Regeneracja systemów wtryskowych Diesla Common Rail Bosch
Najnowszy etap koncepcji naprawy wtryskiwaczy CR opracowanej przez firmę Bosch rozszerza możliwości serwisowania diesli.
W przypadku wtryskiwaczy Common Rail zmienione wymagania systemowe (np. normy emisji spalin) oraz nowe funkcje (np. wtrysk wstępny) zawęziły tolerancje i zwiększyły wymagania dotyczące serwisowania i napraw.
Najnowszy etap koncepcji naprawy wtryskiwaczy CR opracowanej przez Boscha, znanej także pod nazwą FIS rozszerza możliwości serwisowania diesli.
Udostępniona z początkiem roku 2010 faza trzecia FIS umożliwia m.in. naprawę gniazda zaworu i elektromagnesu. Szczególnym wyzwaniem jest przy tym skalibrowanie parametrów działania, a dokładniej mówiąc, siły dociskowej sprężyny zaworu, wielkości szczeliny powietrznej, siły docisku sprężyny rozpylacza, skoku iglicy wtryskiwacza, zwiększonego przemieszczenia i skoku armatury elektrozaworu. Wszystkie ustawienia muszą być wykonane z dokładnością do 1/1000 mm.
Technikę serwisową Boscha obowiązują takie same normy jak w przypadku produkcji wtryskiwaczy na wyposażenie fabryczne pojazdów. Naprawiane elementy muszą więc pod względem jakości być porównywalne z tymi, które zeszły z taśm montażowych. Dlatego wszystkie narzędzia potrzebne do serwisowania wtryskiwaczy Common Rail zostały stworzone na podstawie narzędzi używanych w procesie produkcji nowych wtryskiwaczy. I tak: cyfrowy czujnik zegarowy mierzący z dokładnością do 1/1000 mm zapewnia najwyższą jakość regulacji, a kabel USB 2.0 umożliwia transmisję danych bezpośrednio do programu obsługującego. Widoczne to jest również na przykładzie jednostki pneumatycznej z płynną regulacją obciążenia pomiarowego oraz cyfrowym wskaźnikiem ciśnienia.
Wyposażenie służące do elektronicznego pomiaru skoku armatury elektromagnesu można wykorzystać także do przeprowadzenia szybkiego testu wstępnego, zarówno wtryskiwaczy aut osobowych CRI jak i ciężarowych CRIN. Przy nieprawidłowym skoku armatury można od razu przystąpić do naprawy z pominięciem etapu dokładnej kontroli na stanowisku probierczym, co skraca czas całej operacji.
Nowy, cyfrowy klucz dynamometryczny z ustawieniem kąta dokręcania zapewnia szybki i bezpieczny montaż wtryskiwaczy. Dostępna jest w nim także kompletna baza danych zdefiniowanych parametrów skręcania wtryskiwaczy.
Podkładki regulacyjne (dostarczane w walizce) zostały wyprodukowane z najwyższą dokładnością, umożliwiającą dotrzymanie wszystkich wymaganych parametrów działania wtryskiwaczy.
Gwarancją jakości naprawy jest przemyślana konstrukcja elementów pomiarowych i montażowych. Zestaw narzędzi umożliwia precyzyjne przenoszenie zmierzonych wartości z wymaganą, dużą dokładnością. W skład zestawu wchodzą:
- adaptery pomiarowe dla CRI i CRIN,
- adapter do pomiaru skoku armatury,
- elementy kalibracyjne,
- uchwyty montażowe dla poszczególnych części,
- narzędzie do wciskania tulejek ogranicznika.
Zestaw Bosch do regulacji wtryskiwaczy