Samochody z układem Common Rail. Układy Common Rail firmy Bosch pojawiły się w seryjnych samochodach już w 1997 roku. Pierwszymi samochodami, które wyposażone zostały w nową technikę wtrysku paliwa do silników wysokoprężnych, były Mercedes klasy C oraz Alfa Romeo 156. W ślad za tymi producentami samochodów poszły inne firmy takie jak np. PSA i BMW. Obecnie układ Common Rail stosowany jest w tak popularnych pojazdach jak Volkswagen Polo, co zwiększa prawdopodobieństwo konfrontacji warsztatu samochodowego z tym nowoczesnym układem wtryskowym. Dotychczasowe układy Common Rail firmy Bosch pracują przy ciśnieniach roboczych od 230 do 1350 bar, natomiast system Common Rail drugiej generacji działa w zakresie ciśnień roboczych od 200 do 1600 bar. Firma Bosch wprowadziła do oferty wtryskiwacze piezohydrauliczne, które porównując do wtryskiwaczy elektromagnetycznych charakteryzują się większą prędkością przełączania. Wysokie ciśnienie robocze panujące w zasobniku ciśnienia paliwa wraz z przewodami łączącymi wtryskiwacze oraz pompę wysokociśnieniową stanowi potencjalnie duże zagrożenie dla osób znajdujących się w pobliżu tych elementów, dlatego pracownicy warsztatów samochodowych powinni podchodzić do samochodów wyposażonych w układ Common Rail z zachowaniem dużej ostrożności. Z myślą o warsztatach samochodowych przygotowaliśmy kilka praktycznych informacji dotyczących zachowania bezpieczeństwa przy obsłudze samochodów z układami Common Rail. Są to podstawowe zalecenia zachowania bezpieczeństwa dotyczące w niektórych punktach nie tylko pojazdów z układ Common Rail. Oczywiście jeżeli ktoś zamierza naprawiać tak skomplikowane systemy jak Common Rail, powinien przede wszystkim uzbroić się w profesjonalny sprzęt diagnostyczny, dokumentację naprawczą, specjalistyczne narzędzia oraz stosować się do wszystkich wymienionych niżej zaleceń.
O czym należy pamiętać podczas naprawy: - nie wolno prowadzić żadnych prac w komorze silnikowej przy pracującym silniku oraz tuż po jego wyłączeniu przez 30 sekund, ponieważ w przypadku nieszczelności w układzie wysokociśnieniowym struga paliwa może spowodować okaleczenie ciała. - Przy pracującym silniku osoby z rozrusznikami serca nie powinny przebywać w odległości mniejszej niż 30 cm od sterownika układu Common Rail lub wiązki elektrycznej, gdyż duże prądy o wysokiej częstotliwości służące do wysterowania wtryskiwaczy powodują powstanie silnego pola elektromagnetycznego. - przy wymianie elementów układu wtryskowego takich jak filtr paliwa, pompa wstępna, pompa wysokociśnieniowa, zasobnik, wtryskiwacze, zachować szczególną czystość, gdyż nawet drobne zanieczyszczenia mogą spowodować uszkodzenie systemu. - w przypadku usunięcia usterki w postaci nieszczelności, przeprowadzić test szczelności uruchamiając na 10 sekund silnik przy zamkniętej pokrywie silnika – następnie sprawdzić miejsce usuniętego wycieku. - nie uruchamiać silnika z poluzowanymi klemami na akumulatorze. - nie uruchamiać silnika awaryjnie z ładowarki, wykorzystywać do tego celu drugi akumulator. - w przypadku ładowania akumulatora, musi być on odłączony od instalacji elektrycznej samochodu. - nigdy nie odłączać akumulatora podczas pracującego silnika. - nie odłączać wtyczki od sterownika przy włączonym zapłonie - wymontować sterownik z pojazdu w przypadku gdy temperatura jego otoczenia w wyniku prac blacharsko-lakierniczych wynosić będzie powyżej 90°C. - wymontować sterownik w przypadku spawania elektrycznego.
|
|