarowa nagrzewa komorę spalania. Ten proces przed właściwym rozruchem silnika określa się także mianem "żarzenia wstępnego".
Różne stadia żarzenia świec żarowych
Obrazek
W celu zapewnienia niezawodnego rozruchu zimnego silnika przede wszystkim w niskich temperaturach zewnętrznych silniki wysokoprężne korzystają ze świec żarowych.

Podstawa: Podczas rozruchu cylindry i silnik są mocno ochłodzone. Pozbawiają już zimne powietrze dodatkowej energii. Samo sprężenie powietrza nie powoduje osiągnięcie temperatury wymaganej do samozapłonu.

Tutaj rolę odgrywa świeca żarowa. Świeca żarowa wkręcona jest w głowicę silnika. Rurka żarzenia wystaje do komory spalania i nagrzewa się, gdy przez spiralę przepłynie prąd. W zależności od świecy żarowej do ponad 1000 °C. Nagrzewa także komorę spalania. Ten proces przed właściwym rozruchem silnika określa się także mianem "żarzenia wstępnego".

Podczas żarzenia wstępnego prąd przepływa na początku przez przyłączę i spiralę regulacyjną do spirali żarowej, która szybko nagrzewa się i powoduje żarzenie końcówki pręta. Końcówka żarzenia nagrzewa się z różną szybkością w zależności od typu silnika. Powoduje to dodatkowe zwiększenie temperatury spirali regulacyjnej nagrzanej już przez prąd. W rezultacie wzrasta opór elektryczny i następuje zmniejszenie prądu na tyle, że nie można uszkodzić pręta żarzenia.
Dożarzanie - co to oznacza?

Żarzenie po uruchomieniu silnika zmniejsza dym biało/niebieski i eliminuje stuki podczas zimnego rozruchu. Sama instalacja żarzenia składa się z samoregulujących się świec żarowych z metalu lub ceramiki, elektronicznego sterownika czasu żarzenia oraz czujnika temperatury.

Świece żarowe prętowe samoregulujące się zabezpieczają się przed przegrzaniem, ograniczając przepływ prądu z akumulatora do świecy przy wzroście temperatury. Jednakże podczas pracy silnika wzrasta napięcie. Może to spowodować przepalenie wielu świec żarowych. Dochodzi do tego, że po uruchomieniu silnika świece przez które przepływa prąd narażone są także na temperatury spalania i ogrzewane są od wewnątrz i z zewnątrz.

Budowa świecy żarowej

Zasadniczo rozróżnia się świece metalowej i ceramiczne. W pręcie żarzenia świecy metalowej spirala żarzenia wytwarza wymagane ciepło. Natomiast ceramiczne świece żarowe nie posiadają rurki żarzenia z metalu. Zamiast tego jej element grzejny otoczony jest przez specjalną ceramikę. Dlatego z reguły ceramiczne świece żarowe szybko osiągają wymaganą temperaturę pracy. Poza tym są bardziej zwarte, co stanowi dużą zaletę szczególnie w nowoczesnych silnikach.

Jak złamać kod NGK
Kod NGK zawiera informacje o specyficznych właściwościach świecy żarowej. Na przykład, zalicza się do nich napięcie akumulatora lub materiał pręta żarzenia.

Czy świeca żarowa wygląda tak jak inne? Wręcz przeciwnie: Po dokładnym przyjrzeniu się świece żarowe można rozróżnić nie tylko optycznie, lecz także pod względem zastosowanych materiałów i właściwości.

MPrzy pomocy jednolitego, alfanumerycznego kodu na świecach żarowych NGK każdą świecę żarową można szybko zaszeregować. Spróbuj samemu!
iNSTRUKCJA JAK TO ZROBIĆ NA STRONIE - http://www.ngk.de/fileadmin/templates/Dokumente/PL/downloads_not_used_in_downloadarea/ngk_gluehkerzen_code_pl.pdf

Porady montażowe

Przed wkręceniem nowej świecy żarowej należy najpierw oczyścić gwint. Następnie wkręcić ręcznie świecę żarową, aż do oparcia o głowicę. Następnie można dociągnąć świecę prawidłowym momentem dokręcenia. Uwaga: jeśli świecę dokręci się niewłaściwym momentem, może to spowodować uszkodzenie świecy żarowej!
Szczególnie ostrożnie należy obchodzić się przy wkręcaniu ceramicznych świec żarowych, gdyż niewłaściwe postępowanie może spowodować uszkodzenie warstwy ceramicznej.

Usuwanie nagaru przy pomocy rozwiertaka
Zaleca się usilnie stosowanie rozwiertaków Hazet opracowanych wspólnie z formą NGK.
Do usunięcia nagaru z otworu świecy żarowej potrzebny jest rozwiertak
Obrazek
więcej szczegółów o rozwiertakach na stronie - http://www.ngk.de/fileadmin/templates/Dokumente/PL/brochures/Rozwiertaki_PL.pdf
Niektóre silniki wysokoprężne w zależności od konstrukcji mają skłonności do zwiększonego wytwarzania nagaru. Jeśli wymienia się świece żarowe, otwór świecy należy oczyścić przy pomocy specjalnego narzędzia. W przeciwnym wypadku zanieczyszczenia nagarem mogą doprowadzić do lokalnego wytworzenia ciepła i przegrzania się świecy żarowej.

Zaleca się usilnie stosowanie rozwiertaków Hazet opracowanych wspólnie z formą NGK.

Wyszukać rozwiertak pasujący do świecy żarowej.
Nałożyć trochę smaru na przednią część (ostrze) rozwiertaka.
Rozwiertak wkręcić ręcznie w głowicę silnika.
Rozwiertak wykręcić i dokładnie oczyścić.

Właściwy moment obrotowy
Do fachowego montażu świecy żarowej zaleca się stosowanie klucza dynamometrycznego. ponieważ sami fachowcy warsztatowi nie są w stanie dokładnie ocenić momentu dokręcenia.
Do fachowego montażu świecy żarowej zaleca się stosowanie klucza dynamometrycznego.

Do fachowego montażu świecy żarowej zaleca się stosowanie klucza dynamometrycznego. Ponieważ sami fachowcy warsztatowi nie są w stanie dokładnie ocenić momentu dokręcenia.
Obrazek
Wynika to z tego, że moment dokręcenia oblicza się na podstawie dwóch wielkości, które wzajemnie mnoży się: siły, która działa w danym punkcie obrotu oraz długości dźwigni.

Jeśli świecę żarową dokręci się niewłaściwym momentem obrotowym, może nastąpić utrata kompresji. Ze względu na drgania w przypadku ceramicznych świec żarowych możliwe jest również pęknięcie ceramiki.

Także szczególnie użycie zbyt dużego momentu dokręcenia może spowodować zmniejszenie się szczeliny pierścieniowej pomiędzy metalową obudową i rurką żarzenia. W takim przypadku nastąpi przegrzanie świecy żarowej i jej uszkodzenie.

Obrazek
Tylko wtedy, gdy świece żarowe dokręcone są właściwym momentem obrotowym, działają bez zarzutu.

Montaż i demontaż świec żarowych

Podczas montażu przestrzegać następujących kroków:

Świecę żarową można wymontować, gdy silnik jest ciepły.
Ostrożnie poluzować świecę żarową.
W razie potrzeby usunąć sprężonym powietrzem zaskorupienia i zabrudzenia.
Wykręcić starą świecę żarową.
EntUsunąć pozostałości w obszarze świecy żarowej - w razie potrzeby przy pomocy rozwiertaka.
Ręcznie wkręcić świecę żarową do oporu.
Ustawić na kluczu dynamometrycznym właściwy moment dokręcenia.
StWłożyć orzech klucza bezpośrednio na nakrętkę świecy żarowej i dokręcić mocno.

Testowanie świec żarowych
Testowanie i wymianę świec żarowych należy zawsze powierzyć profesjonalistom z warsztatu samochodowego. Tylko oni dysponują niezbędną wiedzą i odpowiednim wyposażeniem.
Obrazek
Na forach internetowych czyta się, że wymontowuje się świece żarowe i podłącza pod prąd, aby sprawdzić, czy jeszcze żarzy. Takie "metody badawcze" mogą spowodować poważne szkody zdrowotne, przykładowo silne oparzenia. A jeśli świecę żarową niewłaściwie się zamontuje, może to spowodować nie tylko uszkodzenie świecy, ale również silnika. Testowanie i wymianę świec żarowych należy zawsze powierzyć profesjonalistom z warsztatu samochodowego. Tylko oni dysponują niezbędną wiedzą i odpowiednim wyposażeniem.

Testowanie świec żarowych, ale poprawnie

Krok 1: Przy pomocy amperomierza cęgowego skontrolować w głównej złączce pobór prądu przez świecę żarową. Jeśli silnik posiada, na przykład, cztery świece żarowe i każda świeca wymaga prądu 5 A, całkowity pobór prądu na zasilaniu musi wynosić 20 A. Jeśli pomiar wykazuje mniejszą wartość, przynajmniej jedna ze świec żarowych jest uszkodzona. Pobór prądu jest różny w zależności od świecy żarowej. Dane dla wszystkich świec żarowych firmy NGK zamieszczone są na stronie http://www.ngk.de/pro.

Krok 2: Jeśli świeca żarowa jest uszkodzona, zaleca się wymianę kompletnego zestawu. Jeśli wymienia się tylko uszkodzoną świecę żarową, należy każdą świecę indywidualnie przetestować. Przy pomocy przyrządu pomiarowego, który może wskazać niskie napięcia próby, pomierzyć oporność pomiędzy nakrętką zaciskową i obudową metalową.

Obrazek
Do prawidłowego testowania świecy żarowej potrzebny jest amperomierz cęgowy i właściwe punkty pomiaru zzrodło NGK


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

 Podobne tematy
 Tytuł tematu   Forum   Autor   Odpowiedzi 
 Pompa cr Common Rail Denso budowa ma ktoś.....  POMPY COMMON RAIL DENSO INFORMACJE OGÓLNE  Anonymous  2
 Zawór regulacji ciśnienia działanie , diagnostyka , pomiary  KOMPONENTY COMMON RAIL BOSCH INFORMACJE OGÓLNE  Anonymous  4
 VOLVO C30 - sprawdzenie i regeneracja wtryskiwaczy  VOLVO common rail bosch - Regeneracja wtryskiwaczy | Naprawa wtrysków  rafalkam  0
 Sprawdzenie wtryskiwacza DAF 105  COMMON RAIL INFORMACJE OGÓLNE - Regeneracja  Kamilos  2
 Budowa pompy wysokiego ciśnienia BOSCH Common Rail  POMPY COMMON RAIL BOSCH INFORMACJE OGÓLNE  michal_adamski  6
Szukaj:
Przejdź do:  

Nowości NowościMapa Strony Mapa StronyIndex Mapy strony Index Mapy stronyRSS RSSLista kanałów Lista kanałównaprawa turbosprezarekregeneracja wtryskiwaczy stat4u


Dokumenty i regulaminy | Polityka prywatności | Polityka cookies
cron Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group