System CRS (Common Rail System) dla pojazdów użytkowych
System CRS jest systemem wtryskowym z wysokociśnieniowym gromadzeniem paliwa. Różnica względem wszystkich innych układów wtryskowych: sprężanie i wtrysk są od siebie niezależne. Takim sposobem system CRS oferuje większą swobodę przy optymalizacji procesu wtrysku. Dzięki temu możliwe jest projektowanie bardzo dynamicznych, cicho pracujących i ekonomicznych silników. Składniki systemu Common Rail:
Układ niskociśnieniowy z pompą wstępną i filtrem
Szyna
Pompa wysokociśnieniowa
Wtryskiwacze
Elektroniczny sterownik z czujnikami i złączami diagnostycznymi
Przegląd układu wtryskowego z Common Rail
i różnymi elementami systemu
1 pompa wysokociśnieniowa, 2 zawór odcinający element,
3 zawór regulacji ciśnienia, 4 filtr paliwa, 5 zbiornik paliwa z filtrem wstępnym i pompą wstępną, 6 sterownik, 7 sterownik czasu żarzenia, 8 bateria, 9 zasobnik wysokociśnieniowy,
10 czujnik ciśnienia w zasobniku, 11 ogranicznik przepływu,
12 zawór ograniczający ciśnienie, 13 czujnik temperatury paliwa, 14 wtryskiwacz, 15 świeca żarowa, 16 czujnik temperatury czynnika chłodzącego, 17 czujnik obrotów wału korbowego, 18 czujnik obrotów wału rozrządu, 19 czujnik temperatury zasysanego powietrza, 20 czujnik ciśnienia doładowania, 21 miernik ilości powietrza, 22 turboładowanie, 23 nastawnik powrotu spalin, 24 nastawnik ciśnienia doładowania, 25 pompa podciśnieniowa, 26 panel sygnalizacyjny z wyświetlaczem zużycia paliwa, obrotów, itd.,
27 czujnik pedału przyśpieszenia, 28 styki hamulcowe,
29 załącznik sprzęgła, 30 czujnik prędkości jazdy, 31 panel obsługowy regulatora prędkości jazdy, 32 sprężarka klimatyzacji, 33 panel obsługowy sprężarki klimatyzacji,
34 wyświetlacz diagnostyczny ze złączem dla jednostki diagnostycznej