Diagnozując system Common-Rail nie należy sprawdzać oddzielnie części elektryczno-elektronicznych, hydrauliki czy mechaniki. Fachowiec musi, opierając się na własnej znajomości systemu i umiejętności diagnozowania "krok po kroku", zestawiać ze sobą odpowiednie pomiary. Na przykład w celu sprawdzenia obwodu regulacji wysokiego ciśnienia należy wykonać pomiary sygnałów z czujnika ciśnienia w zasobniku, zaworu regulacji wysokiego ciśnienia i zawon regulacji wydatku pompy wysokiego ciśnienia. Czujnik ciśnienia w zasobniku ma 3 piny w złączu elektrycznym. Na pinie sygnałowym czujnik generuje napięcie odpowiednie dla wartości tego ciśnienia. Zatem ciśnienie w szynie może być określane zarówno przez odczyt, za pomocą urządzenia diagnostycznego, z listy parametrów bieżących, jak i przez pomiar wartości napięcia generowanego przez czujnik i odczytanie odpowiadąjacej mu wartości ciśnienia z charakterystyki czujnika. W celu szybkiego określenia wartości ciśnienia wyciąga się przy pracującym silniku wtyczkę z czujnika ciśnienia w zasobniku. Silnik musi teraz pracować twardo, ponieważ sterownik przechodzi z trybu regulacji na sterowanie w trybie awaryjnym i ciśnienie w zasobniku wzrasta do ok. 3S0 bar. Ponowne zapięcie wtyczki sprawia, że silnik powraca do normalnej pracy. Jeśli silnik nie reaguje na wyciągnięcie wtyczki, czujnik ciśnienia w zasobniku jest uszkodzony. Zanim czujnik ciśnienia wraz z zasobnikiem zostanie wymieniony na nowy, należy sprawdzić, czy na zewnętrznych pinach złącza elektrycznego czujnika jest napięcie zasilające 5 V i masa oraz skontrolować poprawność połączeń pomiedzy pinem sygnałowym i sterownikiem.
Przy nieprawdopodobnych wartościach ciśnienia (lub napięcia) wskazywanych przez czujnik wysokiego ciśnienia należy uważnie przyjrzeć się obu elektromagnetycznym zaworom. Oba zawory są wysterowywane przez sterownik, za pomocą współczynnika wypełnienia impulsu (sterownik podaje, na określony czas cyklu, na jeden z pinów zaworu masę, podczas gdy na drugim pinie jest napięcie zasilania) odpowiednio do pożądanej wartości ciśnienia w zasobniku (szynie). Napięcie akumulatora pojawia się na drugim pinie zaworu po włączeniu zapłonu. Ciśnienie powinno rosnąć wraz ze wzrostem współczynnika wypełnienia impulsu. Każdemu ciśnieniu w zasobniku przyporządkowany jest ściśle określony współczynnik wypełnienia impulsu. Kiedy np. na biegu jałowym współczynniki wypełnienia impulsu zaworów elektromagnetycznych są wyraźnie większe od prawidlowych wartości, wskazuje to na nieszczelność w systemie wysokiego ciśnienia albo na uszkodzenie czujnika wysokiego ciśnienia. Przy całkowitym uszkodzeniu choćby jednego z dwóch zaworów elektromagnetycznych na pompie wysokiego ciśnienia silnik nie daje się uruchomić. Najpierw należy sprawdzić, czy na zlączu obu elektromagnetycznych zaworów, po włączeniu zapłonu pojawia się napięcie (wartość wymagana: napięcie akumulatora). Następnie przy odłączonej wtyczce zaworów elektromagnetycznych mierzy się rezystancję cewek (wartość wymagana: dla zaworu regulacji wysokiego ciśnienia - 2,7 ± 1 Ohm , dla zaworu regulacji wydatku pompy wysokiego ciśnienia - 2,5 ± 1 Ohm). Przy uszkodzeniu jednego z dwóch zaworów pompa wysokiego ciśnienia musi być wymieniona na nową.zrodlo kucorix homeunix com
[color=#00FF40]Diagnozując system Common-Rail nie należy sprawdzać oddzielnie części elektryczno-elektronicznych, hydrauliki czy mechaniki. Fachowiec musi, opierając się na własnej znajomości systemu i umiejętności diagnozowania "krok po kroku", zestawiać ze sobą odpowiednie pomiary. Na przykład w celu sprawdzenia obwodu regulacji wysokiego ciśnienia należy wykonać pomiary sygnałów z czujnika ciśnienia w zasobniku, zaworu regulacji wysokiego ciśnienia i zawon regulacji wydatku pompy wysokiego ciśnienia. Czujnik ciśnienia w zasobniku ma 3 piny w złączu elektrycznym. Na pinie sygnałowym czujnik generuje napięcie odpowiednie dla wartości tego ciśnienia. Zatem ciśnienie w szynie może być określane zarówno przez odczyt, za pomocą urządzenia diagnostycznego, z listy parametrów bieżących, jak i przez pomiar wartości napięcia generowanego przez czujnik i odczytanie odpowiadąjacej mu wartości ciśnienia z charakterystyki czujnika. W celu szybkiego określenia wartości ciśnienia wyciąga się przy pracującym silniku wtyczkę z czujnika ciśnienia w zasobniku. Silnik musi teraz pracować twardo, ponieważ sterownik przechodzi z trybu regulacji na sterowanie w trybie awaryjnym i ciśnienie w zasobniku wzrasta do ok. 3S0 bar. Ponowne zapięcie wtyczki sprawia, że silnik powraca do normalnej pracy. Jeśli silnik nie reaguje na wyciągnięcie wtyczki, czujnik ciśnienia w zasobniku jest uszkodzony. Zanim czujnik ciśnienia wraz z zasobnikiem zostanie wymieniony na nowy, należy sprawdzić, czy na zewnętrznych pinach złącza elektrycznego czujnika jest napięcie zasilające 5 V i masa oraz skontrolować poprawność połączeń pomiedzy pinem sygnałowym i sterownikiem.
Przy nieprawdopodobnych wartościach ciśnienia (lub napięcia) wskazywanych przez czujnik wysokiego ciśnienia należy uważnie przyjrzeć się obu elektromagnetycznym zaworom. Oba zawory są wysterowywane przez sterownik, za pomocą współczynnika wypełnienia impulsu (sterownik podaje, na określony czas cyklu, na jeden z pinów zaworu masę, podczas gdy na drugim pinie jest napięcie zasilania) odpowiednio do pożądanej wartości ciśnienia w zasobniku (szynie). Napięcie akumulatora pojawia się na drugim pinie zaworu po włączeniu zapłonu. Ciśnienie powinno rosnąć wraz ze wzrostem współczynnika wypełnienia impulsu. Każdemu ciśnieniu w zasobniku przyporządkowany jest ściśle określony współczynnik wypełnienia impulsu. Kiedy np. na biegu jałowym współczynniki wypełnienia impulsu zaworów elektromagnetycznych są wyraźnie większe od prawidlowych wartości, wskazuje to na nieszczelność w systemie wysokiego ciśnienia albo na uszkodzenie czujnika wysokiego ciśnienia. Przy całkowitym uszkodzeniu choćby jednego z dwóch zaworów elektromagnetycznych na pompie wysokiego ciśnienia silnik nie daje się uruchomić. Najpierw należy sprawdzić, czy na zlączu obu elektromagnetycznych zaworów, po włączeniu zapłonu pojawia się napięcie (wartość wymagana: napięcie akumulatora). Następnie przy odłączonej wtyczce zaworów elektromagnetycznych mierzy się rezystancję cewek (wartość wymagana: dla zaworu regulacji wysokiego ciśnienia - 2,7 ± 1 Ohm , dla zaworu regulacji wydatku pompy wysokiego ciśnienia - 2,5 ± 1 Ohm). Przy uszkodzeniu jednego z dwóch zaworów pompa wysokiego ciśnienia musi być wymieniona na nową.zrodlo kucorix homeunix com[/color]
|
|