Common Rail – Regeneracja, naprawa wtryskiwaczy i pomp, pompowtryskiwacze
http://www.commonrailforum.pl/

Elementy układu sterowania dawką CR siemens
http://www.commonrailforum.pl/elementy-ukladu-sterowania-dawka-cr-siemens-t1486.html
Strona 1 z 1

Autor:  Bolo [ 12 lut 2012, 01:02 ]
Tytuł:  Elementy układu sterowania dawką CR siemens

Dawka jest określana przez sterownik na podstawie wartości ciśnienia w zasobniku i czasu trwania impulsu wtrysku. Do obliczenia wymaganej ilości wtryskiwanego paliwa i początku wtrysku sterownik potrzebuje następujących informacji: liczby obrotów silnika, polożenia walu korbowego i walka rozrządu, zassanej masy powietrza, polożenia pedalu przyspieszenia (gazu), temperatury paliwa silnika i zasysanego powietrza. Czujnik polożenia walu korbowego w zależności od producenta pojazdu może być różnie wykonany W silniku 2,0 1 Peugeota zastosowano czujnik indukcyjny, który jest zmontowany na obudowie sprzęgła silnika i współpracuje z kołem impulsowym o liczbie zębów 60 - 2. Sprawdzenie tego czujnika powinno składać się z następujących czynności: oscyloskopowa kontrola poprawności sygnału w czasie pracy silnika (ewentualnie pomiar napięcia generowanego przez czujnik za pomocą miernika - przynajmniej 1 V napięcie zmienne), kontrola rezystancji czujnika (wartość wymagana: 390 ± 50 S2). Silnik 1,4 1 Forda jest wyposażony w czujnik Halla umieszczony przy kole pasowym. Koło impulsowe ma 58 przeciwnie spolaryzowanych magnęsów. Czujnik Halla ma 3 piny w złączu elektrycznym. Piny zewnętrzne to zasilanie S V i masa, na pinie środkowym podawane jest na przemian (w takt zmiennych pól magnetycznych z koła impulsowego) napięcie sygnałowe 12 V i masa. Gdy brak sygnału, należy zdjąć wtyczkę z czujnika Halla, skontrolować obecność napięcia zasilania i masy na pinach zewnętrznych wtyczki oraz ciągłość obwodu elektrycznego pomiędzy pinem sygnałowym wtyczki i odpowiednim pinem sterownika. Takie koło impulsowe jest bardzo wrażliwe na zewnętrzne pole magnetyczne. Jeśli np. koło impulsowe zostanie dotknięte przez magnes, istnieje ryzyko całkowitego uszkodzenia koła.

Czujniki położenia wałka rozrządu są w silnikach Forda i Peugeota identyczne, dlatego postępuje się z nimi w ten sam sposób. Jeśli czujnik podczas jazdy ulegnie uszkodzeniu, silnik dalej pracuje. Jednak po unieruchomieniu silnika jego ponowne uruchomienie jest już niemożliwe. Sygnał o aktualnym obciążeniu silnika otrzymuje sterownik z czujnika położenia pedału przyspieszenia. W Peugeocie składa się on z dwóch czujników Halla, które zależnie od położenia pedału wysyłają sygnał napięciowy do sterownika.

Obrazek
Przebieg napięcia (kolor czerwony) i prądu (kolor niebieski) na wtryskiwaczach piezoelektrycznych na biegu jalowym

W silniku Forda rolę czujnika pełni podwójny potencjometr, który generuje podobny sygnał napięciowy W przypadku wątpliwości co do sprawności czujnika, sprawdza się go tzw. metodą ciąglości sygnalu (wskaźnik typu bargraf lub oscyloskop). Przy uszkodzonym czujniku polożenia pedalu przyspieszenia silnik pracuje z prędkością 1200 obr/min. Przed wymianą czujnika na nowy należy sprawdzić napięcie zasilania 5 V i linię transmisji sygnalu do sterownika oraz pewność masy. Sygnal przeplywomierza masowego jest brany pod uwagę przy obliczeniu dawki dla maksymalnego obciążenia, aby nie doszlo do przekroczenia granicy dymienia oraz do regulacji ilości recyrkulowanych spalin. W systemach tych zastosowano przeplywomierz masowy z gorącą warstwą, który zależnie od zasysanej masy powietrza generuje sygnal napięciowy między 0,5 i 4,8 V Sterownik przelicza tę wartość na mg powietrza/suw i wskazuje go w wartościach rzeczywistych. Przeplywomierze powietrza rzadko ulegają calkowitemu uszkodzeniu. Natomiast dość często napięcie sygnalowe jest zafalszowane przez zanieczyszczenie warstwy pomiarowej czujnika drobinami oleju. Osadzające się na warstwie pomiarowej opary oleju wypalają się, tworząc warstwę izolacyjną. Sygnal przeplywomierza masowego jest wtedy niższy niż - odpowiadaiaca mu - rzeczywista ilość powietrza zużywanego przez silnik. Sterownik ogranicza wtedy dawkę paliwa, ponieważ zbliża się ona do granicy dymienia. Klient uskarża się na brak mocy Taka usterka nie jest rejestrowana w pamięci usterek i może być wykryta tylko przez badanie wartości rzeczywistych lub pomiar sygnału napięciowego. Wskazywane przez uszkodzony przepływomierz ilości powietrza (czy to w wartościach rzeczywistych mg/H, czy wyrażone w wartościach sygnału napięciowego), zmniejszają się zwłaszcza w górnym zakresie prędkości obrotowej silnika.

Obrazek
Sygnal napięciowyczujnika ciśnienia paliwa w zasobniku.

Obrazek
Pompa ręczna paliwa (1) sluży do odpowietrzenia ukladu zasilania.zrodlo kucorix homeunix com

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+2godz. [letni]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/