Dzisiaj jest 28 mar 2024, 18:37



regeneracja wtryskiwaczy


Strefa czasowa UTC+2godz. [letni]





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
PostZamieszczono: 01 kwie 2012, 00:38 
Włoska motoryzacja kojarzy się przede wszystkim ze zwinnymi "mieszczuchami" i dynamicznymi autami sportowymi wyposażonymi w pięknie brzmiące, potężne silniki benzynowe. A diesle? Cóż, wciąż niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że powszechnie stosowany dziś w silnikach wysokoprężnych układ common rail (CR) to wspólne dzieło Boscha i Włochów z koncernu Fiata
W 1997 r. światło dzienne ujrzał motor 1.9 JTD (pierwsza jednostka z CR na świecie!), a niecałe 12 miesięcy później – silnik R5 2.4 JTD, zaprojektowany z myślą o topowych wersjach aut Fiata, Alfy Romeo i Lancii.

Konstruktorzy nie musieli się nawet zbytnio wysilać. Nowa jednostka bazowała na stosowanym już wcześniej pięciocylindrowym silniku 2.4 TD wyposażonym w komorę wstępną. Wersja CR oprócz nowego układu wtryskowego otrzymała inną głowicę (ale także z dwoma zaworami na cylinder) oraz zmodyfikowany osprzęt (m.in. turbinę ze zmienną geometrią łopatek – ewenement w owych czasach!). Dostępne były dwa warianty mocy: 130 KM (Fiat Marea) oraz 136 KM (modele Alfy Romeo i Lancii).

W 2001 r., żeby dostosować jednostkę 2.4 JTD do normy czystości spalin Euro 3, zastosowano nowe wtryskiwacze. Moc wzrosła wtedy do 140 KM, a nieco później – do 150 KM. I to właśnie ta wersja uchodzi za jednego z ciekawszych diesli common rail z głowicą dwuzaworową, dostępnych obecnie na rynku wtórnym. Jest tak dlatego, że motor 2.4 JTD 10V „sam z siebie” psuje się stosunkowo rzadko.

Usterki są z reguły efektem zaniedbań użytkowników oraz zwykłego „zmęczenia” materiału – musimy liczyć się np. z drobnymi wyciekami oleju i awariami osprzętu (m.in. przepływomierza). Z czasem posłuszeństwa może odmówić czujnik położenia wału, a także pompa wysokiego ciśnienia. W obu przypadkach usterki objawiają się problemami z rozruchem.

Większe naprawy (np. wymiana „dwumasu”) mogą być dość drogie – nie wszystkie elementy występują jako zamienniki, a ceny w ASO potrafią być wyższe niż w przypadku podzespołów do nowszych motorów 20V! Mocną stroną jest dość trwały układ wtryskowy. Spalanie? Średnio wynosi 7-8 l/100 km, czyli całkiem nieźle jak na tak duży silnik. Druga generacja układu common rail produkcji Fiata (m.in. z większą liczbą wtrysków na cykl niż w JTD) trafiła na rynek w 2003 r. W celu odróżnienia od starszych konstrukcji nazwę zmieniono na Multijet (Fiat, Lancia) oraz JTDM (Alfa Romeo). W przypadku jednostki 2.4 oznaczało to wprowadzenie nowoczesnej głowicy z czterema zaworami na cylinder, a także filtra cząstek stałych (początkowo opcja, później standard). Wzrosła też moc oraz (znacząco!) moment obrotowy. Dostępne były wersje 175, 180 i 185 KM, a od 2005 r. – również 200 KM.

Topową odmianę o mocy 210 KM zarezerwowano dla Alfy Romeo. W porównaniu z silnikami 10V znacznie wzrosło zaawansowanie konstrukcji, choć niestety – również i awaryjność. W starszych silnikach usterki z reguły spowodowane były dużymi przebiegami, w nowszych natomiast pojawiły się błędy konstrukcyjne. Najpoważniejszy popełniono w projekcie kolektora ssącego odmiany 200-konnej – nagminnie dochodziło do defektów klapek przysłaniających i otwierających kanały dolotowe (w zależności od obciążenia).

Efekt? Brak mocy i przechodzenie w tryb awaryjny. Aby rozwiązać problem, Fiat ogłosił akcję naprawczą (2007 r.). Oprócz kolektora (obecnie w ASO kosztuje 1,2 tys. zł) wymieniano także wszystkie wtryskiwacze i zawór EGR. W wersji 210 KM oraz silnikach wyprodukowanych po 2007 r. problem nie występuje.

Warto także wiedzieć o czasochłonnej wymianie paska rozrządu. W warsztacie niezależnym za usługę zapłacimy co najmniej 300-400 zł, a za komplet części – przynajmniej drugie tyle. Podsumowanie - O używanych samochodach z dieslem pod maską mówi się, że ich awaryjność w dużej mierze zależy od sposobu eksploatacji, czyli po prostu: „jak dbasz, tak masz”. O ile reguła ta sprawdza się w przypadku starszych i prostszych konstrukcyjnie 10-zaworowych odmian 2.4 JTD, o tyle nowsze wersje 2.4 20V JTDM borykają się z takimi usterkami, na które użytkownicy nie mają wpływu (np. powszechny problem z kolektorami ssącymi w wersji 200-konnej, kłopoty z osprzętem).

Warto o tym pamiętać, bo mimo wielu zalet – niezłej kultury pracy, całkiem dobrych osiągów i umiarkowanego spalania – fiatowski diesel 2.4 może okazać się dość drogi w eksploatacji. Sytuację dodatkowo pogarsza ograniczony dostęp do tanich zamienników i wysokie ceny robocizny oraz części w ASO (dotyczy to i odmian 10V, i 20V).zrodlo fakt pl


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
PostZamieszczono: 13 sty 2017, 20:44 
czy ktoś wie jakie większe wtryskiwacze można założyć do wersji 2.4 jtdm 200km obecnie są z końcówką 213 a są z 210KM z końcówką 309 lub 299
da się to bezawaryjnie zastąpić czy nic z tego?


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
PostZamieszczono: 28 sty 2020, 01:12 
Offline

Rejestracja: 28 sty 2020, 00:56
Posty: 1
Miejscowość: Koszalin
Witam wszystkich.


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil   
Odpowiedz z cytatem  
 
PostZamieszczono: 03 maja 2022, 14:38 
Offline

Rejestracja: 27 kwie 2022, 23:04
Posty: 3
Miejscowość: Katowice
2.4 JTD Jest totalnym kotem jeśli chodzi o możliwość dojebania niutków i wkurwionych kucyków :D Większe wtryski, dobry intercooler, ogarnij jeszcze lepszy dolot ew lepszą pompę i śmigaj do dobrego stroiciela :)
https://flashfashion.pl/


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 

Szybka odpowiedź
Nazwa użytkownika:
Tytuł:
Wiadomość:

Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Rozmiar czcionki:
Kolor czcionki
Pytanie
Wpisz w to pole dużymi literami wyraz NARZĘDZIA:
To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
   


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

 Podobne tematy
 Tytuł tematu   Forum   Autor   Odpowiedzi 
 Silnik Fiat 2,4 JTD Common Rail wady, zalety, usterki  FIAT common rail - Regeneracja wtryskiwaczy | Naprawa wtrysków  Anonymous  1
 Najnowszy silnik Hondy Accord 2.2 i-DTEC w praktyce  HONDA common rail - Regeneracja wtryskiwaczy | Naprawa wtrysków  Anonymous  2
 Mazda 3 silnik common rail i PDF  MAZDA common rail - Regeneracja wtryskiwaczy | Naprawa wtrysków  Anonymous  1
 silnik nie pali  WTRYSKIWACZE COMMON RAIL DELPHI INFORMACJE OGÓLNE  kucek1805  3
 Nowy silnik diesla Vogue 4,4 TDV8 i 5,0 V8 S/C  LAND ROVER common rail - Regeneracja wtryskiwaczy | Naprawa wtrysków  Anonymous  1
Szukaj:
Przejdź do:  

Nowości NowościMapa Strony Mapa StronyIndex Mapy strony Index Mapy stronyRSS RSSLista kanałów Lista kanałównaprawa turbosprezarekregeneracja wtryskiwaczy stat4u


Dokumenty i regulaminy | Polityka prywatności | Polityka cookies
cron Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group