Dzisiaj jest 21 sie 2014, 11:13



regeneracja wtryskiwaczy


Strefa czasowa UTC+2godz. [letni]





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
PostZamieszczono: 01 kwie 2012, 00:15 
Wady i zalety silnika 1.9JTD , 1.3JTD.Bez wątpienia silnik 1.9 z wtryskiem common rail ugruntował pozycję Fiata wśród czołowych producentów nowoczesnych turbodiesli.
Bez wątpienia silnik 1.9 z wtryskiem common rail ugruntował pozycję Fiata wśród czołowych producentów nowoczesnych turbodiesli. To udana konstrukcja – dość trwała i niedroga w naprawach

Z perspektywy ponad 20 lat można śmiało powiedzieć, że wkład Fiata w rozwój silników Diesla był ogromny. To właśnie włoski producent w 1986 r. zaprezentował pierwszy motor wysokoprężny z wtryskiem bezpośrednim (model Croma). Niestety, charakteryzował się on głośną pracą i dużymi wibracjami – żartowano wtedy, że jeszcze zanim Croma TDid wyjedzie na drogę, ma poluzowane wszystkie śruby.

Przełom nastąpił w 1997 r. Gdy większość producentów, na czele z VW, udoskonalała bądź opracowywała jednostkę Diesla z wtryskiem bezpośrednim, konstruktorzy Fiata zrobili kolejny krok na przód. Zaprezentowali pierwszy na świecie samochód, pod maską którego pracował turbodiesel z innowacyjnym systemem wtrysku typu common rail. Alfa Romeo 156 1.9 JTD (skrót od uniJet Turbo Diesel), bo o niej mowa, zapoczątkowała dieslowską rewolucję. Zastanawiano się jedynie nad trwałością i niezawodnością zarówno nowego układu wtryskowego, jak i innych elementów silnika.

Dziś można śmiało powiedzieć, że motor 1.9 JTD, a także jego zmodyfikowana wersja JTDM, to udane konstrukcje – efektywne, dynamiczne i trwałe. Znajdziemy je w autach Alfy Romeo, Fiata, Lancii, Opla, Saaba, Suzuki, a także w Cadilacu BLS.

W karierze rynkowej silnika 1.9 z wtryskiem common rail trzeba wyróżnić dwa etapy. Pierwszy trwał od 1997 do 2002 r., gdy rozwijano wersję 1.9 JTD z wtryskiem CR pierwszej generacji, drugi natomiast od końca 2002 r., gdy do oferty wprowadzono zmodernizowaną odmianę JTDM (Multijet) z 16-zaworową głowicą i wtrsykiem CR drugiej generacji. Warto tu zaznaczyć, że okres przechodzenia z JTD na JTDM trwał do 2005 r., a jego wynikiem była np. wersja 1.9 JTDM z 8-zaworową głowicą (moce: 100, 120 i 130 KM).

Z użytkowego punktu widzenia zarówno wersje JTD, jak i JTDM mają swoje słabe i mocne strony. Silniki JTD (moce: 80, 85, 100, 105, 110 i 115 KM) z pierwszych kilku lat produkcji, które spotkamy tylko w autach koncernu Fiata, cechują nie najwyższa kultura pracy i związane z nią dość duże wibracje przenoszone do wnętrza, a także spora turbodziura.

Chwalone są natomiast za stosunkowo niskie spalanie, niezłą dynamikę (np. 105-konna Alfa Romeo 156 do „setki” rozpędza się w 10,5 s) i, co najważniejsze, niewielką liczbę poważnych awarii. Kłopoty z regulatorem ciśnienia paliwa, przepływomierzem powietrza, zaworami EGR i overboost dziś można usunąć naprawdę nie niskim kosztem.

Cieszy też dość dobra żywotność układu wtryskowego, który nie jest tak czuły na złą jakość paliwa, jak układy stosowane w konkurencyjnych konstrukcjach z tego okresu. Przyzwoitą trwałość prezentują również turbosprężarki (szczególnie ze stałą geometrią – odmiany: 80, 85 i 105 KM), a także 2-masowe koło zamachowe – w razie uszkodzenia można zastosować jednomasowe. Rozwiązanie to zdaje egzamin właśnie w przypadku wersji dysponujących mniejszą mocą. Generalnie największym problemem wersji JTD jest wiek. Pamiętajmy, że większość aut ma już bardzo duże przebiegi, a ich właściciele coraz częściej nie chcą inwestować sporych pieniędzy w naprawy samochodu wartego £1300 – £2000 na tyle np. wyceniana jest Alfa 156 JTD z 2000-2001 r. Takie egzemplarze przeważnie wymagają dużego doinwestowania.

Dobrym wyborem będzie jednostka Multijet z 8-zaworową głowicą. Zdaniem wielu mechaników zapewnia najlepszy kompromis między trwałością a przyjemnością
z jazdy, a niedługi staż rynkowy (np. najpopularniejsza wersja 120-konna debiutowała w 2005 r.) sprawia, że można znaleźć auto z Multijetem 8V w całkiem niezłej kondycji. Ofert jest dużo i, co bardzo ważne, nie trzeba ograniczać się do aut koncernu Fiata. Wspomnianą wersję 120-konną 1.9 JTDM 8V montowano m.in. w modelach Opla, Saaba czy Suzuki. W stosunku do wersji JTD gwarantuje wyższą kulturę pracy i lepszą dynamikę przy zachowaniu podobnego spalania oraz zbliżonej awaryjności. Pozostają jeszcze wersje 16V JTDM: 140-, 150- i 170-konne (tylko Alfa 147) oraz 16V JTDM biturbo: 180 (Saab i Cadillac), a także 190 KM (Lancia Delta).

19CDTI- Silniki z podwójnym doładowaniem pojawiły się na rynku w 2008 r. i trudno jeszcze określić ich trwałość, natomiast motory z pojedynczą turbiną borykają się z nieco większą liczbą usterek niż wersje 8V. Ich naprawy przeważnie okazują się również nieco droższe. Skoro poruszyliśmy temat napraw, to podobnie jak w przypadku wersji 1.3 Multijet, oryginalne części są zdecydowanie najtańsze w ASO Fiata.

Technika - Początkowo silnik 1.9 JTD bazował na wtrysku common rail pierwszej generacji – wtrsykiwacze elektromagnetyczne, dwie główne fazy wtrysku (wstępna i zasadnicza) z ciśnieniem dochodzącym do ok. 1400 bar. W 2002 r. Fiat wprowadził na rynek silnik 1.9 JTD Multijet z wtryskiem common rail drugiej generacji. Zmodyfikowano centralkę wtrysku, zastosowano nowocześniejsze wtryskiwacze i podniesiono ciśnienie wtryskiwanego paliwa. Efekt? Lepsza kontrola procesu spalania głównie dzięki większej liczbie wtrysków podczas jednego cyklu pracy. W praktyce przekłada się to na wyższą kulturę pracy, niższe spalanie, lepszą efektywność, a także ograniczenie emisji spalin.

Typowe usterki - Silnik 1.9 JTD zaliczany jest do udanych konstrukcji. Wiele usterek, z którymi borykają się użytkownicy, można niedrogo wyeliminować. Przykład: regulator ciśnienia paliwa – usunięcie problemu poza ASO to koszt . Inne niedomagania, które nie zrujnują domowego budżetu (oczywiście, przy założeniu, że naprawy będą przeprowadzane poza ASO), to uszkodzenia przepływomierza powietrza, zaworu EGR, przetarcia, czujnik położenia wału korbowego czy przewodu gumowego intercoolera


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 

Szybka odpowiedź
Nazwa użytkownika:
Tytuł:
Wiadomość:

Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Rozmiar czcionki:
Kolor czcionki
Pytanie
Wpisz w to pole dużymi literami wyraz NARZĘDZIA:
To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
   


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

 Podobne tematy
 Tytuł tematu   Forum   Autor   Odpowiedzi 
 2.7 cdi wtryski (wibracje silnika)  MERCEDES common rail bosch  Anonymous  4
 Czy warto wybrać najmocniejszą wersję silnika VCDi?  CHEVROLET common rail  Anonymous  2
 Ford Focus - jaki olej po remoncie silnika?  FORD common rail  Anonymous  7
 Kompresja / szczelność silnika - praca CR  ALFA ROMEO common rail  Anonymous  1
 Olej opałowy do silnika Common Rail - przestroga, zagrożenia  RÓŻNE TEMATY POWIĄZANE Z COMMON RAIL  Anonymous  0
Szukaj:
Przejdź do:  

Nowości NowościMapa Strony Mapa StronyIndex Mapy strony Index Mapy stronyRSS RSSLista kanałów Lista kanałównaprawa turbosprezarekregeneracja wtryskiwaczy stat4u


Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group