Common Rail – Regeneracja, naprawa wtryskiwaczy i pomp, pompowtryskiwacze
http://www.commonrailforum.pl/

Co jest lepsze, wtryski piezoelektryczne, czy elektromagnety
http://www.commonrailforum.pl/co-jest-lepsze-wtryski-piezoelektryczne-czy-elektromagnety-t1824.html
Strona 1 z 1

Autor:  Kalik [ 04 sie 2013, 23:36 ]
Tytuł:  Co jest lepsze, wtryski piezoelektryczne, czy elektromagnety

Wtryskiwacze systemów Common Rail.
We współcześnie produkowanych silnikach diesla stosuje się wyłącznie układy wtryskowe typu Common Rail, gdzie moment rozpoczęcia wtrysku oraz wielkość dawki paliwa są regulowane elektronicznie.

Układ Common Rail swoją dokładnością działania oraz efektywnością rozpylania paliwa w komorze spalania ma znaczącą przewagę nad tradycyjnymi układami wtryskowymi opartymi na pompach wtryskowych lub pompowtryskiwaczach. Przewaga ta wynika z tego, że w układzie Common Rail, pompa rotacyjna utrzymuje cały czas wysokie oraz stabilne ciśnienie w zasobniku, przez co każdy wtryskiwacz podaje paliwo pod takim samym ciśnieniem. Wtryskiwacze są sterowane elektrycznie, dzięki czemu mogą błyskawicznie reagować na sygnały ze sterownika.
Wszystkie te usprawnienie pozwoliły na odmierzanie dawki wtryskiwanego paliwa dzięki czasowi otwarcia wtryskiwaczy, a także na dzielenie porcji wtryskiwanego paliwa na mniejsze dawki: wstępną, dawkę główną oraz dotrysk. Zastosowanie takiej sekwencji pracy wtryskiwaczy pozwoliły wyeliminować odwieczne wady silników diesla, jak: nadmierne zadymienie (redukcja emisji sadzy), zwiększenie prędkości obrotowych silnika oraz hałaśliwość silnika.

Obrazek

elementy pomiarowe:
1. Głowica diagnoskopu FSA 740
2. Duże krokodylki do podłączenia klem akumulatora
3. Dodatnia sonda napięciowa kanału pierwszego
4. Ujemna sonda napięciowa kanału pierwszego
5. Cęgi prądowe 30 A
I,II – kanały diagnostyczne

Komponenty:
A- Akumulator
B- Wtryskiwacz
C- Złącze elektryczne
D- Przewód wysokiego ciśnienia
E- Przewód nadmiarowy
F- Zasobnik Common Rail

Wtryskiwacze elektromagnetyczne
Układy Common Rail pierwszej oraz drugiej generacji miały wtryskiwacze elektromagnetyczne. Iglicę zaworu uruchamiała w nich jedno lub dwuczęściowa zwora elektromagnesu zasilana impulsami elektrycznymi, wysyłanymi ze sterownika.
Nowoczesny wtryskiwacz elektromagnetyczny zbudowany jest zasadniczo z trzech części: rozpylacza otworkowego, kulkowego zaworu otwieranego elektromagnesem i zamykanego sprężyną powrotną oraz wspomagającego otwieranie hydraulicznego układu, gdzie płynem roboczym jest olej napędowy. Paliwo to dostarczane jest z wysokociśnieniowego zasobnika (szyny) przez złącze wtryskiwacza do kanału rozpylacza i równocześnie przez dodatkowy dławik do hydraulicznej komory sterującej.
Elektromagnes unosząc kulkę, odrywa ją od szczelnie dopasowanego gniazda, co powoduje udrożnienie kanału przelewowego. Powoduje to nagły spadek ciśnienia w komorze sterującej, co powoduje hydrauliczne uniesienie iglicy zaworu głównego i wtrysk paliwa przez rozpylacz. W pracy wtryskiwacza można wyróżnić następujące fazy:
1. Zawór iglicowy zamknięty wysokim ciśnieniem paliwa,
2. Początek wtrysku (otwarcie zaworu),
3. Pełny wtrysk (całkowite otwarcie zaworu),
4. Koniec wtrysku (zamykanie zaworu).

Wtryskiwacze piezoelektryczne

W obecnej, trzeciej generacji urządzeń wtryskowych CR zastosowane są wtryskiwacze piezoelektryczne, których zasada działania oparta jest na odkształcaniu się kryształów pod wpływem zmiany napięcia.
Pomimo odmiennej budowy, wtryskiwacze piezoelektryczne działają na bardzo podobnej zasadzie do wtryskiwaczy elektromagnetycznych. Różnica na korzyść piezowtryskiwaczy polega na tym, że wszystkie cykle są realizowane znacznie szybciej. Dla wszystkich więc generacji wtryskiwaczy CR badanie ich funkcjonowania sprowadza się do użycia oscyloskopu i sprawdzenia przebiegu napięć. Odpowiednim do tego celu urządzeniem diagnostycznym jest diagnoskop Bosch FSA 740.

Obrazek
Diagnoskop Bosch FSA 740

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+2godz. [letni]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/