Gdy światło dzienne ujrzała trzecia generacja Mondeo wszyscy oczekiwali następcy przestarzałego już silnika 1.8TD stosowanego w poprzedniej wersji tego auta. Zaczęło się od motoru TDDi, silnika z bezpośrednim wtryskiem paliwa wyposażonego zazwyczaj w turbinę ze zmienną geometrię łopatek i dwumasowe koło zamachowe. Jednak my przyjrzymy się bliżej jego "następcy" czyli wersji z wtryskiem bezpośrednim typu Common Rail.
Silnik charakteryzuje się bardzo dobrą dynamiką, niskim spalaniem, równie niską głośnością (gdy wszedł do produkcji był najcichszym dieslem w swojej klasie) oraz znikomymi wibracjami na postoju. To bardzo przyjemna w użytkowaniu jednostka napędowa o dwóch wariantach mocy 115 i 130KM oraz momencie obr. ponad 300NM. Jedyną "wadą" mocniejszego silnika są problemy ze startem. Gdy w czasie ruszania nie dodamy odpowiedniej ilości gazu motor może nam... zgasnąć. Tu zauważamy dość sportową charakterystykę jednostki napędowej. Niestety to nie jest jedyna jego bolączka... często słyszymy o "padających" wtryskiwaczach czy wymagającej wymiany "dwumasówki". Ford niestety przyoszczędził montując układ wtryskowy firmy Delphi. Za naszą zachodnią granicą problemy te nie występują, bądź jeśli tak to bardzo sporadycznie, Ford niestety nie przewidział co możemy wlać do baku na krajowych stacjach. Dwumasowe koło zamachowe to problem powszechnie nam znany. Są przypadki gdzie po przejechaniu nawet 80tys. km wymaga ono wymiany na nowe (niestety naprawa nie należy do najtańszych, podobnie jak wspomnianych wcześniej wtryskiwaczy) Awarie turbin czy elektroniki zdarzają się sporadycznie, ale mają miejsce a ich naprawy także liczymy w tysiącach zł.
Reasumując.. to bardzo przyjemna w użytkowaniu jednostka napędowa. Dynamiczna, cicha, zadowalająca się niewielkimi ilościami ON. Czy także trwała? no właśnie... z trwałością jest różnie, jednak gdy tylko nie będziemy oszczędzać każdego grosza na stacji paliw oraz odpowiednim serwisie (!) to myślę, że Mondeo z tym silnikiem jest autem jak najbardziej godnym uwagi. To bardzo wygodny środek transportu, a na długich dystansach czuje się jak "ryba w wodzie"
Układ wtryskowy motoru TDCi:
zrodlo auto foto pl
Gdy światło dzienne ujrzała trzecia generacja Mondeo wszyscy oczekiwali następcy przestarzałego już silnika 1.8TD stosowanego w poprzedniej wersji tego auta. Zaczęło się od motoru TDDi, silnika z bezpośrednim wtryskiem paliwa wyposażonego zazwyczaj w turbinę ze zmienną geometrię łopatek i dwumasowe koło zamachowe. Jednak my przyjrzymy się bliżej jego "następcy" czyli wersji z wtryskiem bezpośrednim typu Common Rail.
Silnik charakteryzuje się bardzo dobrą dynamiką, niskim spalaniem, równie niską głośnością (gdy wszedł do produkcji był najcichszym dieslem w swojej klasie) oraz znikomymi wibracjami na postoju. To bardzo przyjemna w użytkowaniu jednostka napędowa o dwóch wariantach mocy 115 i 130KM oraz momencie obr. ponad 300NM. Jedyną "wadą" mocniejszego silnika są problemy ze startem. Gdy w czasie ruszania nie dodamy odpowiedniej ilości gazu motor może nam... zgasnąć. Tu zauważamy dość sportową charakterystykę jednostki napędowej. Niestety to nie jest jedyna jego bolączka... często słyszymy o "padających" wtryskiwaczach czy wymagającej wymiany "dwumasówki". Ford niestety przyoszczędził montując układ wtryskowy firmy Delphi. Za naszą zachodnią granicą problemy te nie występują, bądź jeśli tak to bardzo sporadycznie, Ford niestety nie przewidział co możemy wlać do baku na krajowych stacjach. Dwumasowe koło zamachowe to problem powszechnie nam znany. Są przypadki gdzie po przejechaniu nawet 80tys. km wymaga ono wymiany na nowe (niestety naprawa nie należy do najtańszych, podobnie jak wspomnianych wcześniej wtryskiwaczy) Awarie turbin czy elektroniki zdarzają się sporadycznie, ale mają miejsce a ich naprawy także liczymy w tysiącach zł.
Reasumując.. to bardzo przyjemna w użytkowaniu jednostka napędowa. Dynamiczna, cicha, zadowalająca się niewielkimi ilościami ON. Czy także trwała? no właśnie... z trwałością jest różnie, jednak gdy tylko nie będziemy oszczędzać każdego grosza na stacji paliw oraz odpowiednim serwisie (!) to myślę, że Mondeo z tym silnikiem jest autem jak najbardziej godnym uwagi. To bardzo wygodny środek transportu, a na długich dystansach czuje się jak "ryba w wodzie"
Układ wtryskowy motoru TDCi:
[img]http://autofoto.pl/photos/riki/images/19962/500x375.aspx[/img]
zrodlo auto foto pl