Dzisiaj jest 23 lip 2014, 09:23



regeneracja wtryskiwaczy


Strefa czasowa UTC+2godz.





Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
PostZamieszczono: 31 mar 2012, 21:54 
Szukając odpowiedniego auta, warto znać skróty literowe określające dokładne parametry silnika. Wiedza o tym, co się za nimi kryje, na pewno przyda się podczas wertowania materiałów reklamowych i ofert producentów.
Jeśli samochód jest wyposażony w silnik wysokoprężny, czyli Diesla, ma z reguły oznaczenie D lub w starszych wersjach: diesel. We współczesnych pojazdach literka D pojawia się zawsze w towarzystwie innych.
Obrazek
T jak turbo , V – bez turbodziury

- TD (turbodiesel)
- dT (diesel turbo)

to podstawowe symbole oznaczające silniki wysokoprężne wyposażone w turbosprężarkę. W materiałach reklamowych możemy znaleźć dodatkowe symbole:

- VGT (variable geometry turbocharger)
- VTG (variable turbine geometry)
- VNT (variable nozzle turbine).

Dotyczą one także turbosprężarki, ale informują dodatkowo, że jest ona wyposażona w zmienną geometrię łopatek. Wynalazek ten eliminuje największą wadę zwykłych turbosprężarek, tzw. turbodziurę, czyli brak dynamiki przy małych obrotach silnika. System VTG pozwala na osiągnięcie wysokiej wartości momentu przy niskich obrotach silnika, zwiększa moc silnika w całym zakresie obrotów dzięki płynnej regulacji ciśnienia doładowania oraz zmniejsza emisję cząstek stałych.

Jeśli na pokrywie bagażnika auta jest symbol K lub kompressor oznacza to, że dla podniesienia dynamiki podczas ruszania zastosowano inne rozwiązanie – kompresor. Odmiennie od turbosprężarki, jest on napędzany bezpośrednio z wału korbowego silnika lub elektrycznie.

I czyli wtrysk, C dla nowszej generacji

- TDI lub TDi (turbo direct injection)
- TDDi (turbo diesel direct injection)
- DTI lub dTi (direct turbo injection)
- DI lub di (direct injection)
- DiTD (direct injection turbo diesel)

to symbole na tylnej części pojazdów oznaczające rodzaj zasilania silnika wysokoprężnego. Informują, że mamy do czynienia z silnikiem starszej generacji, wyposażonym w pompę wtryskową i wtryskiwacze. Tego typu silniki pracują dość głośno, zwłaszcza na wysokich obrotach, a ich dynamika jest umiarkowana. Nie wymagają natomiast paliwa wysokiej jakości.

Oznaczenia nie są znormalizowane, więc można spotkać różne ich kombinacje. Starsze doładowane silniki wysokoprężne mają na ogół w oznaczeniu litery TDI w różnych ułożeniach. Silniki nowszej generacji, wyposażone w system CR (common rail), mają w swym oznaczeniu dodatkowo literę C lub cyfrę 4: CDTI (common rail diesel turbo injection), TDCi (turbo diesel common rail injection), CTDi (common rail turbo diesel injection), D4D (direct for diesel), dCi (diesel common rail injection). Common rail to umieszczony na silniku zasobnik na paliwo sprężone do wysokiego ciśnienia 1350–1800 barów, przygotowane do wtryśnięcia bezpośrednio do cylindrów w 5–7 minidawkach. Powyższe oznaczenia mają właśnie takie silniki, zasilane szyną zbiorczą common rail i z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi lub piezoelektrycznymi. Kultura ich pracy jest bardzo wysoka, szczególnie silników trzeciej generacji. Są dynamiczne, ciche, oszczędne i spełniają wysokie normy czystości spalin. Jedyna wada to bardzo duże wymagania dotyczące czystości paliwa.

P czyli pompa w cylindrze

Silniki Diesla wyposażone w pompowtryskiwacze z zaworami piezoelektrycznymi mają oznaczenia:
- PDE (pumpe duse element)
- TDI-PD (turbo direct injection pump duse).

Pompowtryskiwacz to wkręcone do każdego cylindra połączenie pompy wtryskowej z wtryskiwaczem. Jego zalety to: łatwy rozruch, minimalna zwłoka zapłonu, wysokie ciśnienie wtrysku, niskie zużycie paliwa i wysoka sprawność silnika.

Wady: skomplikowana i droga konstrukcja oraz twarda praca, zwłaszcza zimnego silnika. I właśnie te wady zadecydowały, że system CR – common rail – wypiera system PD – pump duse.

V – cylindry lub zawory

Samochody wyposażone w silniki benzynowe z zapłonem iskrowym też mają swoje oznaczenia; dotyczące one głównie typów stosowanego rozrządu. Najważniejsza jest tu litera V oraz jej położenie w stosunku do sąsiadującej liczby.

V (valve) oznacza wielozaworowe głowice pozwalające na lepsze napełnianie cylindrów. Cyfra przed literą V informuje o liczbie zaworów w całym silniku. Cyfra stojąca po literze V oznacza liczbę cylindrów silnika widlastego czyli ustawionych w literę V:

- 16V czyli 16 zaworów
- 12V (12 zaworów),

ale już oznaczenie V12 to symbol silnika widlastego 12-cylindrowego.

Często w skrócie umieszczana jest też informacja na temat wałka rozrządu w głowicy.

- 16V SOHC (16 valve single over head camshafts) – 16 zaworów, jeden wałek.
- 24V DOHC (24 valve double over head camshafts) – 24 zawory, dwa wałki rozrządu.

W nowocześniejszych konstrukcjach silników są stosowane zmienne fazy rozrządu i zmienne wielkości otwarcia zaworów:
- VTEC (variable valve timing and lift electronic control)
- i-VTEC (jeszcze nowocześniejsze rozwiązanie) to system zmieniający czas i wznios zaworów w zależności od obrotów silnika, skonstruowany przez Hondę. Po przekroczeniu od 3500 do 5000 obr./min – w zależności od rodzaju silnika – włącza się system VTEC i wówczas następuje gwałtowne przyspieszenie, słusznie nazywane potocznie kopem.

Odpowiednikiem VTEC Hondy jest wynalazek Toyoty VVT-i (variable valve timing with intelligence), – inteligentny system zmiennych faz rozrządu, gdzie komputer reguluje moment otwarcia zaworów dolotowych w zależności od obciążenia i obrotów silnika. Powoduje to płynne zmiany charakterystyki silnika, które dają kierowcy większy moment obrotowy, lepsze przyspieszenia i mniejsze zużycie paliwa. Dodatkowo, silniki te są bardziej ekologiczne.

I znowu i

Niektóre firmy zaszyfrowują w symbolu informacje o rodzaju zasilania silników z zapłonem iskrowym:
- SPI (single point injection) to jednopunktowy wtrysk pośredni paliwa do kolektora ssącego
- MPI (multi point injection) – wtrysk do kolektora dolotowego oddzielnie przed każdym zaworem ssącym
- FSI (fuel stratified injection) – wtrysk bezpośredni z uwarstwieniem ładunku.

To najnowocześniejsza technologia pochodząca w prostej linii z pojazdów wyścigowych. Dzięki znakomitemu spalaniu paliwa, charakteryzuje się jego małym zużyciem i niską emisją CO2. Jest wreszcie TSI, czyli twincharger – silnik zasilany w systemie FSI oraz wyposażony w dwie sprężarki: kompresor pracujący w niskim zakresie obrotów i turbosprężarkę włączającą się powyżej 2400 obr./min. Efektem takiego połączenia jest bardzo dobra dynamika w całym zakresie obrotów, przy niskim zużyciu paliwa. I to kolejny krok konstruktorów w kierunku ochrony środowiska, zmniejszenia zużycia paliwa i zwiększenia osiągów.

Możliwości wyboru silnika jest więc bardzo dużo. By dokonać właściwego wyboru, trzeba umieć czytać i rozumieć wszystkie opisane wyżej szyfry producentów.zrodlo onet moto pl

DODATKOWO JESZCZE KILKA SKTUTÓW.
Dowiedz się, co kryje się za popularnymi skrótami motoryzacyjnymi, takimi jak ABS, ESP, TDI, DSG czy ASR.

Od skrótów stosowanych do oznaczenia rozmaitych systemów w samochodach przeciętnemu kierowcy może zakręcić się w głowie. Tym bardziej, że współczesne auta obfitują w układy elektroniczne, których nazwy często w cennikach nie są rozwijane. Warto też wiedzieć, w co tak naprawdę wyposażone jest kupowane auto używane czy też co oznacza dany skrót silnika.

Odpowiednie opisy do najważniejszych i najpopularniejszych skrótów i określeń.

4 - MATIC - stały napęd na cztery koła w samochodach osobowych Mercedesa. Można go spotkać tylko w autach z automatyczną przekładnią.

4 - MOTION - napęd na wszyskie koła. Stosowany jest przez Volkswagena.

4WD - napęd na cztery koła.

8V, 16V - liczba i układ zaworów w silniku. Przy jednostce 8V mamy dwa zawory na cylinder, czyli w silniku czterocylindrowym znajduje się osiem zaworów. Z kolei przy 16V są cztery zawory na cylinder, czyli w silniku czterocylindrowym jest 16 zaworów.

A/C - klimatyzacja.

A/D - elektroniczny układ utrzymujący stałą prędkość pojazdu.

AB (airbag) - poduszka powietrzna. W nowych samochodach znajdziemy przynajmniej dwie poduszki czołowe: kierowcy i pasażera. W starszych pojazdach może nie być żadnej. Wchodzą one w skład biernych systemów bezpieczeństwa, mają zamortyzować uderzenie części działa (przede wszystkim głowy) w elementy auta podczas wypadku. Rośnie liczba samochodów i wersji wyposażeniowych, gdzie znajdują się także np. poduszki boczne, kurtyny czy airbag kolanowy - chroniący kolana kierowcy.

ABC - aktywna regulacja zawieszenia. Ma ona na celu aktywną kontrolę wychyłów nadwozia. Sprawdza się podczas szybkiej jazdy w zakrętach lub w czasie gwałtownego hamowania, gdy samochód ma tendencję do nurkowania.

ABD - automatyczne blokowanie mechanizmu różnicowego.

ABS - układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. Jest on elementem układu hamulcowego. Pozwala np. na kontrolę nad autem/jego kierowalnością po mocniejszym wciśnięciu pedału hamulca.

ACC - aktywna kontrola prędkości i odstępu od poprzedzającego pojazdu. Pozwala dostosować odpowiednią szybkość, by zachować bezpieczną odległość. Gdy jest to konieczne, system może zahamować auto. Inna nazwa tego układu to ICC.

AFS - adaptacyjny system przednich świateł. Steruje on światłami mijania dostosowując ich wiązkę do warunków ruchu.

AFL - system doświetlania zakrętów przez przednie reflektory.

ALR - automatyczne blokowanie napinacza pasów bezpieczeństwa.

ASR - system kontroli trakcji. Odpowiada za niedopuszczenie do uślizgu kół podczas przyspieszania, czyli tzw. buksowania. W chwili gdy rozpoznany zostanie poślizg któregoś z kół, zmniejszana jest jego prędkość. W praktyce, np. w momencie zakopania się samochodem choćby w piachu, czasem należy wyłączyć system, by koła mogły zabuksować. Inne nazwy tego układu to DCS lub TCS.

AT - automatyczna skrzynia biegów.

BAS - elektroniczne wspomaganie układu hamulcowego. Wspołpracuje ono z ABS-em. Podczas gwałtownego, awaryjnego hamowania maksymalizuje działanie układu hamulcowego. U Forda np. występuje inna nazwa - EBA, u Skody - MBA.

CDI - silnik wysokoprężny Mercedesa z bezpośrednim wtryskiem oleju napędowego common rail.

CDTI - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Stosowany w samochodach Opla.

CR/common rail - rodzaj wtrysku paliwa w silnikach wysokoprężnych. Zalety tego rozwiązania to m.in. równiejsza praca silnika, lepsze spalaniem paliwa, mniejszy hałas i ilość trucizn w spalinach.

CRD - diesle z wtryskiem common rail. Używane w markach: Jeep, Chrysler, Dodge.

CRDi - silniki diesla stosowane w samochodach marek Kia i Hyundai.

D4 - czterocylindrowe silniki benzynowe Toyoty z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

D4D - czterocylindrowe silniki dieslowskie Toyoty z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

D5 - jednostka wysokoprężna Volvo z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

DCI - silniki wysokoprężne Renault z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

DID - wysokoprężne motory Mitsubishi z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

DPF lub FAP - filtr cząstek stałych. Montowany jest on w układach wydechowych nowoczesnych silników wysokoprężnych. Oczyszcza gazy spalinowe z cząstek sadzy. Wprowadzenie filtrów DPF pozwoliło wyeliminować emisję czarnego dymu charakterystycznego dla starszych pojazdów z silnikami diesla. Wielu kierowcom element ten sprawia jednak masę kłopotów z oczyszczaniem go.

DOHC - podwójny wałek rozrządu w głowicy jednostki napędowej. Jeden z nich odpowiada za sterowanie zaworami ssącymi, drugi wydechowymi.

DSG - skrzynia biegów, którą wprowadził Volkswagen. Przekładnia ta posiada dwa sprzęgła - jedno dla biegów parzystych, drugie dla nieparzystych. Występuje w niej tryb automatyczny, jak też sekwencyjny tryb manualny. Automat działa tutaj bardzo szybko - zmiana biegów jest faktycznie natychmiastowa.

DTI - jednostka wysokoprężna znana z aut Opla.

EBD - elektroniczny rozdział sił hamowania (przednich, tylnych, prawych i lewych kół).

EBS - elektroniczny system hamulcowy.

EDS - elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego.

EFI - elektroniczny wtrysk paliwa do silników benzynowych.

ESP/ESC - elektroniczny system stabilizacji toru jazdy auta (zapobiega także poślizgom bocznym oraz zabezpiecza przed utratą sterowności). W chwili gdy czujniki wykryją poślizg samochodu - np. po wejściu w zakręt - układ przyhamowuje koła (jedno lub kilka), by pojazd wrócił na swój tor jazdy. Używane są różne określenia tego systemu w zależności od producenta samochodu: m.in. VSA, VDC, DSC, DSA.

FSI - oznaczenie silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Opracowane zostały one przez Volkswagena.

FWD - tak oznacza się auta z napędem na przednią oś.

GDI - silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa Mitsubishi. Ma większą moc, niższe spalanie i emisję szkodliwych substancji do atmosfery w porównaniu z konwencjonalnym silnikiem.

GT - czyli gran turismo. Określa się tak sportowe, mocne wersje samochodów seryjnych.

HBA - hydrauliczny asystent hamowania pomagający w hamowaniu awaryjnym.

HDC - system kontroli zjazdu z pochyłości. Ogranicza prędkość do zadanej szybkości.

HDI - wysokociśnieniowy system zasilania silnika wysokoprężnego z wtryskiem bezpośrednim. Określa się też tak jednostki napędowe. Oznaczenie funkcjonuje w Peugeotach i Citroenach.

hill holder - tak nazywa się asystent ruszania pod górę. Auto możemy zatrzymać na wzniesieniu i nie stoczy się ono. Nie trzeba przy tym używać hamulca ręcznego. W chwili gdy ruszymy, układ przestaje działać.

HPI - bezpośredni wtrysk benzyny pod wysokim ciśnieniem oraz oznaczenie silników benzynowych, które go wykorzystują. Rozwiązanie stosowane w Peugeotach i Citroenach.

IDE - silniki benzynowe Renault z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

isofix - system mocowania fotelików dziecięcych na siedzeniach samochodu.

JTD - dieslowskie jednostki napędowe Fiata, montowane także w Lanciach i Alfach Romeo. Mają bezpośredni wtrysk paliwa common rail.

JTS - to z kolei fiatowskie silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

KM - liczba koni mechanicznych: np. 105 KM.

km/h - prędkość podana w kilometrach na godzinę: np. 120 km/h.

LED - dioda emitująca światło. LED-y charakteryzują się znacznie dłuższą żywotnością niż tradycyjne oświetlenie samochodu. Wykorzystywane są najczęściej w tylnych światłach i modułach do jazdy dziennej.

LSD - mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.

MPI - silniki z wielopunktowym wtryskiem.

MSR - system antypoślizgowy uzupełniający ASR. Zapobiega on poślizgowi kół, gdy kierowca hamuje silnikiem.

MT - ręczna skrzynia biegów.

MZR - rodzina silników benzynowych Mazdy.

MZR-CD - silnik Mazdy z wtryskiem common rail stosowany w obecnie produkowanych modelach.

RWD - to auta, które mają napęd na tylne koła.

SAHR - aktywny zagłówek firmy Saab. W momencie uderzenia w tył auta pozwala zmniejszyć ryzyko uszkodzeń kręgów szyjnych.

SBC - system elektronicznego sterowania układem hamulcowym. Stosowany jest w Mercedesach. Integruje z sobą inne systemy mające wpływ na hamowanie autem, czyli BAS, EBD czy ABS, ESP (częściowo).

SDI - wolnossący motor wysokoprężny z wtryskiem bezpośrednim. Jednostki te są charakterystyczne dla aut koncernu Volkswagen.

SOHC - oznacza się tak silniki, które mają jeden wałek rozrządu w głowicy.

SRS - system bezpieczeństwa biernego, w skład którego wchodzą napinacze pasów bezpieczeństwa wraz z airbagami.

Td4/Td5 - diesle stosowane w Land Roverach.

TDCI - silniki Forda, wysokoprężne, posiadające bezpośredni wtrysk common rail.

TDDI - diesel Forda z turbodoładowaniem i intercoolerem.

TDI - turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Oznaczenie to stosuje sie w autach koncernu Volkswagen.

TDS - stosowana przez BMW mocniejsza wersja wysokoprężnego silnika TD. Oznaczenia TD albo dawniej D stosowane były w całej masie aut, bez względu na producenta. Motor TDS montowany był też np. w Oplu Omedze. Opinie wielu użytkowników są takie, że w Oplu był on bardziej awaryjny i sprawiał wiecej kłopotów.

TSI - oznaczenie to dotyczy podwójnie doładowanych silników benzynowych. Jest to rozwiązanie opracowane przez Volkswagena, dzięki któremu zwiększa się moc jednostki napędowej, jednocześnie nie powodując większego zużycia paliwa w porównaniu do zwykłego silnika.

TFSI - silniki te to także doładowane benzyniaki - montowane w autach marki Audi - wyróżnia je duża moc, a stosunkowo niewielkie zużycie paliwa.

TiD - turbodiesel montowany w Sabach.

TTiD - podwójnie doładowana jednostka stosowana w Saabach.

V6 - widlasty silnik mający 6 cylindrów.

V8 - widlasta jednostka z ośmioma cylindrami.

VTEC - elektroniczne sterowanie zaworami, system zmiennych faz rozrządu. Stosowany w Hondach.

VTG - turbosprężarka mająca zmienną geometrię turbiny. Ma to niwelować tzw. turbodziurę.

VVT-I - system zmiennych faz rozrządu. Występuje w Toyotach.

Zetec - czterocylindrowe silniki benzynowe produkcji Forda mające po cztery zawory na cylinder. W głowicy znajdują się dwa wałki rozrządu.


Zgłoś ten post
Na górę
   
Odpowiedz z cytatem  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

 Podobne tematy
 Tytuł tematu   Forum   Autor   Odpowiedzi 
 Audi A6 3,0 tdi Common Rail wyposarzenie  AUDI common rail  Anonymous  1
 silniki HDi common rail - przebiegi  PEUGEOT common rail bosch  Anonymous  5
 AUDI Q7 4.2 TDI - prztbywa oleju w silniku ????????  AUDI common rail  inox  5
 pompa wysokiego cisnienia c3 1.4 HDI 2008r  CITROEN common rail  Anonymous  9
 Jak i kiedy warto nadać kody IMA Delphi - Common Rail wtrysk  WTRYSKIWACZE COMMON RAIL DELPHI INFORMACJE OGÓLNE  Anonymous  0
Szukaj:
Przejdź do:  

Nowości NowościMapa Strony Mapa StronyIndex Mapy strony Index Mapy stronyRSS RSSLista kanałów Lista kanałównaprawa turbosprezarekregeneracja wtryskiwaczy stat4u


Powered by phpBB © 2007 phpBB3 Group