Dzisiaj jest 28 mar 2024, 17:26



regeneracja wtryskiwaczy


Strefa czasowa UTC+2godz. [letni]





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
PostZamieszczono: 22 cze 2013, 13:47 
Układ wtryskowy z pompowtryskiwaczami w pojazdach samochodowych.
Zasilanie paliwem.
Tłoczenie paliwa w układzie niskiego ciśnienia jest realizowane za pomocą dwustopniowej elektrycznej pompie rolkowej. W pierwszym stopniu paliwo tłoczone jest pod niskim ciśnienie poprzez filtr. Oczyszczone paliwo jest dostarczane przewodem z powrotem do układu wysokiego ciśnienia pompy, która następnie tłoczy je pod ciśnieniem 0,4 MPa do głowicy silnika. W głowicy silnika zamontowany jest regulator ciśnienia, który przy ciśnieniu wyższym od 0,4 MPa łączy się z przewodem przelewowym. Ze względu na umiejscowienie tego regulatora ciśnienia, zrezygnowano z zastosowania piątej świecy żarowej. Z regulatora ciśnienia paliwo przepływa przewodem do wtryskiwaczy oraz przez chłodnicę paliwa z powrotem do zbiornika.

Obrazek
Układ paliwowy Land Rovera.

1. Ciśnienie tłoczenia (0,4 MPa)
2. Strona niskiego ciśnienia (75 kPa)
3. Filtr
4. Pompa niskiego ciśnienia
5. Pompa nurnikowa z czujnikiem poziomu paliwa
6. Przelew niskiego ciśnienia
7. Doprowadzenie niskiego ciśnienia
8. Doprowadzenie wysokiego ciśnienia
9. Odpowietrzenie
10. Filtr Paliwa
11. Czujnik skroplin wody
12. Chłodnica paliwa
13. Regulator ciśnienie paliwa
14. Pompowtryskiwacze

Czujniki
Bardzo ważnym czujnikiem jest czujnik położenia GMP wałku korbowego, który nie tylko oblicza prędkość obrotową silnika, ale również położenie samego wału korbowego. Sterownik wymaga położenia wału korbowego do sekwencyjnego sterowania zaworów elektromagnetycznych wtryskiwaczy. W silnikach o nieparzystej liczbie cylindrów (Land Rover 5-cylindrowy), każdy cylinder ma swoje GMP w innym położeniu wału korbowego.
By szybko identyfikować to położenie, na kole zamachowym rozmieszczono co 10° otwory z nierównomiernie rozłożonymi wrębami. Najpóźniej po drugim wrębie sterownik rozpoznaje położenie wału korbowego. Różnicę między GMP zapłonu a GMP przekrycia zaworów sterownik rozpoznaje po prędkości tłoka poruszającego się do góry. W trakcie suwu sprężania tłok jest mocno hamowany pracą sprężania, natomiast podczas suwu wydechu już nie. Dzięki nadzorowi prędkości poruszającego się do góry tłoka, firma Rover mogła wyeliminować czujnik wałka rozrządu.
W przypadku braku sygnału z czujnika wałka rozrządu, silnik nie zostanie uruchomiony. Za pomocą czujnika położenia pedału przyspieszenia jest przekazywane żądanie kierowcy odnośnie do obciążenia silnika. W tym przypadku jest to potencjometr podwójnego działania, wytwarzający przeciwne sygnały napięcia. Na podstawie sumy sygnałów, sterownik może sprawdzić prawidłowość obu sygnałów. Do obliczania dawki wtrysku przy pełnym obciążeniu są wykorzystywane sygnały czujnika ciśnienia doładowania i czujnika temperatury zasysanego powietrza. Te czujniki są umieszczone w kanale dolotowym. Czujnik ciśnienia atmosferycznego ma na celu zapobiegać zadymieniu na dużych wysokościach nad poziomem morza oraz przeciążeniu turbosprężarki. Z kolei zadaniem masowego przepływomierza powietrza jest kontrola działania układu EGR.
Oprócz temperatury zasysanego powietrza, określane są temperatury cieczy chłodzącej i paliwa za pomocą rezystorów NTC. Na podstawie temperatury paliwa określana jest gęstość wtryskiwanego paliwa po czym dokonywana jest korekta dawki wtrysku.

Obrazek
Czujnik ciśnienia w kolektorze i czujnik temperatury zasysanego powietrza w jednym. Umieszony jest w kolektorze dolotowym.

Obrazek
Masowy przepływomierz powietrza.

Temperatura cieczy nie ma bezpośredniego oddziaływania na dawkę wtrysku. W zależności od jej temperatury (cieczy chłodzącej), regulacji podlega tylko dawka rozruchowa oraz czas pracy świec żarowych w trakcie zimnego rozruchu silnika. Gdy temperatura przekroczy 110°C, dawka wtrysku zostaje odpowiednio zmniejszona by uniknąć uszkodzenia silnika.
Wyłącznik bezwładnościowy ma za zadanie odcinać zasilanie elektryczne sterownika w przypadku znacznego przekroczenia przyspieszenia bądź opóźnienia w trakcie ruchu pojazdu. Dzięki równoczesnemu odłączeniu pompy paliwa, unika się powstawania wycieków podczas wypadku. Wyłącznik ten jest umieszczony na przegrodzie czołowej komory silnika i po jego zadziałaniu można go ponownie włączyć poprzez naciśnięcie przycisku na gumowej głowicy.

Nastawniki układy wtryskowego z pompowtryskiwaczami.
Głównymi nastawnikami w układzie wtryskowym, są zawory elektromagnetyczne wtryskiwaczy. Wysokie ciśnienie jest generowane we wtryskiwaczu poprzez tłoczek pompy, który naciskany jest sztywną dźwignią popychacza umieszczonego w głowicy wałka rozrządu. W trakcie ruchu tłoczka w dół, paliwo jest wypierane z przestrzeni pompy poprzez otwarty zawór elektromagnetyczny z powrotem do przewodu doprowadzania paliwa. W momencie, gdy zawór elektromagnetyczny zamknie przelew do kanału paliwa, zaczyna się proces wytwarzania wysokiego ciśnienia a tym samym proces wtrysku w rozpylaczu. Wtrysk zostaje zakończony w momencie otwarcia zaworu elektromagnetycznego. Na końcu wtrysku paliwo działa na tłoczek naciskowy, który hydraulicznie wspomaga zamknięcie igły rozpylacza. Gwałtowny koniec wtrysku powoduje zmniejszenie emisji HC oraz sadzy.
W chwili zamykania, zawór elektromagnetyczny jest zasilany prądem o napięciu ok. 70 V. Gdy zawór się zamknie, wystarcza prąd podtrzymujący 4 A.
Obrazek
Przekrój pompowtryskiwacza Lucas

1. Kanał paliwa
2. Kanał paliwa
3. Rozpylacz
4. Sprężyna rozpylacza
5. Tłoczek pompy
6. Popychacz
7. Sprężyna powrotna tłoczka
8. Uzwojenie stojana
9. Zawór elektromagnetyczny
Ograniczenie prądu jest realizowane poprzez taktowanie napięcia. Chroni to cewkę zaworu elektromagnetycznego przed przegrzaniem a jednocześnie zapewnia szybkie otwarcie tego zaworu. Do prędkości obrotowej 1500 obr/min zawór jest włączany dwa razy na jeden proces wtrysku. Dzięki uzyskanemu wtryskowi wstępnemu, obniżono znacząco hałas spalania, który towarzyszy silnikom wysokoprężnym o wtrysku bezpośrednim.

Obrazek
Sterowany pneumatycznie zawór AGR silnika Land Rover

Wtryskiwacze są wykonywane z tolerancjami, które są wyrównywane poprzez elektronikę. Dlatego wszystkie wtryskiwacze są podzielone na 256 grup tolerancji wykonawczych. To, do której grupy należy dany wtryskiwacz można rozpoznać po liczbie, która znajduje się na zaworze elektromagnetycznym. Pierwsze dwie literki określają odchyłki początku wtrysku od wartości nominalnej, trzecia i czwarta litera odchyłkę końca wtrysku od wartości nominalnej. Piąta litera oznacza stan ruchu na biegu jałowym. Kod ten musi być zapisany w sterowniku, by mógł od korygować odchylenia na drodze elektroniki. Układ recyrkulacji jest sterowany przez sterownik za pomocą układu pneumatycznego. Dzięki wprowadzeniu stopnia włączenia, sterownik jest w stanie bezstopniowo regulować ciśnienie oddziałujące na zawór AGR. Finalnie, kontrola podlega w masowym przepływomierzu powietrza.


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 

Szybka odpowiedź
Nazwa użytkownika:
Tytuł:
Wiadomość:

Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Rozmiar czcionki:
Kolor czcionki
Pytanie
Wpisz w to pole słownie wynik działania matematycznego sześć plus sześć równa się:
To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
   


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

 Podobne tematy
 Tytuł tematu   Forum   Autor   Odpowiedzi 
 Czujniki ciśnienia samochód nie odpala  COMMON RAIL INFORMACJE OGÓLNE - Regeneracja  Anonymous  0
 Zawór regulacji ciśnienia działanie , diagnostyka , pomiary  KOMPONENTY COMMON RAIL BOSCH INFORMACJE OGÓLNE  Anonymous  4
 zawory regulacji ciśnienia w pompach cp3  POMPY COMMON RAIL BOSCH INFORMACJE OGÓLNE  moto_cholewa  4
 Pompa Common Rail CP3 BOSCH jaka budowa i działanie  POMPY COMMON RAIL BOSCH INFORMACJE OGÓLNE  Anonymous  0
 Silniki Mazdy Common Rail budowa działanie usterki  MAZDA common rail denso - Wtryskiwacze regeneracja | Wtryski naprawa  Anonymous  0
Szukaj:
Przejdź do:  

Nowości NowościMapa Strony Mapa StronyIndex Mapy strony Index Mapy stronyRSS RSSLista kanałów Lista kanałównaprawa turbosprezarekregeneracja wtryskiwaczy stat4u


Dokumenty i regulaminy | Polityka prywatności | Polityka cookies
Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group