Common Rail – Regeneracja, naprawa wtryskiwaczy i pomp, pompowtryskiwacze
http://www.commonrailforum.pl/

Jak i kiedy warto nadać kody IMA Delphi - Common Rail wtrysk
http://www.commonrailforum.pl/jak-i-kiedy-warto-nadac-kody-ima-delphi-common-rail-wtrysk-t1800.html
Strona 1 z 1

Autor:  Imac [ 23 cze 2013, 19:39 ]
Tytuł:  Jak i kiedy warto nadać kody IMA Delphi - Common Rail wtrysk

W nowoczesnych dieslach precyzja dawkowania oleju napędowego jest tak wysoka, że nawet marginalne różnice powstające w trakcie produkcji wtryskiwaczy powodują, iż każdy nieco różni się jeżeli chodzi o dawkowanie paliwa.

Dlatego począwszy od II generacji wtrysku common rail (ok. 2001 roku) zaczęto wtryskiwaczom nadawać kody uwzględniające charakterystykę dawkowania każdego egzemplarza.
Dzięki temu sterownik silnika jest w stanie wprowadzić niezbędne korekty, by utrzymać idealne dawki wtrysku.

W trakcie naprawy (regeneracji) wtryskiwacza wymieniane są kluczowe elementy i wobec tego dawkowanie ulega zmianie. Dlatego zregenerowany wtryskiwacz powinno się zbadać na specjalnym stole probierczym, aby określić jego dawkowanie, a kody muszą być wpisane do sterownika silnika. Gdy się tego nie zrobi, pojawią się kłopoty z kulturą pracy czy spalinami.

Wszystkie wtryskiwacze Common Rail są wyposażone w kod indywidualnej charakterystyki wtryskiwacza C2i (Individual Injector Characterisation code C2i) lub, w przypadku układów najnowszej generacji, w udoskonalony kod indywidualnej charakterystyki wtryskiwacza C3i (Improved Individual Injector Characterisation code C3i). W przypadku C2i jest to szesnastocyfrowy, heksadecymalny kod, natomiast w przypadku C3i jest on dwudziestocyfrowy, alfanumeryczny. Kod ten odnosi się do cech charakterystycznych każdego wtryskiwacza, jak wartości przepływu, czasy reakcji oraz wydajność przy rożnych ciśnieniach. Wtryskiwacze DelphiOznaczenie wtryskiwacza stworzono po to, by umożliwić precyzyjne zarządzanie paliwem wtryskiwanym do każdego z cylindrów, oraz uzyskiwanie optymalnej wydajności pracy silnika oraz kalibrację jego układu sterowania (ECU) za pomocą układu wtryskowego. Cechy wtryskiwacza są kodowane na etapie produkcji, a następnie dołączane do wtryskiwacza. Podczas montowania ich w pojeździe kody te programuje się w układzie sterowania pracą silnika (ECU).
Dlaczego wprowadzenie kodów było konieczne?

Obrazek
kodowanie wtryskiwaczy Delphi Common Rail

Obrazek
wtryskiwacz Delphi Common Rail

Wyprodukowanie identycznych wtryskiwaczy jest niestety niemożliwe, nawet w najwyższej klasy zakładzie produkcyjnym. Ze względu na to, że wtryskiwacze Common Rail działają przy bardzo wysokich ciśnieniach, najdrobniejsze różnice pomiędzy nimi mogą spowodować różnicę w ilości dostarczanego przez nie paliwa. Powoduje to obniżenie wydajności pracy silnika, co może wiązać się ze zmniejszeniem jego mocy oraz zwiększeniem emitowanego hałasu oraz dymienia.

Ilość paliwa dostarczana przez wtryskiwacz jest proporcjonalna do czasu wtryskiwania (impulsu) oraz ciśnienia szyny. W związku z tym istnieje możliwość wyrównania różnic produkcyjnych poprzez zarządzanie czasem impulsu dla danego wtryskiwacza.

Kody charakterystyki firmy Delphi są generowane poprzez pomiar wskaźnika przepływu każdego wtryskiwacza przy czterech rożnych wartościach ciśnienia (200, 800, 1200 i 1600 barów). Następnie, pomiary te są porównywane z docelową (średnią) wydajnością pracy wtryskiwacza w celu oszacowania wartości regulacji czasu impulsu, która pozwala osiągnąć odpowiednią dawkę paliwa. Regulacja ta jest kodowana za pomocą 16- lub 20-cyfrowego kodu C2i lub C3i.

Każdy wtryskiwacz Common Rail firmy Delphi, bez względu na to, czy jest on nowy, czy regenerowany, powinien posiadać etykietę z kodem charakterystyki. Podczas instalacji wtryskiwacza w pojeździe za pomocą tego kodu należy przeprogramować układ sterowania pracą silnika (ECU). Pozwoli to na regulację czasów impulsów oraz utrzymanie odpowiednich dawek paliwa.

Niewykonanie tych czynności sprawi, że układ sterowania pracą silnika będzie działał w oparciu o poprzednią charakterystykę wtryskiwaczy, co spowoduje zmniejszenie mocy silnika oraz zwiększenie dymienia i hałaśliwości.
Jak przeprogramowywać układ sterowania pracą silnika?

Aby prawidłowo wymienić wtryskiwacz Common Rail firmy Delphi, specjalista ma obowiązek użyć narzędzia diagnostycznego, które umożliwi przepisanie kodu C2i lud C3i do układu sterowania pracą silnika. Jedynym rekomendowanym i zatwierdzonym przez Delphi narzędziem umożliwiającym wykonywanie tej usługi w niezależnych stacjach obsługi i warsztatach jest model DS100E lub DS150E tego producenta wraz z oprogramowaniem Diesel Max.

Narzędzie DS z oprogramowaniem Diesel Max jest również dostępne w ramach modułu Diesel programu serwisowego Delphi Service Center.
Jaki wpływ ma kodowanie na regenerację wtryskiwaczy?

Podczas regeneracji wtryskiwacza znacząco zmienia się jego charakterystyka. Dlatego też, aby odzwierciedlić wydajność regenerowanego wtryskiwacza, należy przypisać do niego nowy kod C2i lub C3i. Generowanie takiego kodu jest skomplikowaną procedurą i wymaga zastosowania specjalistycznego sprzętu badawczego wyposażonego w odpowiednie oprogramowanie. Urządzenia do generowania kodów C2i C3i posiadają jedynie członkowie autoryzowanej sieci warsztatów naprawczych Delphi Common Rail. W związku z tym regenerację wtryskiwaczy Common Rail firmy Delphi należy przeprowadzać tylko i wyłącznie w autoryzowanych serwisach, a regenerowane wtryskiwacze kupować za pośrednictwem autoryzowanych dystrybutorów.

Obrazek
dla porównania jak wygląda kod IMA wtryskiwacza elektromagnetycznego firmy Bosch Common Rail

Kody IMA wtryskiwaczy

Wtryskiwacze są klasyfikowane według dwóch kategorii:
- wtryskiwacze zwane "nie IMA",
- wtryskiwacze zwane "IMA".
Te drugie wyróżniają się przez kod szesnastkowy (1) na głowicy elektrozaworu. Nazywany kodem IMA, podaje rozrzut produkcyjny w produkcji wtryskiwaczy w stosunku do wtryskiwacza wzorcowego.

Obrazek
Wygląd kodu IMA Bosch CR

Pozwala również sterownikowi silnika na skorygowanie tego rozrzutu odpowiednio dobierając sterowanie dla każdego wtryskiwacza. Jest to równanie matematyczne interpretowane przez sterownik wg. określonego algorytmu. Kod ten określa charakterystykę wtryskiwacza w pełnym zakresie obciążeń.
Kodowanie przeprowadzamy testerem diagnostycznym wprowadzając kod nadrukowany na wtryskiwaczu.

Uwaga:
W systemach zasilania Common Rail w samochodach Ford Cdi w przypadku problemów związanych z odpalaniem na zimno lub po odpaleniu nierówna praca silnika często ponowne przekodowanie kodów IMA wtryskiwaczy (16 znaków) poprawia pracę tego silnika. Ostatecznie można fizycznie podmienić wtryskiwacz 1-szy z 3-cim oraz 2-gi z 4-tym i ponownie w kolejności zakodować kody IMA. Często tester niepoprawnie odczytuje kod IMA wtryskiwacza, ale poprawnie go koduje.

Jeszcze trochę faktów o kodach
Aby zapewnić jak najlepsze osiągi silnika, cichobieżność, równomierność pracy oraz normy spalin, stało się konieczne zwiększenie dokładności wtrysku paliwa. Systemy CR zostały wprowadzone w czasach gdy obowiązywały normy spalin Euro 2 czyli przed 2000r. W 2000r weszła nowa norma spalin Euro 3 ograniczająca emisję sadzy i tlenków azotu, a w 2005 norma Euro 4 pociągneła za sobą takie ograniczenia że konstruktorzy zmuszeni byli dać z siebie wszystko i opracować takie rozwiązania które sprostałyby nowym warunkom emisyjnym.
Tak jak pisałem wcześniej... aby sprostać wymogom należało przedewszystkim poprawić dokładność wtrysku. Wtryskiwacze CR pierwszej generacji (niekodowane) pracują na ciśnieniu paliwa 1350bar. Jeśli wtryskiwacze tego typu mieszczą się w tzw. tolerancji wykonawczej, to dokładność dawki głownej paliwa, której rozrzut mieści się w granicach +/-1,5mgr/wtrysk pozwala zachować równomierność pracy silnika na zadowalającym poziomie. Z wyrównaniem pracy silnika powodowanym ewętualną niedokładnością wtryskiwaczy radzi sobie funkcja zwana "korekcją dawek" lub jak kto woli..."balansem cylindrów" którą posiada program sterujący silnikiem. Wtryskiwacze tego typu pracują głównie w pojazdach z systemami wtryskowymi EDC-15C. Były montowane w latach 1997-2000 a więc w epoce Euro 2.

W latach 1999-2000 zaczęto stosować wtryskiwacze CR pierwszej generacji....kodowane. Związane to było z wprowadzaniem normy spalin Euro3 która wymagała jeszcze większej dokładności wtrysku paliwa niż we wtryskiwaczach CR zwykłych...niekodowanych. Rozrzut dawki +/-1,5mgr/wtrysk nie gwarantował już spełnienia parametrów emisyjnych w związku z tym zaostrzono tolerancje wykonania a także wprowadzono nowe technologie w produkcji. Ponadto zastosowano rozwiązanie polegające na korygowaniu dokładności dawek za pomocą indywidualnego doboru wtryskiwaczy montowanych na silnik, wykonanych z różną dokładnością.
Wymaga to podziału na "klasy" lub jak kto woli na "grupy selekcyjne". Klasyfikacja oznacza że po pomiarze dawkowania na stanowisku testowym dzieli się je na 3 lub 4 klasy w zależności od uzyskanych odchyłek dawek w stosunku do wtryskiwacza posiadającego wzorcową charakterystykę. Na podstawie wyznaczonych klas koduje się je do sterownika silnikowego wprowadzając odpowiednie cechy za pomocą testera diagnostycznego. Uzyskuje się w ten sposób jednakowe dawki paliwa w poszczególnych cylindrach silnika nawet przy wtryskiwaczach wykonanych z różną dokładnością i zapewnia odpowiednią normę spalin. Najczęściej dąży się aby nowo montowane wtryskiwacze posiadały tą samą klasę jednak niektórzy producenci dopuszczają różne klasy. Zalezy to od układu sterowania silnikiem.
Klasyfikacje jednopozycyjną wytryskiwaczy CR w zależności od producenta silnika...przeprowadza się za pomocą cyfr, liter, lub za pomocą kolorów. Po zbadaniu danego wtryskiwacza na stanowisku probierczym...odpowiednio się go >cenzura< określając jego grupę selekcyjną (klasę). Termin "klasyfikacja jednopozycyjna" oznacza badanie wtryskiwacza pod kątem jednego parametru np wielkości dawki zasadniczej.

Rzeczą naturalną jest że wyżej opisywane wtryskiwacze CR pierwszej generacji ..zwykłe jak i kodowane napewno nie spełnią norm Euro 4 gdzie emisja cząstek stałych została ograniczona do poziomu 13mgr sadzy na 1 km. Takie zaostrzone normy powodują że z rur wydechowych naszych diesli wydobywa się dosłownie "górskie powietrze" :) . Zmusiło to konstruktorów do zastosowania innych rozwiązań dotyczących wtryskiwaczy a także do zwiększenia prędkości procesorów w sterownikach silnikowych. Wtryskiwacze CR drugiej generacji kodowane..... są klasyfikowane dwu lub trzy-pozycyjnie. Oznacza to że podczas testu na stanowisku probierczym testowane są jakieś 3 punkty pracy wtryskiwacza. Np może być to wtrysk wstępny, wtrysk zasadniczy, dotrysk, lub jakieś określone reżimy pracy np. bieg jałowy-ciśnienie paliwa 300Bar, średnie obciążenie...ciśnienie 800bar..pełne obciążenie ..ciśnienie ponad 1000bar. Tak dokładna selekcja wtryskiwaczy zapewnia uzyskanie najwyższych osiągów silnika, spełnienia norm ekologicznych a także wpływa na ekonomię (zużycie paliwa) Wtryskiwacze 2 generacji pracują pod wyższym ciśnieniem wynoszącym 1600bar.
Kodowane są one do sterownika silnika za pomocą testera diagnostycznegoza pomocą którego wpisuje się kody literowo-cyfrowe przypisując dany wtryskiwacz do danego cylindra. Po zakodowaniu wtryskiwaczy zamiana ich miejscami między cylindrami jest wykluczona. Spowoduje to zakłucenia w pracy silnika.
Niektóre silniki..np Ford Mondeo 2.0TDCi posiadają sterowniki zdolne do "nauczenia" się wtryskiwaczy. Oznacza to że po wymianie wtryskiwacze na nowe możemy uruchomić silnik ale jego praca i dymienie będzie nam przypominała starego jelcza. Należy pozostawić pracujący silnik na około 1 godz i nastąpi powolna stabilizacja jego pracy po czym zacznie on pracować poprawnie. W przypadku Forda Fokusa 1.8 TDCi rozruch silnika po wymianie wtryskiwaczy jest niemożliwy. Konieczne jest zakodowanie wtryskiwaczy za pomocą testera.

W większości aut w których silniki zasilane są systemem CR istnieje procedura kodowania wtryskiwaczy do sterownika. Testery posiadają odpowiednie funkcje dopasowania. Po skomunikowaniu się ze sterownikiem silnikowym, i wybraniu odpowiedniej funkcji możemy odczytać ze sterownika zakodowane wtryskiwacze i porównać je z zamontowanymi na poszczególnych cylindrach a także wprowadzić nowe kody po wymianie wtrysków.

Innym rozwiązaniem są systemy wtrysków CR 3-ciej generacji. Posiadają one zawory piezoelektryczne. Pracują na ciśnieniu 1800bar a sterują nimi najnowsze systemy EDC-17. Ale o nich napisze jak zdobędę stosowną dokumentację a o nią trochę ciężko

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+2godz. [letni]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/