Dzisiaj jest 27 kwie 2024, 16:03



regeneracja wtryskiwaczy


Strefa czasowa UTC+2godz. [letni]





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
PostZamieszczono: 04 sie 2013, 23:17 
Świece żarowe stosowane w Common Rail i nie tylko - budowa, działanie, uszkodzenia, testy.
Z zewnątrz prawie wszystkie świece żarowe wyglądają tak samo, jednak warto się im przyjrzeć nieco bliżej.

Chociaż zasada działania oraz budowa świecy żarowej nie jest przesadnie skomplikowana, to jej konstrukcja jest stale udoskonalana. Okazało się bowiem, że jej działanie ma wpływ na czystość spalin. Krótką charakterystykę wyróżniających się konstrukcji najbardziej popularnych producentów.

BERU
Najbardziej popularną linią świec tradycyjnych w segmencie Beru są świece typu GE oraz GN, charakteryzujące się możliwością grzania wstępnego, rozruchowego oraz dogrzewania. Choć sama charakterystyka pracy tych świec jest funkcją jakby od nich zależną (główną rolę odgrywa tutaj system sterujący), to muszą one być w pełni gotowe, by zapewnić założone, niezmienne wymagania grzewcze w ciągu całego okresu ich eksploatacji.
Zasadę działania świec żarowych GE/GN przedstawiono na poniższym rysunku.
Obrazek

Fazy grzania świec żarowych GE/GN w układzie temperatury w funkcji czasu.

Proces grzania wstępnego rozpoczęty zostaje równocześnie z włączeniem zapłonu silnika. Czas grzania wstępnego zależny jest od warunków, w jakich silnik aktualnie się znajduje i wynosi najczęściej 2-7 s. Następny etap dotyczy grzania podczas rozruchu silnika – zakłada się, że powinien on trwać ok. 2 s. Faza trzecia dotyczy dalszego grzania (dogrzewania), które występuje już podczas pracy silnika w czasie zbliżonym do 3 min. Oczywiście nic nie dzieje się bez przyczyny. W porównaniu do systemu klasycznego (gdzie świeca żarowa ogrzewała komorę spalania tylko przed uruchomieniem silnika) podkreślono, że dostarczone do komory spalania paliwo ulega łatwiejszemu oraz cichszemu procesowi spalania, gdy po uruchomieniu silnika świeca żarowa wciąż pozostaje aktywna. Również emisja składników szkodliwych do atmosfery w fazie dogrzewania spada o ok. 40% w porównaniu do emisji mającej miejsce w układach klasycznych.
Obrazek
Świeca żarowa typu GN firmy Beru.

Z konstrukcyjnego punktu widzenia świece GE/GN są świecami zbudowanymi ze spirali grzejnej (biorącej głównie udział w fazie żarzenia) oraz spirali regulacyjnej (zapobiegającej ewentualnemu przegrzaniu). Pozytywnie wpływa to m.in. na dobrą charakterystykę rozruchu jednostki napędowej, nawet w niskich temperaturach wynoszących -30°C.

PSG – świeca żarowa z czujnikiem ciśnienia
Świeca żarowa PSG (ang. Pressure Sensor Plug) otworzyła zupełnie nowy rozdział w dziedzinie budowy świec żarowych. Innowacja polega na wprowadzeniu do konstrukcji świecy żarowej czujnika ciśnienia. Rozwiązanie to spełnia rosnące wymagania dotyczące ograniczeń emisji szkodliwych składników do atmosfery. Czujnik znajdujący się w świecy dokonuje w sposób ciągły pomiaru ciśnienia panującego w komorze spalania danego cylindra. Zebrane w ten sposób informacje przekazywane są do centralnej jednostki sterującej, która dostarczone dane wykorzystuje do optymalizacji procesu spalania.
Obrazek
1. Wtyki
2. Płytka drukowana z elektroniką
3. Korpus świecy żarowej
4. Trzpień grzejny do świec żarowych
5. Przyłącze prądowe o dużym natężeniu
6. Membrana pomiarowa
7. Uszczelka

Świeca PSG wyposażona jest w czujnik piezooporowy. Jej ruchomy trzpień grzejny przenosząc siły ciśnienia panujące w komorze spalania działa na membranę pomiarową. By nie doszło do utraty ciśnienia w cylindrze, pomiędzy korpus świecy a trzpień grzejny zamontowano odpowiednio mocny element uszczelniający. Górną część świecy wyposażono w małych rozmiarów układ elektroniczny oraz wtyk. Jak zapewnia producent, świece mogą być kalibrowane na życzenie producenta samochodu. Maksymalne ciśnienie pracy określone zostało na poziomie 210 barów.

Obrazek
Porównanie krzywej ciśnienia zarejestrowanej przez świecę PSG.

Bosch
W ofercie firmy Bosch najbardziej wyróżniającymi się konstrukcjami świec żarowych są świece DuraSpeed oraz Duraterm Chromium. „Sercem” świecy DuraSpeed jest ceramiczny element grzejny pracujący w osłonie odpowiednio uformowanej metalowej rurki. Zastosowanie materiału ceramicznego skutecznie wpłynęło na podwyższenie odporności na działanie wysokich temperatur oraz wydłużenie żywotności świecy. Czas nagrzewania do temperatury 1000°C wynosi niespełna 2 s. Tradycyjne świece metalowe testowane w porównywalnych warunkach potrzebowały ok. 5 s, zanim nagrzały się do wspomnianej temperatury. Szybki czas nagrzewania osiągnięty został przez wysoki współczynnik przewodzenia ciepła zastosowanej ceramiki oraz napięciu zasilania 7 V, które jest niższe od napięcia sieci pokładowej wynoszącej 12 V. Usprawnienie etapu nagrzewania to jeden krok w przyszłość. Następnym było unowocześnienie fazy dogrzewania. Obecnie dogrzewanie silnika po jego uruchomieniu może odbywać się przy temperaturze dochodzącej do 1300°C. Efektem tego są nie tylko czystsze spaliny, ale również łatwiejsza okresowa regeneracja filtra cząstek stałych oraz ograniczone dymienie silnika mające miejsce szczególnie podczas jego silnego obciążenia. Wysoka temperatura oraz długi czas dogrzewania umożliwiają pracę turbodoładowanych silników diesla o niskim stopniu sprężania, przy jednoczesnej redukcji emisji tlenków azotu. Niskonapięciowe ceramiczne świece Bosch zastosowano po raz pierwszy w dwulitrowym silniku dCi Common Rail 1,5 1,9 2,2 2,5 montowanym w Renault Scenic. Wyróżniającym się konstrukcyjnie elementem świecy żarowej Duraterm Chromium jest jej spirala regulacyjna zapewniająca odpowiednią regulację prądu oraz temperaturę pracy. Spirala ta wykonana jest ze stopu kobaltowo-stalowego, w którym wraz ze wzrostem temperatury gwałtownie wzrasta oporność. Bimetaliczna konstrukcja ma na celu skrócenie czasu nagrzewania. W celu uniknięcia zwarcia, spiralę wykonano z cienkiego drutu. Również stabilne zamocowanie powinno zapewnić dużą odporność na wszelkiego rodzaju drgania oraz wibracje. Rdzeń świecy wykonany został ze stopu niklowo-chromowego, co podwyższyło jego odporność na korozję oraz wydłużyło czas eksploatacji. Czas żarzenia wydłużony został do 3 min. Na pierwszy rzut oka świeca Duraterm Chromium wyróżnia się chromowaną osłoną żarnika. Udzielana jest na nią 3-letnia gwarancja.
Obrazek
Świeca żarowa Duraterm Chromium firmy Bosch

Denso
Duży wkład w rozwój technologii świec żarowych został wniesiony przez firmę Denso, która jest pierwszym producentem ceramicznych świec żarowych przeznaczonych na pierwszy montaż. Wprowadzenie świecy z ceramicznym elementem grzejnym podkreśliło jej zalety, które wciąż należą do głównych czynników rozwojowych świec żarowych:
- czas grzania wstępnego musi być skrócony do minimum, co gwarantuje rozruch zimnego silnika,
- okres dogrzewania powinien być możliwie długi, a jego temperatura wysoka, co w efekcie zapewnia niższą emisję,
- średnica trzpienia żarowego oraz rozmiar świecy powinny być jak najmniejsze, co zgodne jest z tendencją konstruowania coraz mniejszych silników oraz poprawia sprawność świec żarowych,
- czas eksploatacji wraz z niezmienną charakterystyką pracy świecy żarowej powinien być jak najdłuższy, co osiągane jest poprzez poprawę odporności świecy na utlenianie, erozję itp.
Obrazek
Świeca ceramiczna z elementem grzejnym firmy Denso

Typy świec żarowych:
- z dwiema spiralami: grzejną i regulacyjną: czas dogrzewania wydłużony został do jednej minuty,
- z wydłużonym dogrzewaniem; konstrukcja ta jest ulepszoną wersją rozwiązania z dwoma spiralami grzejnymi: grzanie wstępne ograniczone zostało do 5 s, natomiast czas dogrzewania wydłużony do 3 min.; odnotowano znaczną redukcję emisji związków szkodliwych do atmosfery,
- ceramiczne; ceramiczny element grzejny osiągający temp. 1250°C zapewnił szybkie grzanie wstępne oraz znacznie wydłużył żywotność świec żarowych; czas dogrzewania wydłużony został do 6 min po uruchomieniu zimnego silnika,
- z szybkim grzaniem wstępnym; świece te odpowiadają konstrukcji świecy z dwoma spiralami grzejnymi. Poprawiono jednak znacznie jej właściwości, stosując m.in. lepsze materiały; osiągnięty czas grzania wstępnego jest podobny do uzyskanego w przypadku świecy ceramicznej, jednak cena świecy z szybkim grzaniem wstępnym jest niższa od jej ceramicznego odpowiednika.
Spośród oferty świec firmy Denso najbardziej interesujące konstrukcje mają świece ceramiczne oraz świece z szybkim grzaniem wstępnym. I to właśnie te konstrukcje będą w przyszłości dominujące.
Iskra
Iskra jest polskim producentem świec żarowych. Obecnie oprócz zmniejszającej się produkcji świec z otwartą spiralą grzewczą, podstawową ofertę stanowią tradycyjne trzpieniowe świece żarowe i świece ceramiczne.
Trzpieniowa świeca żarowa ma dwuelementową spiralę pracującą w osłonie elementu grzejnego, który wykonany jest ze stali stopowej, odpornej na działanie wysokich temperatur czy erozji. Z powodu wymogów ograniczenia emisji szkodliwych składników, trzpieniowa świeca żarowa od strony konstrukcyjnej przygotowana została do ewentualnego podtrzymywania grzania w czasie ok. 3 min liczonego od uruchomienia silnika.
Świece z ceramicznym elementem grzejnym to nowa generacja konstrukcji świec żarowych.
Różnica wizualna pomiędzy świecą z ceramicznym elementem grzejnym a świecą trzpieniową jest trudna do zauważenia. O postępie technologicznym świadczą charakterystyki prądowe lub temperaturowe. Ceramika okazała się materiałem, który w porównaniu do materiałów tradycyjnych lepiej znosi pracę w wysokich temperaturach (również tych przekraczających 1600°C), jest bardziej odporna na „szok termiczny” (również na wysokie napięcia pracy czy wykruszanie), nagrzewa się szybciej i bardziej równomiernie, jest mniej wrażliwa na działanie szkodliwego środowiska pracy. Obecnie najczęściej stosowany materiał ceramiczny to azotek krzemu. Szacuje się, że nagrzanie ceramicznej świecy żarowej do 850°C możliwe jest w czasie ok. 3 s. Typowa temperatura podtrzymania wynosi 1200°C.
NGK
Firma NGK jest dostawcą świec żarowych z metalowym prętem grzewczym i świec ceramicznych.
Obrazek
Budowa świecy żarowe z metalowym prętem grzewczym.

Obrazek
Budowa ceramicznej świecy żarowej NHTC

Z punktu widzenia charakterystyk grzewczych rozwiązaniem bardziej korzystnym oraz wytrzymałym są świece ceramiczne. Spośród nich wyróżnia się:
- ceramiczne świece żarowe samoregulujące się,
- ceramiczne świece żarowe wysokotemperaturowe.
Ceramiczna świeca żarowa SRC (ang. Self Regulating Ceramic) podobna jest w swojej budowie do świecy z metalowym prętem grzewczym, ponieważ ma spiralę regulacyjną oraz spiralę żarową. Z ceramiki natomiast wykonany jest element grzewczy (osłona połączonych ze sobą spiral). Czas nagrzewania tej świecy do temperatury 1100°C wynosi ok. 3 s potem świeca samoistnie reguluje swą temperaturę pracy w granicach 1000°C. Świece wysokotemperaturowe NHTC (ang. New High Temperature Ceramic) wyróżniają się ceramicznym elementem grzejnym. W czasie 2 s są w stanie osiągnąć temperaturę 1000°C. Etap dogrzewania natomiast przy temperaturze 1350°C może trwać nawet do 10 min. Świeca ta spełnia wymagania coraz ostrzejszych norm spalin, żarząc się na przykład w fazie odcięcia dopływu paliwa, co zapobiega wychłodzeniu filtra cząstek stałych.
Spośród świec z metalowym prętem grzewczym wyróżniającym się rozwiązaniem jest świeca AQGS (Advanced Quick Glow System), która ma spiralę regulacyjną oraz spiralę żarową. Główna innowacja polega na zmniejszeniu średnicy elementu grzewczego do 3,5 mm. Dzięki temu nagrzewa się ona do temperatury 1000°C w czasie 2 s.
Obrazek
Świeca żarowa AQGS firmy NGK
Elementem podstawowym jest tutaj stalowy korpus stanowiący również biegun ujemny świecy. Zainstalowana wewnątrz elektroda środkowa przekazuje pobrane z akumulatora napięcie wprost do zainstalowanych dalej spiral. Spirala regulacyjna połączona bezpośrednio z elektrodą środkową pełni rolę regulatora świecy (oporność spirali regulacyjnej zależy od jej temperatury pracy – wraz ze zmianą temperatury, większa bądź też mniejsza wartość prądu dociera do spirali żarowej. Spirala żarowa wykonana ze stali połączona jest ze spiralą regulacyjną. Na skutek dostarczonego prądu zaczyna się żarzyć, oddając ciepło otoczeniu. Zmieniając długość oraz średnicę drutu zastosowanego na budowę spirali żarowej można wpływać na charakterystykę pracy świecy, jej szybkość żarzenia itp. Rurka grzewcza otaczająca spiralę oddaje pobrane z układu ciepło do komory spalania. Pełni również rolę ochronną. Ponieważ narażona jest na silne działanie spalin oraz fali uderzeniowej musi być wykonana ze stopu odpornego dodatkowo na wpływ wysokich temperatur. Wewnątrz rurki grzewczej umieszczono tlenek magnezu w postaci wysoko zagęszczonego proszku. Proszek ten pełni rolę izolatora elektrycznego oraz przewodnika ciepła. Dodatkowo zabezpiecza spiralę przed wibracjami oraz uderzeniami. Pierścień izolacyjny umieszczony pomiędzy biegunami świecy pełni rolę separatora, nie dopuszczając do przedostania się jakichkolwiek płynów czy związków do wewnątrz świecy. Napięcie zasilania przyłożone jest do końcówki przyłączeniowej.
Elementem charakterystycznym tej świecy jest wykonany z ceramiki element grzewczy. Pierścień kontaktujący pełni rolę łącznika elektrycznego pomiędzy elektrodą środkową a elementem grzewczym. Zastosowany element grzewczy znajduje się w osłonie materiału ceramicznego o dużej odporności (azotek krzemu), zwanej rurką grzewczą. Pełni ona rolę przewodnika ciepła oraz ochrony przed ewentualnymi wibracjami. Pozostałe elementy odgrywają tę samą rolę, co w przypadku świecy żarowej z metalowym prętem grzewczym.

Podsumowanie
Trudno jest wskazać kierunek rozwoju konstrukcyjnego świec żarowych. Jeszcze niedawno wydawało się, że będą to świece ceramiczne. Tymczasem, choć ceramika jest „w modzie”, równolegle unowocześnia się konstrukcje bardziej tradycyjne, np. świece metalowe z podwójną spiralą. Zapewne zależy to od możliwości materiałowych oraz ceny. Dla nas, warsztatowców niepokojące jest dążenie do zmniejszania średnic świec żarowych. Przez to stają się one coraz delikatniejsze i podatne na zapiekanie. Na rynku jest jednak wiele narzędzi, które pomogą nam bezpiecznie zdemontować zapieczoną świecę żarową.

Testery świec żarowych.
Tester Beru
Tester firmy Beru przeznaczony jest do kontroli świec stalowych i ceramicznych na napięcie 12 V. Świece te, zależnie od typu, działają w zakresie napięć od 3,3 do 15 V. Zaletą testera jest możliwość badania świec żarowych bez ich demontażu. Każda świeca z osobna może być sprawdzona pod kątem poboru prądu oraz samoregulacji. By uniknąć uszkodzenia, urządzenie wyposażono w ochronę przepięciową oraz zabezpieczenie przed odwrotnym podłączeniem biegunów zasilania.
W celu sprawdzenia działania świecy należy podłączyć tester do akumulatora. Czerwony przewód zasilający z biegunem dodatnim, a czarny przewód z biegunem ujemnym. Następnie trzeba zdjąć nasadę świecy żarowej oraz podłączyć do niej klamrę z niebieskim przewodem. Kiedy przycisk włącznika zmieni kolor na żółty, wówczas urządzenie można włączyć. Test świecy trwa ok. 10 s, co jest sygnalizowane migającym światłem na wyświetlaczu. Wskazówka powinna wskazać bieżące zużycie energii, które powinno być identyczne w przypadku wszystkich świec żarowych. Jeśli świeca jest sprawna, wówczas ekran urządzenia oraz znak „OK” podświetlą się na zielono. W przypadku świecy uszkodzonej, ekran urządzenia podświetli się na czerwono.
Warto pamiętać, że podczas testu świecy 5 V nie można podłączyć jej do 12-woltowego źródła prądu – pomyłka ta grozi uszkodzeniem świecy.
Obrazek
Tester świec żarowych firmy Beru

Tester Facom
Również w ofercie Facom dostępny jest tester świec żarowych oznaczony skrótem DX.10. Również w tym przypadku badanie świec przeprowadza się bez ich demontażu. Zasada pomiaru polega na podłączeniu testera do akumulatora (instalacja 12 V) oraz przytknięciu głowicy urządzenia do świecy, z której wcześniej trzeba zdjąć podłączenie do instalacji samochodu. Długość pomiaru nie może przekroczyć 10 s. Powyżej tego czasu może dojść do uszkodzenia testera. Wynik przeprowadzonego testu należy odczytać z zamieszczonych w urządzeniu diod oraz przyporządkowanym im odnośnikom.

Obrazek
Tester świec żarowych firmy Facom.

Systemy dogrzewania dla nowoczesnych silników Diesla.
Przez wiele lat system dogrzewania uważany był jedynie za układ potrzebny do uruchomienia silnika. Dzisiejsze systemy żarowe to znacznie więcej.

Obrazek

Schemat podgrzewania świec żarowych.

Rewolucja niskonapięciowa.
Układy żarowe w silnikach z komorą wirową i w silnikach z komorą wstępną zazwyczaj działają przy napięciu 11 V. Z drugiej strony, zastosowanie nisko woltowych świec żarowych umożliwia pracę przy 4,4 V napięcia nominalnego, pomimo spadku napięcia w układzie elektrycznym samochodu w momencie uruchamiania silnika. Ponieważ niskonapięciowe świece żarowe utrzymują temperaturę na wystarczająco wysokim poziomie, poprawiają charakterystykę pracy i wydajności silnika, a także wpływają na skład spalin nawet przy zauważalnym spadku napięcia zasilania.

Gotowe wspierać ekologię.
Współczesne układy wtrysku bezpośredniego potrzebują systemów ułatwiających zapłon mieszanki tylko, gdy temperatura otoczenia spadnie poniżej zera stopni C. Dzieje się tak dlatego, że ich mniejsza, lepiej rozprowadzająca ciepło powierzchnia komór spalania wspiera działanie elementów grzejnych, pracujących w niskiej temperaturze. Obecnie produkowane są już seryjnie silniki z wtryskiem bezpośrednim i niskim stopniem sprężania, spełniające bardziej rygorystyczne normy emisji. Oznacza to konieczność zapewnienia wyższej temperatury żarzenia, dłuższego czasu dogrzewania silnika (do 15 minut) i zaawansowanego systemu o odpowiednio zoptymalizowanej charakterystyce wtrysku. Ceramiczne świece żarowe, zaprojektowane przez firmę Bosch z uwzględnieniem tych warunków, zapewniają najlepsze rezultaty w nawet najtrudniejszych warunkach.

W BMW 123 d.
W nowym czterocylindrowym silniku Diesla, zastosowanym w BMW 123 d, innowację stanowi układ wtryskowy Bosch Common Rail trzeciej generacji, w którym wysokociśnieniowa pompa (CP 4.1H) i piezowtryskiwacze (CRI 3.3) dostarczają paliwo do komory spalania pod ciśnieniem 2000 barów. Po raz pierwszy czterocylindrowy diesel wyposażony jest w układ Variable Twin Turbo (VTT). Moc 204 KM i moment obrotowy 400 Nm zapewniają BMW 123 d imponujące przyspieszenie. Rozpędzają auto do 100 km/h w ciągu 6,9 sekundy, przy spalaniu 5,2 litra/100 km.
Wiosną 2008 roku zadebiutowała nowa wersja BMW cabrio serii 1. Samochód o nazwie 120 d był wyposażony w nowej generacji czterocylindrowy silnik Diesla o mocy 177 KM i momencie obrotowym 350 Nm.

W Renault Laguna Grandtour.
Swój debiut w Renault Laguna Grandtour świętuje topowy silnik Diesla 2,0 dCi. Silnik ten, wyposażony w układ wtryskowy Bosch Common Rail CRS 3.0, dostępny jest w dwóch wersjach: 150 KM i 173 KM. Wchodzący na rynek wiosną 2008 roku znakomity, ekonomiczny i mocny silnik Diesla zdobył wielu zwolenników.

W Fordzie Mondeo.
Ford Mondeo wyróżnia się zwrotnością, komfortem i znakomitą charakterystyką pracy. Jego 2-litrowy silnik Diesla z trzema dostępnymi poziomami mocy otrzymał znaczące wsparcie w postaci 2,2-litrowego, czterocylindrowego silnika turbodiesel – również wykorzystującego technologię Boscha. Ta szczególnie harmonijnie zaprojektowana jednostka (155 KM, 360 Nm) stosowana jest również w modelu Galaxy i S-max.

W Mercedes-Benz C 320 CDI T.
Odpowiedniej mocy w tym samochodzie dostarcza 3-litrowy silnik Diesla V6. 224 KM i 510 Nm zapewniają znakomite osiągi. Mercedes-Benz po raz pierwszy wykorzystuje technologię Bosch EDC 17, nową generację jednostek sterowania silników Diesla.

Komfortowy rozruch diesla.
Nowoczesne silniki Diesla odznaczają się wysoką mocą i coraz niższą emisją spalin.

Obydwa te parametry znacznie podwyższają wymogi stawiane współczesnym świecom żarowym. Świece odpowiadają za niezawodność rozruchu i wysoką kulturę pracy silnika.
Świece żarowe Bosch DuraSpeed mają część grzejną wykonaną z ceramiki odpornej na działanie wysokich temperatur. Umożliwia ona szybki rozruch silnika w każdych warunkach atmosferycznych, zapewnia maksymalną temperaturę żarzenia wynoszącą 1400°C oraz dodatkowe podgrzewanie w czasie pracy silnika przy temperaturze żarzenia 1300°C.
System DuraSpeed optymalizuje wydajność świec żarowych dzięki stosowaniu elektronicznego sterowania czasem żarzenia. Rozruch zimnego silnika Diesla nie sprawia większych problemów nawet w temperaturze – 28°C, podobnie jak silnika benzynowego. Znacznie poprawia też kulturę pracy zimnego silnika.
Świece żarowe DuraSpeed optymalizują proces spalania w fazie rozgrzewania silnika. Zapobiega to dymieniu również przy zmianie obciążenia silnika, a tym samym chroni środowisko. Równocześnie system sterowania energią pobieraną przez świece pomaga oszczędzać paliwo.

Możliwe usterki świec żarowych.
Kłopoty z uruchomieniem silnika Diesla mogą wynikać z różnych usterek świec żarowych. Oto możliwe ich przyczyny.
Brak możliwości rozruchu: zwarcie.
Usterka
- zwarcie w wyniku przegrzania,
- element grzejny może pęknąć/eksplodować
Możliwa przyczyna
- nieoryginalne świece (podróbki)

Uszkodzona górna część przyłączeniowa
Obrazek

Usterka
- ukręcenie końcówki przyłączeniowej,
- uszkodzenie części sześciokątnej
Możliwa przyczyna
- Zbyt wysoki moment dokręcania nakrętki,
- Użycie niedopasowanych narzędzi do montażu świec.

Odłamanie części grzejnej w wyniku nadmiernych naprężeń.
Obrazek

Usterka
- odłamanie części grzejnej w wyniku przeciążenia termicznego
Możliwa przyczyna
- niewłaściwy początek wtrysku,
- niewłaściwy przebieg rozpylania,
- niewłaściwy przebieg procesu spalania,
- zbyt wysokie napięcie zasilania,
- nieosiowe osadzenie świecy w trakcie montażu.

Nadtopienie części grzejnej: błąd sterownika?

Usterka
- nadtopienie części grzejnej
Możliwa przyczyna
- montaż niewłaściwej świecy żarowej (np. 12 V zamiast 24 V),
- montaż niewłaściwej świecy żarowej (np. 5 V zamiast 12 V),
- uszkodzony elektroniczny sterownik świec.

Od 0 do 1300°C w 2 sekundy!
Ceramiczne świece żarowe DuraSpeed firmy Bosch – szybki rozruch i kultura pracy silnika.

Obecnie kierowcy uważają, że ich samochody z silnikami Diesla powinny się uruchamiać natychmiast po pierwszym przekręceniu kluczyka lub naciśnięciu przycisku zapłonu, tak jak w przypadku silników benzynowych. Oczywiście – również w zimie i przy bardzo niskich temperaturach zewnętrznych. Ceramiczne świece żarowe DuraSpeed opracowane przez firmę Bosch w japońskim zakładzie Higashimatsuyama spełniają te wymagania dzięki niezwykle krótkiemu czasowi nagrzewania.

Obrazek
Świeca żarowa DuraSpeed firmy Bosch

Wysoka temperatura
Świece DuraSpeed to jedne z najszybszych działających świec żarowych na rynku. Nawet przy ekstremalnych temperaturach rzędu -28°C osiągają one swoją szczytową temperaturę 1300°C w czasie krótszym niż 2 sekundy. Dzięki tej mocy cieplnej świece DuraSpeed nadają się szczególnie do stosowania w nowoczesnych silnikach Diesla. Zastosowanie takich świec pozwala na odprężenie silnika przy jednoczesnym zwiększeniu mocy jednostkowej.

Elastyczność i trwałość
Oprócz maksymalnej mocy nagrzewania świece żarowe powinny zapewniać również długi czas żarzenia. Dzięki temu zmniejsza się hałas podczas pracy zimnego silnika na biegu jałowym, a jednocześnie zwiększa komfort jazdy.
Świeca żarowa DuraSpeed to prawdziwy maratończyk: utrzymuje stałą temperaturę wyżarzania na poziomie 1200°C również po trzech tysiącach godzin pracy. Dzięki zastosowaniu sterownika czasu żarzenia świec (GCU) o modułowej budowie oraz specjalnemu oprogramowaniu sterującemu świecami żarowymi, świece DuraSpeed w ramach Flexible Glow System (FGS) przyczyniają się znacząco do zmniejszania poziomu emisji zanieczyszczeń podczas fazy nagrzewania silnika.

Bezpieczeństwo przy montażu
Materiał ceramiczny zastosowany w świecach DuraSpeed odznacza się wysoką wytrzymałością. Opatentowana budowa Flexivle Design zapewnia tolerancję drobnych błędów i gwarantuje bezpieczeństwo montażu. Nawet w przypadku skrzywienia świecy, jej trzon nie łamie się, lecz ugina elastycznie. Jednak przy nadmiernym wygięciu świecy, należy zamontować nową. Mechanik powinien to zrobić, gdy zauważy wyraźne odkształcenie świecy.

Obrazek
Porównanie grzania poszczególnych świec żarowych w tym DuraSpeed.


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

 Podobne tematy
 Tytuł tematu   Forum   Autor   Odpowiedzi 
 Renault Premium silnik common rail  RENAULT common rail - Regeneracja wtryskiwacza | Naprawa wtrysku  Anonymous  1
 Silnik Fiat 2,4 JTD Common Rail wady, zalety, usterki  FIAT common rail - Regeneracja wtryskiwaczy | Naprawa wtrysków  Anonymous  1
 Serwis ukladow common  HONDA common rail - Regeneracja wtryskiwaczy | Naprawa wtrysków  Anonymous  4
 Dwa silniki diesla common rail 2.5 i 3.0 ISUZU  ISUZU common rail - Regeneracja wtryskiwaczy | Naprawa wtrysków  Anonymous  1
Szukaj:
Przejdź do:  

Nowości NowościMapa Strony Mapa StronyIndex Mapy strony Index Mapy stronyRSS RSSLista kanałów Lista kanałównaprawa turbosprezarekregeneracja wtryskiwaczy stat4u


Dokumenty i regulaminy | Polityka prywatności | Polityka cookies
Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group