Dzisiaj jest 29 mar 2024, 16:57



regeneracja wtryskiwaczy


Strefa czasowa UTC+2godz. [letni]





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
PostZamieszczono: 08 lut 2012, 22:25 
Scania opracowała silniki spełniające normę Euro 5 bez dodatkowych układów oczyszczania spalin. Do tej pory uważano, że jest to niemożliwe.

Szwedzi są praktyczni. Uważają, że stosowanie roztworu mocznika AdBlue, dodatkowych katalizatorów i filtrów tylko utrudnia życie kierowcy. Spełnienie wymagań normy Euro 5 osiągnęli przez recyrkulację spalin (EGR) – nawet do 30% i wysokociśnieniowy układ wtrysku paliwa typu common rail. Rozwiązania te zastosowano w nowych silnikach DC9, przeznaczonych głównie dla autobusów miejskich, i DC13. Warto zauważyć, że koncern produkuje także silniki z „konkurencyjnym” układem oczyszczania spalin SCR i pompowtryskiwaczami (m.in. DC12) spełniające także normę Euro 5.

Nowa rodzina
Nowa rodzina silników ma konstrukcję typową dla tego producenta. Są to jednostki rzędowe z oddzielnymi głowicami dla każdego cylindra, 4 zaworami w każdym cylindrze napędzanymi od wałka umieszczonego w kadłubie za pomocą przekładni zębatej. Chłodnica oleju i odśrodkowy filtr oleju są zintegrowane z blokiem silnika. W porównaniu z dotychczasowymi silnikami DC9/12 zwiększono średnicę cylindrów o 3 mm, zmniejszając tym samym grubość ścianek między nimi. Silnik DC9 to jednostka 5–cylindrowa o pojemności skokowej 9,3 l, średnicy cylindra 130 mm i skoku tłoka 140 mm, z tłokami wykonanymi z aluminium i wałkami wyrównoważającymi siły II rzędu (zwanymi też balansowymi). Jest produkowana z następującymi mocami maksymalnymi: 230 KM (170 kW), 280 KM (206 kW) i 320 KM (235 kW). Jednostki o mocy 230 i 280 KM są wyposażone w bezobsługowy filtr cząstek stałych i spełniają jeszcze bardziej surową normę emisji EEV. W 6–cylindrowym silniku DC13 o pojemności skokowej 12,7 l zwiększono skok tłoka do 160 mm, a dolne pokrywy łożysk wału korbowego są połączone, co zwiększyło sztywność kadłuba. Dzięki temu nie było potrzeby zmiany materiału kadłuba silnika. Silnik DC13 nie wymaga dodatkowych filtrów cząstek stałych i produkowany jest z mocami maksymalnymi: 360 KM (265 kW), 400 KM (294 kW), 440 KM (324 kW) i 480 KM (353 kW).
Istotną cechą nowych silników jest uzyskiwanie maksymalnego momentu obrotowego od 1 000 obr./min., a stosunek momentu do mocy jest bardzo wysoki, co powoduje dużą elastyczność jednostek napędowych.
Obrazek
Silnik DC9 to 5–cylindrowa jednostka napędowa z dwoma wałkami wyrównoważającymi (1) o pojemności skokowej 9,3 l, średnicy cylindra 130 mm i skoku tłoka 140 mm. Produkowana jest z następującymi mocami maksymalnymi: 230 KM, 280 KM i 320 KM. Jednostki o mocy 230 i 280 KM są wyposażone w bezobsługowy filtr cząstek stałych i spełniają normę emisji EEV
Fot. 2. Silnik DC13, 6–cylindrowy, o pojemności skokowej 12,7 l nie ma wałków wyrównoważających i nie wymaga dodatkowych filtrów cząstek stałych. Produkowany jest z mocami maksymalnymi: 360, 400, 440 i 480 KM. Większą pojemność skokową uzyskano zwiększając skok tłoka o 20 mm. Dolne pokrywy łożysk wału korbowego są połączone, co zwiększyło sztywność kadłuba

Układ wtryskowy XPI
W celu ograniczenia ilości cząstek stałych opracowano wysokociśnieniowy układ wtryskowy XPI, którego autorami są Scania i firma Cummins. W przeciwieństwie do poprzednich rozwiązań, zrezygnowano z pompowtryskiwaczy (HPI) na korzyść układu typu common rail. Ma on istotne zalety, gdyż czas trwania wtrysku i kąt wyprzedzenia wtrysku można kształtować dowolnie – wtryskiwacze uruchamiane są drogą elektryczną przez elektroniczny sterownik. Godne uwagi jest również wysokie ciśnienie wtrysku – 2 400 barów na końcówce wtryskiwacza. Dawka paliwa podzielona jest na 3 porcje – wstępną, główną i tzw. dotrysk, co zrealizowano dzięki elektronicznemu sterowaniu. Działanie systemu common rail opisywaliśmy już na łamach naszego pisma. Rozwiązanie Scanii wyjaśnia rysunek. Trzy wtryski paliwa podczas jednego cyklu pracy silnika to minimum – dzięki układowi common rail można zrealizować nawet pięć wtrysków.
Obrazek
Schemat układu wtryskowego XPI typu common rail. Pompa zasilająca (1) zasysa paliwo ze zbiornika przez filtr wstępny z separatorem wody i tłoczy je do filtra dokładnego oczyszczania (zespół filtrów 2). Następnie paliwo przepływa przez zawór dozujący (3) do pompy wysokiego ciśnienia (4). Obie pompy i zawór dozujący stanowią jeden zespół napędzany od kół mechanizmu rozrządu. Zawór dozujący sterowany elektronicznie reguluje ciśnienie robocze w zakresie od 500 barów (bieg jałowy silnika) do maksymalnej wartości 2 400 barów. Pompa wysokiego ciśnienia tłoczy paliwo o ciśnieniu roboczym do zasobnika (5). Paliwo pod roboczym ciśnieniem z zasobnika (5) jest kierowane do wtryskiwaczy elektromagnetycznych (9). Ciśnienie paliwa w zasobniku mierzone jest czujnikiem (6). Mechaniczny zawór przelewowy (7) kieruje nadmiar paliwa do magistrali powrotnej (8)

Ponadto w artykule omówiono układ recyrkulacji spalin w silniku DC13, turbosprężarkę o zmiennej geometrii oraz przedstawiono wykresy momentu obrotowego i mocy w funkcji obrotów wału korbowego silników DC9 i DC13.zrodlo tracfocus pl


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 

Szybka odpowiedź
Nazwa użytkownika:
Tytuł:
Wiadomość:

Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Rozmiar czcionki:
Kolor czcionki
Pytanie
Wpisz w to pole słownie wynik działania matematycznego sześć plus sześć równa się:
To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
   


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

 Podobne tematy
 Tytuł tematu   Forum   Autor   Odpowiedzi 
 Silnik Fiat 2,4 JTD Common Rail wady, zalety, usterki  FIAT common rail - Regeneracja wtryskiwaczy | Naprawa wtrysków  Anonymous  1
 Najnowszy silnik Hondy Accord 2.2 i-DTEC w praktyce  HONDA common rail - Regeneracja wtryskiwaczy | Naprawa wtrysków  Anonymous  2
 Serwis ukladow common  HONDA common rail - Regeneracja wtryskiwaczy | Naprawa wtrysków  Anonymous  4
 Dwa silniki diesla common rail 2.5 i 3.0 ISUZU  ISUZU common rail - Regeneracja wtryskiwaczy | Naprawa wtrysków  Anonymous  1
Szukaj:
Przejdź do:  

Nowości NowościMapa Strony Mapa StronyIndex Mapy strony Index Mapy stronyRSS RSSLista kanałów Lista kanałównaprawa turbosprezarekregeneracja wtryskiwaczy stat4u


Dokumenty i regulaminy | Polityka prywatności | Polityka cookies
Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group