Silnik CDTI to nowoczesny, ekonomiczny i wytrzymały silnik wysokoprężny. Rozszyfrujmy skrót:
C - common rail (j. ang.). Inaczej "wspólna szyna". Dzięki niej paliwo jest dostarczane do wszystkich cylindrów pod jednakowym, wysokim ciśnieniem. Oznacza to równą pracę silnika i bardzo niskie spalanie (np. 3,5 l/100 km w trasie). Paliwo wtryskiwane pod wysokim ciśnieniem tworzy jednolitą, dobrze spalającą się mieszankę.
D - to po prostu diesel, czyli silnik zasilany olejem napędowym.
T - turbo. Turbina "dotłacza" do cylindrów więcej powietrza niż dostałoby się tam, gdyby silnik tylko ssał powietrze. Więcej powietrza to większa ilość mieszanki do spalenia, a więc większa moc silnika. Zwróć uwagę, że wiele silników z "turbo" ma swoje słabsze odpowiedniki bez turbiny.
I - wtrysk bezpośredni (od razu do cylindra, a nie do komory pośredniej). W starszych silnikach diesla paliwo było wtryskiwane do tzw. komory wirowej, gdzie następowało wymieszanie oleju napędowego z powietrzem. Taki silnik miał jednak wadę - miał najczęściej niewielką moc. Teraz, dzięki wtryskowi bezpośredniemu do cylindra (bez komory pośredniej), nawet tak małe siliniki, jak 1.3 l mogą mieć całkiem pokaźną moc i dawać Ci radość z jazdy!
Zalety silników CDTI to ich ponadprzeciętnie dobre osiągi (zwłaszcza w porównaniu z innymi silnikami diesla, ale od silników benzynowych też nie odstają), bardzo niskie zużycie paliwa, niewielka szkodliwość ich spalin dla środowiska naturalnego.
Wszystko to dzięki technologii common rail (ang. wspólna szyna) i innowacyjnemu filtrowi cząsteczek stałych DPF. Silniki CDTI wyposażono też w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek turbiny..
Silnik 1.9 CDTI
Jakie z tego wszystkiego korzyści dla Ciebie - użytkownika Opla z silnikiem CDTI? niskie wydatki na paliwo,frajda z jazdy samochodem z silnikiem dającym duże przyspieszenia i wysoką prędkość maksymalną, oszczędzamy Twój węch - filtr DPF nie wypuści na zewnątrz czarnego dymu charakterystycznego dla starszych konstrukcyjnie silników wysokoprężnych.
Sprawca całego zamieszania, czyli "wspólna szyna" (ang.: common rail). Na zdjęciu widoczna jako szara gruba rura, od której odgałęziają się cztery przewody wysokiego ciśnienia prowadzące do wtryskiwaczy.
Filtr sadzy DPF
DPF to filtr-dopalacz sadzy, element układu wydechowego występujący razem z silnikami Diesla CDTI. Jego działanie zapobiega wydostawaniu się na zewnątrz czarnego dymu.
Silnik CDTI to nowoczesny, ekonomiczny i wytrzymały silnik wysokoprężny. Rozszyfrujmy skrót:
[img]http://opel.dixi-car.pl/foto/slow_tech/19cdti1.jpg[/img]
C - common rail (j. ang.). Inaczej "wspólna szyna". Dzięki niej paliwo jest dostarczane do wszystkich cylindrów pod jednakowym, wysokim ciśnieniem. Oznacza to równą pracę silnika i bardzo niskie spalanie (np. 3,5 l/100 km w trasie). Paliwo wtryskiwane pod wysokim ciśnieniem tworzy jednolitą, dobrze spalającą się mieszankę.
D - to po prostu diesel, czyli silnik zasilany olejem napędowym.
T - turbo. Turbina "dotłacza" do cylindrów więcej powietrza niż dostałoby się tam, gdyby silnik tylko ssał powietrze. Więcej powietrza to większa ilość mieszanki do spalenia, a więc większa moc silnika. Zwróć uwagę, że wiele silników z "turbo" ma swoje słabsze odpowiedniki bez turbiny.
I - wtrysk bezpośredni (od razu do cylindra, a nie do komory pośredniej). W starszych silnikach diesla paliwo było wtryskiwane do tzw. komory wirowej, gdzie następowało wymieszanie oleju napędowego z powietrzem. Taki silnik miał jednak wadę - miał najczęściej niewielką moc. Teraz, dzięki wtryskowi bezpośredniemu do cylindra (bez komory pośredniej), nawet tak małe siliniki, jak 1.3 l mogą mieć całkiem pokaźną moc i dawać Ci radość z jazdy!
Zalety silników CDTI to ich ponadprzeciętnie dobre osiągi (zwłaszcza w porównaniu z innymi silnikami diesla, ale od silników benzynowych też nie odstają), bardzo niskie zużycie paliwa, niewielka szkodliwość ich spalin dla środowiska naturalnego.
Wszystko to dzięki technologii common rail (ang. wspólna szyna) i innowacyjnemu filtrowi cząsteczek stałych DPF. Silniki CDTI wyposażono też w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek turbiny..
Silnik 1.9 CDTI
Jakie z tego wszystkiego korzyści dla Ciebie - użytkownika Opla z silnikiem CDTI? niskie wydatki na paliwo,frajda z jazdy samochodem z silnikiem dającym duże przyspieszenia i wysoką prędkość maksymalną, oszczędzamy Twój węch - filtr DPF nie wypuści na zewnątrz czarnego dymu charakterystycznego dla starszych konstrukcyjnie silników wysokoprężnych.
[img]http://opel.dixi-car.pl/foto/slow_tech/19cdti2.jpg[/img]
Sprawca całego zamieszania, czyli "wspólna szyna" (ang.: common rail). Na zdjęciu widoczna jako szara gruba rura, od której odgałęziają się cztery przewody wysokiego ciśnienia prowadzące do wtryskiwaczy.
Filtr sadzy DPF
DPF to filtr-dopalacz sadzy, element układu wydechowego występujący razem z silnikami Diesla CDTI. Jego działanie zapobiega wydostawaniu się na zewnątrz czarnego dymu.